SaSA järjestää ilma-aseiden Kultahippufinaalit 2018-19
25.11.2016 klo 14:55

Salossa oltiin perjantaina tyytyväisiä monestakin syystä. Suurin syy oli se, että Salon Seudun Ampujat (SaSA) järjestää ilma-aseiden Kultahippufinaalit 2018 ja 2019.

img_9460
SaSA:n Jorma Koski (vas.), Janne Terkola, Ilkka Ratamo ja Asko Terkola tapasivat Saku Nikkasen Salon liikuntatoimesta (toinen oik.) ja Ampumaurheiluliiton Timo Raution (oik.). (Kuva: Lassi Palo)

Tulevat kisaisännät myhäilivät myös siksi, että puolentoista vuoden kuluttua järjestettävät finaalit ovat ensimmäinen kerta, kun hienolla ja valoisalla kisa-areenalla eli Salo-hallissa järjestetään ampumaurheilukilpailu. Se on myös ensimmäinen kerta, kun Kultahippufinaalit ammutaan elektronisiin taululaitteisiin.

Salon vuonna 2018 järjestämät Kultahippufinaalit ovat järjestyksessään 25:nnet, ja samana vuonna Salo-halli täyttää 20 vuotta.

Eikä tässä vielä kaikki. Kun Kultahippufinaalit ovat Salossa vuonna 2019, se on Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuosi.

– Olemme kaupunkina täysillä mukana. Meille on tulossa iso porukka. Alueen toimijat on nyt koottava yhteen miettimään, mitä kaikkea voimme kisavieraille tarjota ja millaisia paketteja, Saku Nikkanen Salon liikuntatoimesta sanoi.

Nikkanen viittasi Salo-hallin välittömässä läheisyydessä sijaitseviin uimahalliin, keilahalliin, golf-kenttään, frisbee-rataan ja ratsastustalleihin.

SaSA:n puheenjohtaja Asko Terkola oli myös tyytyväinen:

– Kisoja järjestämällä kasvamme ja kehitymme. Se on ainoa tapa mennä eteenpäin. Huomioimme varmasti finaalien 25-vuotisen taipaleen. Seuraavana vuonna mennään sitten uusin tavoittein.

– Se, että nämä ovat Salo-hallin ensimmäiset ampumaurheilukilpailut, on hyvä alku, Nikkanen lisäsi.

Ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäisenä kisaisäntänä toimi Pieksämäki. Finaalit järjestettiin viime keväänä Savonlinnassa Tanhuvaaran urheiluopistolla, missä ne ovat myös ensi vuonna.

Ilma-aseiden Kultahippufinaaleihin osallistuu noin 340 alle 14-vuotiasta lasta ja nuorta. Osallistuneita seuroja on ollut enimmillään 49. Joukkuekisoissa on ollut noin sata joukkuetta.

Salon Kultahippufinaalit järjestetään 21.-22.4.2018 ja 27.-28.4.2019.