Pia Nybäck valittiin Paralympiakomitean varapuheenjohtajaksi
1.12.2016 klo 06:58
Lassi Palo

logo-paralympiaPia Nybäck valittiin keskiviikkona Paralympiakomitean varapuheenjohtajaksi. Uusi puheenjohtaja on Mina Mojtahedi.

Suomen Paralympiakomitean hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on valittu kehitysyhteistyökoordinaattori ja entinen paralympiaurheilija Mina Mojtahedi, 43. Hänet valittiin yksimielisesti puheenjohtajaksi Paralympiakomitean vuosikokouksessa keskiviikkona 30. marraskuuta.

Mojtahedi työskentelee vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeusjärjestö Kynnys ry:ssä ja vastaa siellä kehitysyhteistyöstä. Hänellä on yli 20 vuotta kestänyt ura vammaisurheilijana, ja hän on yksi Suomen harvoista vammaisurheilijoista, joka on urheillut ammattilaissopimuksella. Mojtahedi pelasi Saksassa pyörätuolikoripalloa ammattilaisena vuosina 2010-12. Sitä ennen hän pelasi monta vuotta Yhdysvalloissa, jossa myös opiskeli tohtoriksi pääaineenaan ravintotiede.

Suomea hän on edustanut Sotshin paralympialaisissa pyörätuolicurlingissa ja oli mukana voittamassa pyörätuolicurlingin MM-pronssia vuonna 2015.

Vuosikokouksessa koko Paralympiakomitean hallitus oli erovuorossa. Varapuheenjohtajaksi valittiin Pia Nybäck, joka on ilmoittanut luopuvansa Ampumaurheiluliiton luottamustehtävistä.

Paralympiakomitean hallituksen jäseniksi valittiin Markku Möttönen, Marita Kokkonen, Mikko Peltonen, Eero Elovaara sekä urheilijaedustajana judouransa lopettanut Päivi Tolppanen.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin Paralympiakomitean toimintasuunnitelma ja talousarvio ensi vuodelle. Suunnitelman mukaan suomalaisen vammaishuippu-urheilun ja vammaisurheilun organisoituminen ja asema urheilun kentässä selvitetään sekä lisäksi tehdään selvitys Paralympiakomitean ja VAU:n yhteistyöstä ja mahdollisesta yhdistymisestä. Vastaava selvitys tehdään selvitysprosessissa myös Paralympiakomitean ja Olympialiikkeen sekä siihen kuuluvan huippu-urheilun yksikön kanssa. Paralympiakomitean jäsenjärjestöt kutsutaan mukaan muutostyöhön.