Vesa Nissinen Ampumaurheiluliiton puheenjohtajaksi
3.12.2016 klo 18:02
Lassi Palo

Vesa Nissinen on Ampumaurheiluliiton uusi puheenjohtaja. (Kuvat: Lassi Palo)

Vesa Nissinen on valittu Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtajaksi. Uudet hallituksen jäsenet ovat Timo Haataja, Jaakko Hyvätti ja Martti Purmonen.

Vesa Nissinen valittiin Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) puheenjohtajaksi seuraaviksi kahdeksi vuodeksi lauantaina Helsingissä pidetyssä varsinaisessa kokouksessa. Hän seuraa tehtävässään Pia Nybäckiä, joka aiemmin syksyllä ilmoitti luopuvansa Ampumaurheiluliiton luottamustehtävistä.

Helsinkiläinen Nissinen, 53, toimii Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen johtajana. Hän on sotilasarvoltaan eversti ja koulutukseltaan kasvatustieteiden tohtori. Nissinen on ollut SAL:n liittohallituksen jäsen kolmen vuoden ajan, ja hän johti keväällä ja syksyllä toteutettuja liiton strategiatyöpajoja.

– On kaksi asiaa, joiden puolesta puhun. Ne ovat avoimuus ja läpinäkyvyys. Jos ne toimivat, syntyy luottamus, jolloin asiat saadaan toimimaan, Nissinen sanoi.

Nissinen voitti puheenjohtajaäänestyksessä raumalaisen Veli-Matti Torikan 145-22.

Ampumaurheilu on Nissiselle tuttu jo vuosikymmenien ajalta, sillä hän aloitti Mikkelissä seuratoiminnan vaihtamalla tauluja pienoiskivääriradalla 7-vuotiaana. Matkan varrella plakkariin on kertynyt kymmenien vuosien kokemus ampumaurheilun järjestötoiminnasta, monen tasoisia valmennustehtäviä, Suomen mestaruuksia kivääriammunnassa ja satoja tuhansia laukauksia eri aseilla.

– Näkemykseni mukaan liiton johtamisjärjestelmässä on parannettavaa. Se tehdään yhdessä, sillä yksi ihminen ei sitä tee. Olen sitoutunut niihin asioihin, joita syksyn strategiatyön aikana käytiin läpi. Ymmärrän ongelmat, nyt katsotaan mitä niiden hyväksi voidaan yhdessä tehdä. Toiminnan kehys ja talous käydään ensi vuoden aikana jälleen läpi, Nissinen lupasi ja linjasi:

– Vahvuutemme on vaikuttaa yhtenäisenä liittona ja sitten yhteistyössä tärkeimpien tahojen kanssa voidaan pitää hienon lajimme puolta. Meillä on vain kourallinen palkattua henkilökuntaa – valtava määrä työtä tehdään vapaaehtoisvoimin. Vuorovaikutteisen johtamisen pitää toimia, ja puheenjohtajan tehtävä on varmistaa, että se toimii.

Pia Nybäck sai SAL:n Kultaisen viirin nro 37.

Nybäck toimi Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana neljän vuoden ajan. Hallituksessa hän istui kolmetoista vuotta. Valo-talossa pidetyn kokouksen avauspuheenvuorossaan Nybäck sanoi, että vuosien varrella oli ”valtavasti hienoja elämyksiä ja kokemuksia”.

– En kuitenkaan ihan voi sanoa, ettenkö päivääkään vaihtaisi pois, hän naurahti.

Nybäck kävi läpi Ampumaurheiluliiton painopisteasioita, joissa on hänen mukaansa ”joko hyvin toimivia käytäntöjä tai niillä on hyvä lähtö”. Niitä ovat olosuhteiden kehittäminen, vaikuttavuuden kasvattaminen, toimintatapojen kehittäminen, seuratoiminnan tukeminen ja huippu-urheilun kehittäminen.

– Yhteistyö tuo tuloksia. SAL:ssa on 33 000 jäsentä, ja liitto täyttää sata vuotta 2019. Suomessa on runsaat puoli miljoonaa aseenkäyttäjää, ja ampumaurheilulla on huippu-urheilustatus. Viestini on, että pidetään kaikella tekemisellämme huoli siitä, että yhteistyö sidosryhmien kanssa vahvistaa hyväksyttävyyttämme, vaikuttavuuttamme ja resurssejamme. Pidetään silmät auki ja keskitytään vahvuuksiemme edelleen kehittämiseen, Nybäck päätti puheenvuoronsa.

Ampumaurheiluliitto myönsi Nybäckille arvokkaimman huomionosoituksensa Kultaisen viirin. Se on järjestyksessään numero 37.

SAL:n varsinaisen kokouksen jälkeen pidetyssä liittovaltuuston kokouksessa Jaakko Hyvätti valittiin Nissisen tilalle hallituksen jäseneksi (2017). Muut uudet hallituksen jäsenet (2017-18) ovat Timo Haataja ja Martti Purmonen. Haataja on Oulun Seudun Haulikkoampujien puheenjohtaja, Oulun seudun ampumaurheilukeskuksen tiedottaja ja hallituksen jäsen sekä Pohjois-Pohjanmaan aluejaoston jäsen. Helsinkiläinen Hyvätti kuuluu Haukilahden Urheiluampujiin ja on Etelä-Suomen aluejaoston jäsen. Purmonen toimii Kuusankosken Ampujien puheenjohtajana.

Liittovaltuuston kokouksen tekemän päätöksen mukaan hallituksen erovuoroisista jäsenistä Timo Laurila ja Curt Sjöblom jatkavat hallituksessa myös vuodet 2017-18. Laurila jatkaa varapuheenjohtajana.

SAL:n kokouksessa kuultiin selostus toiminnasta ja taloudenhoidosta kahdelta edelliseltä vuodelta ja käytiin läpi strategiatyössä tunnistettuja muutostarpeita. Niistä keskeisimmät ovat ampumaurheilun edunvalvonta ja vaikuttaminen, ampumaurheilupaikkojen riittävyyden ja laadun varmistaminen, eri ampumalajien tasapuolinen huomiointi, tarve priorisoida ja selkeyttää toimintaa, toimintojen nykyaikaistaminen ja virtaviivaistaminen, organisaation rakennemuutos (sisällölliset toimintatapamuutokset), ilma-aseratojen ja elektronisten taululaitteiden lisääminen, valmennus- ja koulutusjärjestelmän edelleen kehittäminen, yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden lisääminen, tukipalveluiden tuottaminen seuroille ja vuorovaikutuksen parantaminen ampumaurheiluperheen sisällä.

Keskeisimmiksi strategisiksi painopisteiksi (2017-18) valittiin olosuhteiden varmistaminen, vaikuttavuuden kasvattaminen, toimintatapojen kehittäminen, seuratoiminnan tukeminen ja huippu-urheilun kehittäminen.

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman vuodeksi 2017. Talousarvion loppusumma on 2 234 200 euroa ja se päätyy 5 110 euron tulokseen. Talousarvio perustuu liittovaltuuston keväällä hyväksymiin maksuihin: seuran jäsenmaksu liitolle on 26 euroa per henkilö, kilpailulisenssi 40 euroa, harrastelisenssi 25 euroa, seniorilisenssi 16 euroa ja nuorisolisenssi 13 euroa.