Urheilutoimittajat valitsivat Tomi-Pekka Heikkilän vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi: ”Hienolta tuntuu!”
16.1.2017 klo 14:19

Tomi-Pekka Heikkilä kuvattuna viime lauantaina Pilsenin GP-kilpailussa. (Kuva: TeamRunnarit)

Urheilutoimittajain liitto on valinnut Tomi-Pekka Heikkilän vuoden 2016 parhaaksi ampumaurheilijaksi.

Urheilutoimittajain liitto on valinnut liikkuvan maalin erikoismiehen Tomi-Pekka Heikkilän viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Urheilutoimittajain liiton hallitus valitsi lajien parhaat maanantaina pitämässään kokouksessa. Vuoden urheilijan nimi julkistetaan Helsingissä huomenna tiistaina järjestettävässä juhlavassa ja suorana televisioitavassa Urheilugaalassa.

Kangasalan Kymppi 64:n Tomi-Pekka Heikkilä voitti viime vuonna henkilökohtaisen MM-pronssin lisäksi kaksi MM-joukkuekultaa. Vuoden joukkue -ehdokaslistalla oli kaksi MM-joukkuekultaa voittanut liikkuvan maalin joukkue, jossa ampuivat Heikkilän lisäksi Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar) ja Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat).

Ampumaurheiluliitto valitsi MM-joukkueen lokakuussa Vuoden ampumaurheilijaksi.

Heikkilä oli töissä, kun hän vastasi puhelimeensa. Hänellä ei ollut ”käryäkään” siitä, mistä valinnasta voisi olla kyse:

– Ahaa, kiitoksia! Onpa mukava kuulla, hienolta tuntuu, Heikkilä myhäili kuultuaan UL:n valinnasta.

– Ei tässä mitään bileitä järjestetä, vaan mennään illalla reenaamaan. Tavoitteet ovat maaliskuussa Mariborissa järjestettävissä ilma-aseiden EM-kisoissa. Näyttökisat ovat menneet hyvin, ja Mariboriin on kiva mennä taas ampumaan mitaleista – puhtaasti kulta mielessäni eli lähden kisoihin voittamaan. Mielestäni on järkevää asettaa rima korkealle tasolle.

Vuoden urheilija 2016 julkistetaan siis Suomen Urheilugaalassa, joka järjestetään tiistaina 17. tammikuuta. Luvassa on 10. Urheilugaala ja 70. Vuoden urheilija -valinta. Viime vuonna palkinnon vei keihäänheittäjä Tero Pitkämäki.

Vuonna 1931 perustettu Urheilutoimittajain liitto aloitti vuoden parhaan urheilijan nimeämisen vuonna 1947. Äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet. Vuoden urheilijaksi on valittu ampumaurheilija kaksi kertaa: Vilho Ylönen 1958 ja Satu Mäkelä-Nummela 2008.

Vuoden urheilija -äänestyksessä kootaan vähintään viiden tai enintään kymmenen parhaan lista, jolle saa sijoittaa miesurheilijoita, naisurheilijoita ja joukkueita. Lisäksi listataan erikseen Vuoden joukkue ja Vuoden valmentaja. Joukkueet rinnastetaan ehdokaslistalla tasavertaisesti yksittäisiin urheilijoihin, mutta on äänestäjän omassa harkinnassa, miten ne äänestyslistassa sijoittuvat. Joukkue voidaan siis nimetä myös Vuoden urheilijaksi.

Lajien parhaat 2016

Ampumaurheilu: Tomi-Pekka Heikkilä, Kangasalan Kymppi 64

Lajien parhaita urheilijoita on valittu vuodesta 1946 lähtien. Ensin lajeja oli mukana vain muutama, mutta lajivalikoima on vuosien mittaan jatkuvasti laajentunut. Tänä vuonna lajinsa paras nimettiin 71 eri lajissa.