Skeet-ampujat hyvässä vireessä Kypros GP:ssä
12.2.2017 klo 17:47
Lassi Palo

Timo Laitinen sivusi ennätystään Kypros GP:ssä sunnuntaina. (Arkistokuva)

Kansainvälinen haulikkolajien Kypros GP päättyi sunnuntaina Timo Laitisen kolmanteen sijaan miesten skeetissä. Hän ampui hienosti peruskilpailussa ennätystään sivuten 124. Neljänneksi sijoittunut Miikka Peltonen teki uuden ennätyksensä 122.

Kansainvälinen haulikkolajien Kypros GP päättyi sunnuntaina Kyproksen Larnakassa. Päätöspäivänä ammuttiin miesten skeetin toinen kilpailupäivä eli viimeiset 75/125 kiekkoa ja finaali. Avauspäivän jälkeen johtopaikkaa pitivät hallussaan kaikki kiekot (50/50) rikkoneet Iso-Britannian Jeremy Bird ja Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille).

Laitinen aloitti toisen kilpailupäivän ampumalla kolmanteen sarjaansa myös tuloksen 25. Neljännessäkin sarjassaan hän rikkoi 25 kiekkoa, ja viidennessä tulokseksi tuli 24. Hän oli viime vuonna tekemäänsä ennätystä sivuavalla tuloksellaan 124 peruskilpailun toiseksi paras.

Bird paukutti kaikki kiekot rikki, eli hänen tuloksensa oli täydet 125. Birdin toistaiseksi paras saavutus on Larnakan maailmancupin neljäs sija vuonna 2015. Granadan MM-kisoissa 2014 hän sijoittui seitsemänneksi.

Peruskisan kolmonen oli Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien Saif bin Futais (123), joka voitti lopulta koko kilpailun. Bird sijoittui toiseksi ja Laitinen kolmanneksi.

– Oli hyvä kisa. Tavoitteena oli saada talven jäljiltä oma kilpailusysteemi toimimaan, ja hyvinhän tuo näytti pelaavan peruskisassa, Laitinen sanoi.

– Finaalin ammuntaani en ollut kovinkaan tyytyväinen. Parannettavaa tuleviin kisoihin riittää.

Finaalissa neljänneksi sijoittunut Honkajoen Seudun Ampujien Miikka Peltonen teki peruskilpailussa uuden ennätyksensä 122 (24+25+24+25+24).

– Ihan ok. Sain nyt ammuttua rauhallisesti tuloksen ulos, hän summasi kilpailunsa.

Finaaliraja oli 121, jonka myös SSG:n Oskari Kössi ampui. Hän sijoittui kolmen miehen finaaliuusinnan jälkeen seitsemänneksi.

Seuraavaksi haulikkoampujat suuntaavat katseensa kauden ensimmäiseen maailmancupin, joka järjestetään Intian Delhissä 22.2.-4.3. Ohjelmassa ovat haulikon lisäksi kivääri- ja pistoolilajit. Delhiin on nimetty kaksitoista suomalaista urheiluampujaa, joista yksitoista on haulikkolajien edustajia.

Miesten skeetin on nimetty Laitinen, Kössi ja Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura).

Azerbaidzhanin Bakussa kilpaillaan EM-mitaleista heinä-elokuussa, ja Moskovassa järjestetään haulikkolajien MM-kilpailut syyskuussa.

Haulikkolajien Kypros GP
6.-13.2. Larnaka, Kypros

Tuloksia su 12.2.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali: 1) Saif bin Futas Yhdistyneet Arabiemiirikunnat 123+55, 2) Jeremy Bird Iso-Britannia 125+54, 3) Timo Laitinen Suomi 124+44, 4) Miikka Peltonen Suomi 122+33, 5) George Achilleos Kypros 122+25, 6) Stefanos Nicolaides Kypros 121/uusinta 6, 7) Oskari Kössi Suomi 121/5, 8) George Kazakos Kypros 121/3, … 30) Lauri Leskinen 115, … 56) Tommi Takanen 103.

Joukkuekilpailu: 1) Kreikka 354, 2) Iso-Britannia 354, 3) Tanska 353, 4) Kypros 348, 5) Suomi (Laitinen, Kössi, Takanen) 348.

Kaikki tulokset löydät täältä.