Arkistot

Haulikon Ylituomarikurssi Kempeleellä 20.4.2024

Haulikon ylituomarikurssi järjestetään lauantaina 20.4.2024 Kempeleellä klo 9:30 alkaen

Paikka: OMAS ilma-aserata, Piriläntie 175, H rakennus, 90440 Kempele

Kurssin vetäjä: Curt Sjöblom, contender@kolumbus.fi, +358 40 5275051

Osallistumisoikeus: Osallistumisoikeus kurssille on:
– kaikilla haulikon ylituomareilla, joilla on voimassa oleva YT-kortti,
– tai joiden YT-kortti on vanhentunut 31.12.2020 tai sen jälkeen
– kaikilla, jolla on voimassa oleva haulikon KV-tuomarikortti (ISSF A tai B)
– I-luokan tuomareilla, joilla on ollut 1-luokan kortti vähintään kolme vuotta ja kortti on joko voimassa tai se ei ole umpeutunut ennen 31.12.2022. Kortissa pitää olla vähintään viisi merkintää tuomarityöskentelystä.

Ohjelma:
9:30 alkaen aamukahvi
10:00 Kilpailutoiminnan yleissäännöt KY/2024-1
12:00 Lounas (lähellä on useita ruokapaikkoja)
13:00 SUEK:n osuus kilpailumanipulaation ehkäisemisestä
14:00 Yleinen osuus (lajikoulutus)
16:00 Iltapäiväkahvit
17:00 Loppukoe (koeaika on kaksi tuntia)
19:00 Kurssin päättäminen

Entiset ylituomarit, jotka tulevat uusimaan ylituomarikorttia, voivat halutessaan aloittaa kurssin klo 13:00 SUEK:n osuudesta. Paikalla pitää silloin ehdottomasti olla viimeistään 12:45. Sääntömuutosten takia olisi kuitenkin hyvä osallistua kurssille alusta alkaen.

Kurssimateriaali: Kilpailutoiminnan yleissäännöt ja ohjeet (KY2024-1), Haulikon sääntökirja (H2024-1), ISSF-lajien tekniset säännöt (TS2023), Sportinglajien säännöt (Sp2022-3). Viimeisimmät säännöt löytyvät vain sähköisessä muodossa SAL:n nettisivuilta osoitteesta www.ampumaurheiluliitto.fi/liitto/kilpailutoiminta/saannot/.

Varustus ja valmistautuminen:
Ota mukaan muistiinpanovälineet. Kurssipaikalla on langaton verkkoyhteys läppäreille, tableteille tms. Kokeessa voi käyttää läppäriä tai jotain muuta laitetta, jossa on nettiyhteys. Vanhojen painettujen sääntökirjojen käyttö on hankalaa koska painamisen jälkeen (2017) on tehty runsaasti sääntömuutoksia.

Kurssimaksu: Kurssi maksaa 70,00 € sisältäen koulutuksen, YT-kortin (30 €) sekä aamu- ja iltapäiväkahvit. Maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä Suomisportin kautta. Maksua ei voi suorittaa paikan päällä.

Reilusti Paras -koulutus: Ennen tuomarikortin hyväksymistä tulee Reilusti Paras -nettikoulutus suorittaa. Paras on suorittaa se ennen YT-kurssia. Kurssi löytyy osoitteesta www.suek.fi/koulutus/koulutusmateriaalit/reilusti-paras-verkkokoulutus/

Esitys kilpailutuomariksi lomake tulee täyttää ennen kurssille osallistumista. Lomake jätetään kouluttajalle kurssin alussa. Lomake löytyy tästä: www.ampumaurheiluliitto.fi/liitto/lomakkeet/esitys-kilpailutuomariksi/

Ilmoittautuminen: https://www.suomisport.fi/events/463796a3-a2a3-4ae4-993f-8dcc5b87c01b

Tukiammunnan sääntöihin lisämuutos

Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokunta on tehnyt muutoksen tukiammunnan ja Kultahippukilpailujen sääntöihin liittyen 8-vuotiaiden sarjan palkitsemisiin Kultahippufinaaleissa. Säännöt ovat voimassa 20.3.2024 alkaen.

Sääntömuutoksessa 8-vuotiaiden sarjan osallistujat laitetaan Kultahippufinaaleissa entisestä poiketen tulosten perusteella paremmuusjärjestykseen ja kolmelle parhaalle jaetaan sijoituksen mukainen palkinto. Uudistuksen jälkeenkin 8-vuotiaiden sarjojen kaikki ampujat palkitaan ja kolmen parhaan lisäksi kaikki kutsutaan noutamaan palkintoa (aakkosjärjestyksessä) palkintojenjakotilaisuudessa.

Muutostarve on noussut esiin Kultahippuohjaajien ja valmentajien sekä nuorten aktiiviampujien kanssa käydyissä keskusteluissa. Muutosta on perusteltu sillä, että lapset joka tapauksessa vertaavat omia tuloksiaan muihin ja ampumaurheilun kaltaisessa lajissa, jossa kisatilanteessa ammutaan vertailukelpoista tulosta, on sijoitus suoraan nähtävissä ammutusta tuloksesta. Lisäksi alueellisissa tukiammunnan kisoissa vastaavanlainen käytäntö on ollut käytössä jo pidempään.

Valmentajien, huoltajien ja seuratoimijoiden on kuitenkin tärkeää muistuttaa lapsia ja nuoria ampujia siitä, että sijoitus tai oman tuloksen vertaaminen muihin ei ole se tärkein asia vaan tärkeämpää on miettiä, miten itse voi kehittyä ja oppia lisää ja ennen kaikkia tärkeintä on nauttia ampumaurheiluharrastuksesta ja kisatunnelmasta.

Nuorisovaliokunta teki jo aiemmin tänä vuonna muutoksia tukiammunnan sääntöihin siten, että sarjojen ikärajojen määrittelyssä palattiin noudattamaan SAL:n Kilpailutoiminnan yleissääntöjen mukaista määrittelyä syntymävuoden (ei syntymäpäivän) mukaan.

Lisäksi säännöissä on tarkennettu pistoolin 12T-sarjan avustajan roolia: avustaja saa ottaa aseen, ladata sen ja säätää tähtäimen.

Kevään Kultahippufinaalit kisataan uusilla 20.3.2024 päivätyillä säännöillä, jotka löytyvät täältä.

Haetaan valmentajaa yläkoululeiritykseen

Valmentajahaku Kisakallion Yläkoululeirityksiin kaudelle 2024-2025

Haemme ampumaurheiluvalmentajaa nuorten ampumaurheilijoiden ykäkoululeirityksen vastuuvalmentajaksi lukukaudelle 2024-2025. Leirejä järjestetään neljä kappaletta, joista kaksi syksyllä 2024 (vko 40 ja 47) ja kaksi keväällä 2025 (vko 3 ja 11). Leirit kestävät aina neljä päivää maanantaista torstaihin.

Mitä on yläkoululeiritoiminta?
Suomen Ampumaurheiluliiton yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa. Valmennus toteutetaan yhdessä lajiliittojen, Kisakallion Urheiluopiston ja Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian (URHEA) kanssa. Yhteistyöverkoston keskeisimpiä tehtäviä on huippu-urheilijoiden ja huipulle pyrkivien urheilijoiden valmennuksen tukeminen ja tehostaminen sekä urheilijoiden opiskelun tukeminen.

Leirityksessä yhdistetään tavoitteellinen koulunkäynti ja motivoituneen urheilijan kilpaurheiluharrastus. Leiripäivien aikana ammattilaiset auttavat urheilijaa kehittymään päivittäisessä urheilutoiminnassa, kun hän opettelee urheilijalle tärkeitä elämäntaitoja sekä hyvää harjoittelua. Leirillä opeteltuja taitoja on tarkoitus toteuttaa leirien välisenä aikana jokapäiväisessä arjessa.

Yläkoululeirit järjestetään Suomen Ampumaurheiluliiton ja Kisakallion Urheiluopiston yhteistyönä. Kisakallion leireillä urheilijoilla on mahdollisuus ampua ilma-aseradalla pistoolilla, kiväärillä sekä liikkuvaa maalia.

Yläkoululeiritykset ovat tärkeä osa urheilijan polkua ampumaurheilussa ja niiden toiminta kulkee käsi kädessä tehoryhmätoiminnan kanssa. Urheilijoiden haku yläkoululeirityksiin aukeaa maalis-huhtikuun vaihteessa.

Valmentajan tehtävät yläkoululeireillä
Yläkoululeirien ampumaurheiluvalmentajan tehtäviin kuuluu leirien ampumaharjoitusten suunnittelu ja toteutus, ampujien yksilöllisten kehityskohteiden huomiointi ja henkilökohtaisen kehittymisen tukeminen sekä tarpeen mukaan muussa leiriohjelmassa avustaminen. Valmentajan majoittuessa opistolla hänellä on ”yövalvontavastuu” oman ryhmänsä osalta.

Valmentajalla on leiriviikon aikana lähiopetusta noin 30 tuntia (ma 7h, ti 8h, ke 8h, to 7h).

Valmentaja toimii yläkoululeirityksessä tiiviissä yhteistyössä SAL:n nuoriso- ja koulutuspäällikön sekä valmennuksen johtajan kanssa.

Kisakallion ja URHEA:n asiantuntijat, valmentajat ja kouluttajat ovat mukana leirillä ja vastaavat urheilullisen elämäntavan luennoista ja urheilulliseen elämäntapaan ohjaamisen osioista sekä osasta oheisharjoituksia.

Korvaukset valmentajalle
Valmentajalle korvataan leiriviikosta tuntikorvauksena 20 euroa / tunti (max 30 h / leiri), matkakulut sekä täysihoito opistolla leirien aikana (ma-to).

Yläkoululeirivalmentajalta toivomme:
● Vahvaa kiinnostusta ja kykyä työskennellä nuorten urheilijoiden kanssa kannustavasti ja vastuullisesti
● Vahvaa lajiosaamista kivääri- ja / tai pistoolilajeista
● Kokemusta nuorten valmentamisesta ampumaurheilussa
● Suoritettu valmentajakoulutus (VOK-2 -taso tai ylempi)
● Ymmärrystä kokonaisvaltaisesta valmentamisesta ja urheilulliseen elämäntapaan ohjaamisesta
● Valitulta valmentajalta tullaan pyytämään rikosrekisteriotetta lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyen

Lähetä vapaamuotoinen hakemus 31.3. mennessä sähköpostilla osoitteeseen kustaa.ylitalo@ampumaurheiluliitto.fi
Kerro hakemuksessa lyhyesti omasta taustastasi ampumaurheilun ja valmennuksen parissa, muusta osaamisesta ja kokemuksesta, joista koet olevan hyöytä ko tehtävässä (työkokemuksesta, koulutustaustasta, luottamustehtävistä tms) sekä miksi yläkoululeirivalmentajan tehtävä kiinnostaa sinua.

HUOM! Yläkoululeirivalmentajan tehtävä voidaan tarvittaessa toteuttaa myös esimerkiksi kahden valmentajan tiimityönä, jolloin vastuut ja läsnäolo sovitaan yhdessä erikseen. Eli mikäli et pysty sitoutumaan kaikkiin neljään leiriviikkoon koko ajaksi, niin voit silti jättää hakemuksen ja kertoa, minkä verran olisit käytettävissä leirityksissä ja niiden suunnittelussa.

Tiedustelut:
Kustaa Ylitalo