Ilma-aseiden EM-kilpailut 2020

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Puolan Wroclawissa 23.-3.2. helmikuuta 2020.

Arvokilpailujoukkueeseen valittujen kilpailumatkan kustantaa SAL kilpailubudjetin mukaan joko kokonaan tai kilpailukohtaisesti määritettävällä urheilijan omakustannusosuudella.

Näyttökilpailujen tulosseuranta

IlmaaseEM2020_kivääri_190120

ilmaaseEM2020-pistooli_190120

ilmaaseEM2020_liikkuva maali_07120

Näyttöjen antaminen

Kilpailujoukkueeseen nimeämistä varten urheilijoiden on annettava näytöt omissa sarjoissaan (M, N, M20 ja N20) ajanjaksolla 6.12.2019 – 19.2.2020.

1. Huippu-urheilun kansainvälisen kilpailutoiminnan valintajärjestelmä ja -kriteerit.

Kaikilta SAL:n arvokilpailuihin valittavilta urheilijoilta edellytetään SAL:n urheilijasopimuksen allekirjoittamista ja noudattamista.
Arvokilpailuihin (EM- ja MM-kilpailut) valittavan edustusjoukkueen nimeää valmennuksen johtaja lajin maajoukkuevalmentajien esityksien perusteella. Valmennuksen johtaja esittelee valinnat liittohallitukselle. Valinnat vahvistaa Ampumaurheiluliiton liittohallitus.
MC- ja EC-kilpailuihin ja muihin kansainvälisiin kilpailuihin joukkueen valitsee lajin maajoukkuevalmentaja yhdessä valmennuksen johtajan kanssa. Joukkueen vahvistaa valmennuksen johtaja.
Valinnat perustuvat kansainvälisten ja kansallisten näyttö- ja katsastuskilpailujen tuloksiin, tarvittaessa leireillä tapahtuviin kilpailuihin sekä lajin maajoukkue valmentajan sekä valmennuksen johtajan harkintaan ja perusteluihin.
Arvokisoissa odotetaan urheilijan sijoittuvan 16 parhaan joukkoon. MC- ja EC-kilpailuissa urheilijan odotetaan sijoittuvan ensimmäisen kolmanneksen joukkoon. Joukkuekilpailuun valittavalta joukkueelta edellytetään mahdollisuutta sijoittua mitalille ja mahdolliset joukkuevalinnat käsitellään aina erikseen.
Urheilijoita arvioidessa voidaan tarvittaessa valinnoissa ja harkinnassa sekä menestysennustettavuutta arvioitaessa huomioida ja käyttää lisäapuna:

• urheilijan aikaisempaa arvokilpailumenestystä
    • kansainvälisten kilpailujen näyttöjä
    • ampujan kehityssuuntaa ja -ennustetta
    • urheilijan harjoittelun laatua ja määrää
    • urheilijan sitoutumista määrätietoiseen valmentautumiseen
    • urheilijan paineensietokykyä
    • testituloksia (laji ja fyysiset)

Mikäli urheilija ei ole ylittänyt vuosittain julkaistuja valintakriteerejä ja tulosrajavaatimuksia voidaan tarvittaessa käyttää samoja edellä mainittuja kriteerejä

Valintakriteerit 2020

• Vuoden 2019 EM tai MM kilpailujen yksilökilpailun voitto oikeuttaa suoraan valintaan kyseisessä lajissa ja sarjassa
  • Lasketaan näyttökilpailujen perusteella kolmen parhaan peruskilpailun keskiarvo, jota verrataan arvokisoja varten määritettyyn tulostasovaatimukseen
  • Tämän lisäksi voidaan huomioida vuoden 2019 NMC-, MC-, EM-, EK-kilpailujen tulos, mikäli tulos nostaa keskiarvoa; tällöin keskiarvo lasketaan neljästä kilpailusta

Ilmakiväärin ja -pistoolin näyttökilpailut (9 kpl)

• 6. -7.12. Kupittaan kisa, Turku (kaksi kilpailua)
      • 2. -5.1. Swedish Cup, Sävsjö, Ruotsi (kaksi parasta kolmesta kilpailusta)
      • 10. -11.1. Leppä GP, Tanhuvaara (kaksi kilpailua)
      • 17.-19.1. Espoo Open, Espoo (kaksi kilpailua)

Liikkuvan maalin näyttökilpailut (6 kpl)

• 30.11. Lapua EM -näyttö (normaali- ja sekajuoksu)
      • 7.-8.12. Eskilstuna C -test. (normaali- ja sekajuoksu)
      • 14.12. Sepon kisat, Kuopio (normaali- ja sekajuoksu)
      • 4-5.1. Pori (2 x normaali- ja sekajuoksu)
      • 9.-12.1 Pilsen GP, Pilsen, Tsekki (siirretty näyttöajan ulkopuolelle)

Suomen Ampumaurheiluliiton internet-sivustolla ylläpidetään tulosseurantaa.

Tulostasot arvokisoihin 2020

Tulosrajavaatimukset julkaistaan liiton internetsivuilla https://www.ampumaurheiluliitto.fi/liitto/huippu-urheilu/.
Tulostasot on määritelty kolmen edellisen vuoden MC, NMC, EM, MM ja OK – tulosten perusteella.