10m liikkuva maali

Elli Räsänen Moskovan EM-kisoissa 2014. Kuva: Lassi Palo

Ampumamatka: 10m.

Ase: Jousi-, CO2- tai paineilmatoiminen kivääri. Kaliiperi enintään 4,5 mm ja aseen paino enintään 5,5 kg kiikarin kanssa. Liipaisuvastus rajoittamaton, kiikarin pituus max. 300 mm ja kiikarin suurennus nelinkertainen.

Luodit: Vapaasti kaupan olevat lyijyluodit, max. kaliiperi 4,5 mm.

Taulut: Kympin halkaisija 5,5 mm.

Ampuma-asento: Ampuminen tapahtuu pystystä ilman tukea.

Ampumaohjelma: Miehet ja pojat 60 laukauksen normaalijuoksut ja 40 laukauksen sekajuoksut sekä naiset ja tytöt 40 laukauksen normaali- ja sekajuoksut. Normaalijuoksujen kilpailu on kaksiosainen. Ensin ammutaan 30 laukauksen ”hidas osa”, jossa taulu liikkuu 2 m matkan viidessä sekunnissa. Sitten, kansainvälisissä kisoissa monasti seuraavana päivänä, ammutaan niin sanottu nopea osa, jolloin liikkuva taulu on ampuma-alueella näkyvissä vain 2,5 sekunnin ajan. 40 laukauksen kilpailussa eli sekajuoksuissa ammutaan myös kaksi puolikasta, mutta ampuja ei tiedä ennakolta taulun kulkunopeutta: 40 juoksusta 20 on hitaita 5 sekunnin juoksuja ja 20 nopeita 2,5 sekunnin juoksuja.

Liikkuva maali kuuluu Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) lajeihin, ja siinä kilpaillaan niin EM- kuin MM-mitaleistakin. Lajin omat MM-kilpailut ovat joka neljäs vuosi. Ne pidettiin viimeksi Saksan Suhlissa kesällä 2016.