Arkistot

Ilmoittaudu 1-tason valmentajakoulutukseen 31.8. mennessä

Tarkkuuslajit (ammunta, curling, jousiammunta ja keilailu) järjestävät yhteistyössä I-tason valmentajakoulutuksen joka syksy. Koulutus sisältää yhteensä kolme lähijaksoa (pe-su), joista kaksi on yleisjaksoa ja kolmas toteutetaan lajikohtaisesti erillisenä. Koulutus sisältää lähijaksojen lisäksi oppimistehtäviä. Koulutuksessa painotetaan tiedon soveltamista käytännön valmennustyöhön. Koulutuksen aikana harjoitellaan valmentajan taitoja yhdessä muiden kurssilaisten kanssa.
Lähijaksot alkavat perjantaisin klo 17.00 ja päättyvät sunnuntaisin klo 15.00.

Ilmoittautuminen vuoden 2021 I-tason koulutukseen on käynnissä!

Yhteinen lähijakso 17. -19.9.2021: Harjoittelun perusteet, Kuortane
• Fyysiset ominaisuudet ja harjoittelu
• Yksittäisen harjoituksen suunnittelu ja ohjaaminen
• Lasten ja nuorten kehittyminen ja harjoittelu
• Valmentajana kehittyminen

Yhteinen lähijakso 8. -10.10.2021: Valmennuksen periaatteet, Kisakallio
• Valmentajan ominaisuudet
• Taitovalmennus
• Oppiminen ja opettaminen
• Psyykkinen valmennus
• Paraurheilijoiden valmentaminen

1-tason kurssikirja

Lajitaitojen oppimisen perusteet (lajikohtaisesti)
• Em. yhteisten jaksojen lisäksi kullekin tarkkuuslajille
järjestetään yksi lajitaitojen oppimisen perusteisiin
liittyvä koulutusviikonloppu. Niiden ajankohdat ilmoitetaan
syksyllä 2021 koulutukseen ilmoittautuneille.

Koulutuksen hinta
Koulutuksen hinta on 250 euroa/jakso sisältäen koulutuksen ja majoituksen täysihoidolla (2 hh). Koulutus sisältää yhteensä kolme jaksoa. Lisähinnasta on mahdollista majoittautua yhden hengen huoneessa sekä ostaa iltapala.

Koulutuksessa käytetään kurssikirjaa Lasten ja Nuorten Hyvä Harjoittelu (32€+postituskulut).
Kurssikirja laskutetaan ensimmäisen laskun  hteydessä.

Ilmoittautuminen päättyy 31.8.2021.
Mukaan mahtuu kaikista tarkkuuslajeista enintään 15 valmentajaa/tarkkuuslaji ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli osallistujia tulee yli kiintiön, lajiliitot valitsevat osallistujat. Kaikkien lajien ilmoittautumiset suoritetaan kootusti internetissä täällä.

1 tason valmentajakoulutus 2021 pdf

Ampumaurheilun tiedustelut
Timo Rautio
Suomen Ampumaurheiluliitto
timo.rautio@ampumaurheiluliitto.fi
puh. 040 8202300

Kymppigolf pelattiin Tervossa

Ampumaurheilijoiden jokakesäinen golfkilpailu Kymppigolf pelattiin eilen 2.8.2021 Tervossa. Eerikkala golf tarjosi mukavat olosuhteet kisalle, johon uskaltautui mukaan 20 ampumaurheilijaa ja SAL:n kutsuvierasta.

Kymppigolfin perinteisiin kuuluu, että kukaan ei poistu paikalta ilman palkintoa.

Pistebogeyna pelatun kisan voitto ja vuodesta 1999 asti kiertänyt kiertopalkinto jäivät kisan paikallisisäntänä toimineelle Tapio Kajanille lopulta selvällä viiden pisteen erolla. Toiseksi tuli Eeva Kyrönlahti, joka oli samalla vastakkaisen sukupuolen paras. Kolmanneksi pelasi Kalle Hasu. Kutsuvieraiden paras oli Kisakallion Petri Tarkkanen.

Scratchin paras oli Tero Hovila, joka korjasi myös pisimmän avauksen erikoispalkinnon. Lähimmäs lippua (tai tässä tapauksessa liki reikee) -erikoispalkinnon nappasi Antti Kajan avaamalla 6,06 metrin päähän lipusta.

Tarkemmat tulokset löytyvät osoitteesta https://eeg.nexgolf.fi/eeg/tournaments.nxg?r=744

Ensi vuonna Kymppigolf pelataan maanantaina 1.8.2022 Hirvihaaran golfissa Mäntsälässä. Tervetuloa silloin taas mukaan!

Pistooliampujat koolla Nokian XIII Heinänkaato-kisoissa

Pistooliampujat jatkoivat kesäänsä viikonloppuna Nokialla XIII Heinänkaato-kisoissa. Miesten sarjoissa Esa Savola vei 25 metrin vakiopistoolin tuloksella 540 ja 25 metrin pistoolin tuloksella 572, Marko Talvitie vei 25 metrin isopistoolin tuloksella 561, Ilkka Myllymäki 50 metrin pistoolin tuloksella 530 ja Hannu Räsänen 25 metrin olympiapistoolin tuloksella 564.

Naisten 25 metrin pistoolin voitti Saara Laiho tuloksella 493, ja Laiho vei myös 25 metrin vakiopistoolin tuloksella 476.

Nuorissa M18-sarjan vakiopistoolissa Lasse Kurkelan tulos 550 ylittää seitsemällä pisteellä sarjan voimassaolevan SE:n, mutta kilpailu ei ollut ennätyskelpoinen.

Tulokset: heina2021tulokset_lasu.pdf (nosa.fi)

Tokio: Pekka Kuusistolla kaksi roolia olympialaisissa

Pekka Kuusisto Asakan olympiaradalla. (Kuva: Jesse Väänänen)

Pekka Kuusiston olympiaurakka Tokiossa kestää matkoineen kolme viikkoa. Tehtäviä oli kaksi: ampumaurheilun vetoomusjuryn jäsen ja kaikkien ampumaurheilun toimitsijoiden COVID19-yhdysmies. (lisää…)

Oskari Kössi ja Marjut Heinonen skeetin Suomen mestareiksi Mikkelissä

SSG:n Oskari Kössi ja OSH:n Marjut Heinonen veivät skeetin SM-kultaa Mikkelissä. Kössin jälkeen muut mitalistit olivat Timo Laitinen ja Tommi Takanen, Heinosen jälkeen hopeaa otti Heidi Hämäläinen ja pronssia Nea Vallioniemi.

Kössi vei mestaruuden nimiinsä jännittävien vaiheiden jälkeen. Helpolla voitto ei tullut sillä Kössi ampui kahdesti pudotusammuntoja hopealle sijoittuneen Laitisen kanssa. Peruskilpailussa molemmat ampuivat 120. Sen jälkeen he taistelivat finaalin lähtönumeroista, ja tämä ottelu kääntyi Laitiselle kiekoin 10-9. Finaalissa molemmat tiputtelivat kiekkoja tasatuloksen 55 ja edessä oli uusi pudotusammunta. Siinä kulta ratkesi kahdeksanteen kiekkoon Kössin eduksi.

–  Todella vaikea kilpailu itselläni. Aikamoista kamppailua oman pääkopan kanssa nämä kaksi päivää olivat. Ilahduttavaa oli se, että perustekeminen itselläni on niin hyvällä ja korkealla tasolla, että pystyin 120 repimään itsestäni irti peruskilpailuun. Finaali oli hyvä. Se oli ihan hyvää ammuntaa ja kulki maaliin asti. Viimeksi olen voittanut 2010 SM-kultaa, joten tämä kyllä maistuu, Kössi sanoi.

Laitinenkin oli tyytyväisin mielin.

– Kisa oli ihan hyvää perustekemistä koko ajan. Hyvä taistelu saatiin aikaan finaalissa, enkä ole valtavan pahoillani hopeasta. Kiitos Mikkelin Ampujille mukavasta kisasta, hopeamitalisti sanoi.

Migreeni haittasi Takasen lauantaita, Kallioinen viides

Pronssille sijoittui Tommi Takanen, joka teki vahvan loppukirin ampumalla molemmat sunnuntain sarjat täydellisesti. Takasen lauantaita haittasi migreeni, ja hän ampui 23+24+21. Hän toipui migreenistä sunnuntaiksi, jolloin jo finaalipaikka vaati taistelua.

– Pelin henki oli selvä, sunnuntaina oli rikottava peruskisan kaikki kiekot jos mielin finaaliin ja sekään ei välttämättä riittäisi. Tein sen mikä kuulosti ennakkoon melko haastavalta, ammuin 25+25 ja pääsin uusimaan finaalipaikasta. Uusinnan voitin ja pääsin peruskilpailun viidentenä finaaliin tuloksella 118, Takanen sanoo.

– Vaikka viimeisen päälle voitonjanoinen urheilija olen niin nyt nasahti varmasti urani kovimman taistelun kautta SM-pronssimitali, mikä tuntuu just nyt makealta, Takanen huokasi tyytyväisenä.

Finaalin neljäs oli Timi Vallioniemi (A-HA) ennen Eetu Kallioista. Kallioisen sunnuntai alkoi yhtä hyvin kuin Takasella miehen ammuttua täydet 50 mutta finaalin kiekot nro 10-20 koituivat miehen kohtaloksi. Ensin pari pummia kolmospaikalta ja sitten tuplapummi vitoselta antoi liikaa etumatkaa kärkinelikolle.

Heinonen ampui peruskilpailussa 118 ja finaalissa 49. Peruskilpailuun sarjat olivat 22, 23, 25, 23 ja 25. finaali alkoi hermoilun merkeissä ja Heinonen teki tuplapummin ensimmäiseen vitospaikkaan ja kolme pummia lisää seuraavassa kävelyssä. Hän jatkoi viidentenä seuraavaan vaiheeseen. Kolmenkymmenen ammutun laukauksen jälkeen Heinosen sihti olikin sitten eniten kohdallaan ja Suomen mestaruus varmistui kiekon erolla Heidi Hämäläiseen.

– Eilisen hieman tahmean alun jälkeen tuloksellisesti hyvä peruskilpailu. Finaali ei lähtenyt odotusten mukaisesti, mutta jännittävän finaalin loppukiri toi lopulta voiton, Heinonen sanoi.

Hämäläinen nousi finaalin johtoon sen puolessa välissä mutta joutui lopussa taipumaan Heinoselle.

– Keskittyminen oli muualla ja olisi pitänyt osata unohtaa kaikki ylimääräinen ja vain ampua, ehkä sitten kun olen ampunut parikymmentä vuotta niin opin. Finaaliin lähdin ihan uudella tsempillä ja sehän kulki aika kivasti ekat 40 kiekkoa, sitten lipsahti muutama helppo kiekko ja viimeiset kymmenen olikin sitten jo tosi huonoa tekemistä. Yritin taistella loppuun asti, olisihan se voitto maistunut. Harmillisesti jo toinen vuosi peräkkäin hopeaa, Hämäläinen sanoi.

Tulokset

Kuvat ja osa tekstistä: Janne Kovanen

Ruutana ja Antikainen veivät trapin SM-kultaa Orimattilassa

Längelmäen Seudun Ampujien Teemu Ruutana ja Orimattilan Seudun Urheiluampujien Noora Antikainen veivät trapin SM-kultaa Orimattilassa viikonlopun päätteeksi. Ruutanan jälkeen muut mitalistit olivat Jukka Laakso (OSU) ja Timo Nissilä (RMY), naisissa vastaavasti Mopsi Veromaa (SSG) ja Satu Pylkkänen (OSU).

Teemu Ruutanalle viikonloppu oli erittäin onnistunut. Peruskilpailussa tulos oli 123 ja finaalissa 42, jonka jälkeen hän juhli mestaruutta.

– Kisa meni tosi hyvin. Oma ennätys, joten ei voi olla kuin tyytyväinen. Voittoa lähdin hakemaan. Viime viikon treenit ovat menneet tosi hyvin, joten pystyin luottamaan, että tulee hyvä tulos. 120 rikkominen oli tavoitteena, 123 on kova tulos, Ruutana tuumi.

Jukka Laakso rikkoi peruskilpailussa 122 kiekkoa ja finaalissa 40.

– Kisat olivat äärimmäisen kovatasoiset! 120 kun oli finaaliraja, maailmancupissa on tällaisia finaalirajoja ollut. Eteenpäin on trap mennyt selkeästi tulostasoltaan, Laakso kehui yleistä tasoa.

– Noin kuukausi sitten tein muutoksia omaan tekemiseen ja tekniikkapuoleen. Nyt alkoi olla lähelle sitä mitä olen harjoituksissakin useasti toistanut eli täysiä sarjoja. Kolme sellaista tuli kilpailuun. Finaalia en ampunut omalla tasollani. Nälkää jäi, Orimattilasta en ole vielä SM-kultaa saanut. Teemu ampui todella hyvin, hatunnosto hänelle, Laakso kehui.

Antikainen ampui peruskilpailussa tuloksen 113 ja finaalissa 42. Hän ampui lauantaina 23, 21 ja 21, mutta sunnuntaina peruskilpailu päättyi ilahduttavasti tuloksiin 23 ja 25. Sen jälkeen finaali sujui mestaruuden arvoisesti.

– Tämä päivä oli todella hyvä! Finaalissa ammunta kulki ja osasin nauttia. Eilisen päivän aloitus 23 hyvä, mutta kaksi muuta sarjaa 21 niin ne nyt sit söivät minun kokonaistulosta. Suomenmestaruus tuntuu kyllä tosi hyvältä ja Mopsin kanssa meillä oli kova kisa loppuun asti, Antikainen sanoi.

Myös Veromaa oli hyvillä mielin kilpailun jälkeen. Hän ampui peruskilpailussa 111 ja finaalissa 41.

–  Kisan kulku oli melko tasaista, mutta hyvän loppumaun jätti peruskisaan saamalla täyden sarjan vikalle kierrokselle. Finaali oli tiukka loppuun asti, eikä sekään huonosti sujunut, vaikkei tällä kertaa ihan voittoon riittänyt, Veromaa sanoi.

Tulokset:

Orimattila, trapin SM-kilpailu:

Tulokset muodossa: Peruskilpailu /(pudotusammunta) + finaali /(pud.)

Miehet: 1) Teemu Ruutana LäSA 123+42, 2) Jukka Laakso OSU 122+40, 3) Timo Nissilä, RMY 120/(02)+31, 4) Ari Simola LAS 121/(01)+26, 5) Eemil Pirttisalo RMY 121/(00)+22, 6) Joonas Pyhälä P-HA 120/(03)+17.

Naiset: 1) Noora Antikainen OSU 113+42, 2) Mopsi Veromaa, SSG 111+41, 3) Satu Pylkkänen OSU 103+32, 4) Päivi Konttinen P-HA 99+27, 5) Satu Pusila LAS 100+22, 6) Anu Salomaa LAS 95/(01)+10.

Joukkuekilpailu:

Miehet: 1) OSU 1 (Jukka Laakso, Vili Kopra, Juho Mäkelä) 357, 2) LAS 1 (Ari Simola, Matti Nummela, Tomi Hämäläinen) 348, 3) SSG 1 (Jukka Takala, Vesa Järvinen, Veli-Matti Matikainen) 346

Naiset: 1) OSU (Satu Pylkkänen, Noora Antikainen, Marja Maunula) 311.

Passila ja Heinonen SM-skeetin johdossa avauspäivän jälkeen

A-HA:n Jukka Passila ja OSH:n Marjut Heinonen johtavat SM-skeetiä avauspäivän 75 kiekon jälkeen Mikkelissä. Passilan kanssa tasatuloksella seuraavilla sijoilla ovat olympianelonen Eetu Kallioinen, Timo Laitinen ja Timi Vallioniemi.

Passilan sarja 25, 22 ja 25 on parempi kuin muilla. Janakkalalainen perhostenkerääjä Passila vastasikin päivän suurimmasta yllätyksestä. Passila kävi harjoittelemassa skeetiä ensimmäistä kertaa tänä vuonna viime torstaina, ja kun ammunta kulki, päätti mies lähteä SM-kisoihin. Tuomarikortti järjestyi samana päivänä ja todistus liiton kilpailulisenssistä perjantaiaamuna.

– Kolme sarjaa olen skeetiä tänä vuonna ampunut ja yhdeksänä päivänä käynyt radalla, myönsi iloinen Passila kisapäivän jälkeen.

– Olen ampunut viime aikoina enemmän puskaa eli metsästäjäliiton lajeja, mutta on minulla muutama mitali skeetistä noin 10 vuoden takaa. Viime vuonna en ampunut käytännössä yhtään ja kiireitä on ollut rakennustöiden kanssa. Mutta metsästyshaulikkoa olen treenaillut ja sellaistahan tämä skeetin ammuntakin minulla on. Otan ensimmäisen tarkasti ja jälkimmäisen kiekon sitten hitaammin kuin muut, ei niin kaunista katsottavaa, Passila sanoi.

Eetu Kallioinen ei vaikuttanut täysin tyytyväiseltä päivän ammuntaan, vaikka kärkisijoilla onkin.

– Olympiareissusta ei montaa päivää ole, ja tavallaan otettiin vähän riskiä tämän kisan kanssa, miten ammunta kulkee.

Laitinen otti jaetun johtopaikan rauhallisesti ja kommentoi päivän kilpailuolosuhteita itselleen sopiviksi. Neljäs kärkitulos on Timi Vallioniemellä, joka ampui kaikki kierrokset tulokseen 24.  Viimeisessä sarjassa pummi tuli heti ensimmäisellä laukauksella. Kärkinelikon takana on kuuden miehen ryhmä, joilla kaikilla on kasassa 71.

Naisten sarjan keulille pyyhälsi kokenut Marjut Heinonen, joka ampui kolmannella sarjalla täydet 25. Heinosen johtotulos 70 on neljä kiekkoa parempi kuin toisena ampuvalla Nea Vallioniemellä. SM-kilpailu jatkuu sunnuntaina kahdella 25 kiekon kierroksella ja mahdollisilla pudotusammunoilla, jonka jälkeen kuusi parasta miehissä ja naisissa ampuu finaalin.

Tulokset:

Mikkeli, SM-skeet, tilanteet 1. päivän ja 75 kiekon jälkeen.

Miehet: 1) Jukka Passila A-HA 72, 2) Eetu Kallioinen A-HA 72, 3) Timo Laitinen 72, 4) Timi Vallioniemi A-HA 72, 5) Aleksi Ahokas A-HA 71, 6) Tomi Aspholm       L-HA 71, 7) Tero Kallioinen A-HA 71, 8) Oskari Kössi SSG 71, 9) Panu Valjakka MA 71, 10) Otto Kutila A-HA 71.

Naiset: 1) Marjut Heinonen OSH 70, 2) Nea Vallioniemi A-HA 66, 3) Niina Aaltonen RSA 65, 4) Heidi Hämäläinen SSG 63.

Tulokset 75k

(Teksti ja kuva: Janne Kovanen)