Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL)

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) on maamme urheilutoiminnan vanhimpia ja menestyksekkäimpiä lajiliittoja. Se on perustettu 19.1.1919.

Vuonna 2019 vietettiin liiton 100-vuotisjuhlavuotta. Pääjuhla pidettiin Tampereella 31. elokuuta.

Ampumaurheiluliittoon kuuluu noin 300 jäsenyhdistystä, joissa harrastaa noin 30 000 jäsentä.

Toiminnan tarkoitus

Liiton toiminnan tarkoituksena on edistää ja kehittää ampumaurheilua Suomessa sekä vaikuttaa että osallistua kansainväliseen ampumaurheilutoimintaan. Liiton toiminnan perustana ovat eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet. Toiminnassa edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Ensimmäinen seura

Ensimmäinen ampumaseura, Suomen Metsästysyhdistys, perustettiin vuonna 1865. Hämeenläänin Metsästysseuran 30-vuotisjuhlan yhteydessä vuonna 1906 päätettiin aloittaa SM-kilpailujen järjestäminen.

Kansainväliset jäsenyydet

Suomen Ampumaurheiluliitto on Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) jäsenliitto. Lisäksi se kuuluu jäsenenä Euroopan (ESC) ja Pohjoismaiden (NSR) ampujainliittoihin sekä seuraaviin kansainvälisiin lajiliittoihin: haulikko- ja metsästysammunta-, mustaruuti-, siluetti-, practical- ja kasa-ammuntaliitto (ks. alla).

Kilpailutoiminnasta

Suomen Ampumaurheiluliitossa on kilpailusarjoja 80-vuotiaisiin saakka.

Ampumaurheiluliiton lajit ovat kivääri, pistooli, haulikko, liikkuva maali, practical, siluetti, mustaruuti ja kasa-ammunta.

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan alle 14-vuotiaiden toimintaa. Sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet. Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittu.

Olympialaiset ja paralympialaiset

Ampumaurheilu on suomalaisten menestyslaji 2000-luvun kesäolympialaisissa. Ampumaurheilijat saavuttivat mitalin Sydneyn 2000, Ateenan 2004 ja Pekingin 2008 olympialaisista. Juha Hirvi saavutti pienoiskiväärin täysottelun hopeaa Sydneyssä. Marko Kemppainen sai hopeaa skeetissä Ateenassa. Henri Häkkinen tähtäsi ilmakiväärissä pronssimitalin ja Satu Mäkelä-Nummela samana päivänä haulikon trapissa kultamitalin Pekingissä.

Lontoon olympialaisissa 2012 suomalaisten parhaat sijoitukset olivat Satu Mäkelä-Nummelan seitsemäs sija naisten trapissa ja Kai Jahnssonin kahdeksas sija miesten ilmapistoolissa. Rio de Janeirossa 2016 Mäkelä-Nummela oli trapissa kymmenes ja Vesa Törnroos oli trapissa 11:s.

Ateenan 2004 paralympialaisissa Minna Leinonen voitti ilmakiväärin kultaa. Rio de Janeiron paralympialaiset (2016) olivat Leinosen neljännet paralympialaiset. Hän sijoittui 18:nneksi.

Ampumaurheilun olympialajit (15) olivat Tokiossa 2021:

Miehet
Kivääri: 10m ilmakivääri, 50m pienoiskivääri 3×40 ls
Pistooli: 10m ilmapistooli, 25m olympiapistooli
Haulikko: skeet, trap

Naiset
Kivääri: 10m ilmakivääri, 50m pienoiskivääri 3×40 ls
Pistooli: 10m ilmapistooli, 25m urheilupistooli
Haulikko: skeet, trap

Parikilpailut
Kivääri: 10m ilmakiväärin parikilpailu
Pistooli: 10m ilmapistoolin parikilpailu
Haulikko: trapin parikilpailu

Tokion olympialaisten ampumaurheilussa kilpaili 360 urheilijaa, kun heitä on ollut aiemmin 390.  (3×40 ls kilpailuissa ammutaan kolmesta asennosta: polvi, makuu ja pysty.)

Pariisissa 2024 trapin parikilpailu korvataan skeetin parikilpailulla. Pariisissa kilpailee kaikkiaan 340 ampumaurheilijaa (170 miestä ja 170 naista.) Lue uutinen Pariisin lajeista täältä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) lajit ovat kivääri, pistooli, haulikko ja liikkuva maali.
Vammaisampumaurheilu on kuulunut SAL:n toimintaan vuodesta 2005 lähtien.
Kiväärilajeissa ammutaan 10-300m lajeja, liikkuvassa maalissa 10-100m, kasa-ammunnassa 100-600m, siluetissa 25-500m ja mustaruudissa 25-100m lajeja.

Kansainväliset järjestöt

ISSF (International Shooting Sport Federation) Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto
ESC (European Shooting Confederation) Euroopan Ampumaurheiluliitto
EBSF (European Benchrest Shooting Federation) Euroopan Kasa-ammuntaliitto
FITASC Sporting Kansainvälinen sportinglajien liitto
IPSC  Practical-ammunnan kv-liitto
IMSSU Siluettiammunnan kv-liitto
MLAIC Mustaruutiammunnan kv-liitto
NSR Pohjoismaiden Ampumaurheiluliitto

Antidoping

SUEK ry

Yhteisöjäsenet

Svenska Finlands Sportskytteförbund rf Suomen ruotsinkielinen ampumaurheiluliitto

Muita ampuma-alan järjestöjä

Poliisihallitus
Ympäristöministeriö
SYKE

Suomen Ampumaurheiluliitto on saanut tukea Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksiköltä ja Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.