Suomen Ampumaurheiluliiton koulutusjärjestelmä

Ampumaurheiluliitolla on monipuolinen koulutustarjonta, josta löytyy koulutuksia niin valmentajille ja ohjaajille kuin tuomareille ja seuratoimijoillekin.  Koulutusten avulla SAL:n jäsenseurojen toiminnan laatu niin radalla kuin sen ulkopuolellakin paranee ja ampumaharjoittelu ja kilpaileminen on entistä motivoivampaa.

Tervetuloa oppimaan uutta ja kehittämään itseä ja omaa seuraa yhdessä muiden kanssa!

Valmentaja- ja ohjaajakoulutus

Valmentaminen on haastava, mutta kiehtova ja antoisa tapa olla mukana urheilussa. Se tarjoaa mahdollisuuden haastaa itseä, oppia ja oivaltaa uutta, kokea onnistumisia ja syventää ymmärrystä omasta lajista. Valmentaminen on tapa kasvaa ja kehittyä yhdessä urheilijan kanssa. Parhaimmillaan siitä voi tulla pitkä yhteinen matka täynnä hienoja elämyksiä ja oivalluksia.

Muodollinen koulutusjärjestelmä tarjoaa tulevaisuudessa valmentajille selkeän polun, jota pitkin valmentaja voi halutessaan edetä seuratason ampumaurheilukouluohjaajasta aina ammattivalmentajaksi asti.

Valmentajan polku etenee ampumaurheilukoulun ohjaajakoulutuksesta (jatkossa MOAK), liiton järjestämien tasojen 1-3 ohjaaja- ja valmentajakoulutusten (VOK) kautta valmentajan ammattitutkinnolle ammattivalmentaja- (entinen VAT, nykyään liikunnanohjauksen perustutkinto, valmennuksen linja) ja valmentajan erityisammattitutkinnoille (VEAT). Ammatillisia valmentajatutkintoja Suomessa tarjoavat urheiluopistot. Ylintä ammatillista valmentajakoulutusta Suomessa tarjoaa Jyväskylän Yliopiston liikuntatieteen laitos. Ampumaurheiluliitto tekee yhteistyötä valmentajakoulutuksissa Kisakallion Urheiluopiston, Suomen Valmentajat ry:n sekä muiden lajiliittojen, opistojen ja koulutusorganisaatioiden kanssa.

SAL:n valmentaja- ja ohjaajakoulutus pohjautuu Suomalaisen valmennusosaamisen malliin ja noudattaa yleiseurooppalaista viisiportaista valmentajakoulutus-järjestelmää.

Katso lisätiedot valmentajakoulutuksista:
I-tason valmentajakoulutus