OHJAAJAKOULUTUS

Kurssin kesto on 16h. Siihen kuuluu itsenäisesti verkko-oppimisympäristössä opiskelu (8h) ja lajiosa (8h) käytännön harjoitteluna ampumaradalla. Ohjaajakoulutukseen voi osallistua kuka tahansa (yli 14v.), joka on kiinnostunut lasten ja nuorten tukiammunnasta ja ampumaurheilukoulun toiminnasta.

Verkko-oppimisympäristössä opiskelu

Itseopiskelukurssi koostuu seuraavista osa-alueista
1. Ohjaajana toimiminen
2. Ohjaajan rooli
3. Ohjaaminen ja harjoituksen rakenne
4. Kultahippusäännöt
5. Ampumaurheilukoulun suunnittelu ja markkinointi

Kolme ensimmäistä ohjaamiseen liittyvää osiota koostuvat ampumaurheilukoulun toimintaan liittyvästä materiaalista, Tervetuloa Ohjaajaksi -videosta sekä aiheeseen liittyvistä kysymyksistä. Materiaali löytyy alustalta PDF -muodossa, johon voi tehdä merkintöjä. Lisäksi materiaali löytyy kuunneltavana videona. Tervetuloa Ohjaajaksi -video on Olympiakomitean tekemä kaikille lajeille yhteinen video, mikä on tarkoitettu aloitteleville ohjaajille.

Säännöissä perehdytään tukiammuntaan. Tavoitteena on ohjeistaa ja opastaa toimimaan annettujen ohjeiden ja komentojen mukaisesti ampumaurheilukoulussa ja kilpailutilanteissa. Osioon liittyy kultahippusääntöihin perehtyminen sekä niihin liittyviin kysymyksiin vastaaminen.

Ampumaurheilukoulun suunnitteluosiossa annetaan vinkkejä toiminnan käynnistämiseen tai nykyisen toiminnan tehostamiseen.

Lajipäivän sisältö
1. Turvallisuusasioiden huomioiminen
2. Kivääri- ja pistooliammunnan tukiammunnan perustekniikoiden opettaminen
3. Harjoitustapahtuman toteuttaminen

Ampumaurheilukoulussa on ensisijaisen tärkeää opettaa kaikille harrastajille turvallisuusasioiden huomioiminen heti alusta alkaen. Lajipäivän aikana katsotaan käytännössä, miten turvallisuus huomioidaan harjoitustilanteessa ja kilpailuissa.

Lajipäivä sisältää paljon käytännön lajiharjoittelua ja tukiammunnan perustekniikoiden ohjaamista. Tavoitteena on hallita tekniikoiden perusteiden opettaminen innostavasti ja turvallisesti. Samalla katsotaan, miten eri ampumasarjoissa (esim. 8IT ja 10IT) ammutaan eli harjoitellaan Kultahippusääntöjä käytännössä.
Koulutuspäivän aikana käydään läpi yksittäisen harjoituksen ohjaamista. Mahdollisuus myös omakustanteiseen lounasruokailuun. Kouluttajina SAL:sta Heikki Pääkkönen ja Heikki Romppanen.

HINTA
Ohjaajakoulutuksen hinta on 80€ sisältäen verkko-opiskelun, lajikoulutuspäivän ja materiaalit.

LAJIPÄIVÄT KEVÄÄLLÄ 2019
14.4.2019, Lammi klo 09.00-17.00
15.6.2019, Mikkeli klo 09.00-17.00

ILMOITTAUTUMINEN MIKKELIIN
Ilmoittaudu Ohjaajakoulutukseen ja Mikkelin lajipäivään täällä. Huomioi, että tarvitset (seuran) laskutustiedot ilmoittautumisen yhteydessä. Kun koulutukseen on ilmoittautunut kahdeksan henkilöä, lähetetään kaikille koulutusvahvistus.

ILMOITTAUTUMINEN LAMMILLE
Ilmoittaudu ensin sähköpostilla Heikki Romppaselle, heikki.romppanen@pp.phnet.fi. Kun kurssilla on kymmenen osallistujaa, lähetetään kaikille koulutusvahvistus ja ohjeet oppimisympäristöön kirjautumiseen sekä kurssin maksamiseen.

Ampumaurheiluliitolla on oikeus peruuttaa ja muuttaa lajipäivän ajankohta, mikäli
minimiosallistujamäärä kahdeksan hlöä ei täyty.

Tiedustelut
Timo Rautio