Nuorisoseurapalkinto Vehasen malja

SAL:n 100-vuotisjuhlavuoden perintönä liitolle tuli uusi pysyvä kiertopalkinto, Vehasen malja. Palkinnolle on antanut nimensä liiton kunniapuheenjohtaja Alpo Vehanen, joka toimi myös yhtenä juhlavuoden lahjoittajista liiton nuorisotyöhön.

Vehasen malja jaettiin ensimmäisen kerran keväällä 2021 vuoden 2020 ansioista. Palkinto on kiertävän pokaalin lisäksi 1 000 euron stipendi nuorisotyöhön ja se jaetaan yhdelle seuralle vuosittain. Palkinto myönnetään suurimman pistemäärän saavuttaneelle seuralle, kun tarkastellaan seuran koulutettujen valmentajien ja ohjaajien määrää, nuorten osallistumista kilpailuihin, alle 20-vuotiaiden jäsenten määrää ja sen kehitystä, järjestettyjen ampumaurheilukoulujen tai muiden vastaavien alkeiskurssien määrää ja tähtiseurastatusta.

Pisteiden laskenta

Palkinto myönnetään seuralle, joka kerää suurimman pistemäärän seuraavista kriteereistä:

1. Koulutettujen valmentajien ja ohjaajien määrä

• Vuoden aikana koulutetut (valmistuneet) uudet
      • ampumakouluohjaajat: 5 p
      • VOK1-valmentajat: 10 p
      • VOK2-valmentajat: 15 p
      • VOK3-valmentajat: 20 p
    • Aiemmin koulutetut uuden järjestelmän mukaisten valmentajien määrä (vuodesta 2014 lähtien)
      • VOK1-valmentajat: 3 p
      • VOK2-valmentajat: 4 p
      • VOK3-valmentajat: 5 p

2. Osallistuminen kilpailuihin

• Osallistujien määrä kultahippufinaaleissa: piste per henkilö
    • Osallistujien määrä nuorten SM-kisoissa: piste per henkilö (ei per startti)
    • Mitalien määrä nuorten SM-kisoissa: piste per mitali (henk.koht. tai joukkue)
    • Nuorisolisenssien määrä suhteessa nuorten jäsenmäärään: pistemäärä prosenttiluku jaettuna 10:llä (esim. jos kaikilla nuorilla on lisenssi, pistemäärä on 100/10=10 p)

3. Alle 20-vuotiaiden jäsenten määrä ja sen kehitys

• Uusien juniorijäsenten suhteellinen määrä verrattuna edellisen vuoden juniorijäsenten määrään, pistemäärä kasvuprosentin määrä jaettuna 2:lla (esim. nuorten jäsenmäärän kasvuprosentti 32 % tarkoittaa pistemäärää 16, 70 % pistemäärää 35 jne.)
    • Alle 20-vuotiaiden jäsenten määrä, piste per henkilö
    • Tyttöjen suhteellinen osuus alle 20-vuotiaista jäsenistä
      • Jos tyttöjä on vähintään 40 % junioreista: 10 p
      • Jos tyttöjä on 30-39 % junioreista: 2 p

4. Järjestettyjen ampumaurheilukoulujen tai muiden vastaavien alkeiskurssien määrä (HUOM, lasketaan vain Suomisportissa julkisena ilmoitetut kurssit)

• 5 p per kurssi

5. Tähtiseuramerkki, Lapset ja nuoret: 15 p

Muut säännöt

Palkintoa ei voida myöntää samalle seuralle peräkkäisinä vuosina. Mikäli pisteiden mukaan sama seura olisi toisena vuonna peräkkäin saavuttamassa palkinnon, myönnetään se seuraavana pistetaulukossa olevalle seuralle.

Pistelaskentaan otetaan mukaan seurat, jotka ovat päivittäneet seuratietonsa liiton nettisivujen seuroille-osioon ja jäsenensä Suomisportiin laskennan kohteena olevan vuoden loppuun 31.12. mennessä. Pistelaskennan tarkastelujaksona on kalenterivuosi.

Jos kaksi tai useampi seura saavuttaa tasapisteet, palkinnon saa juniorien jäsenmäärältään pienempi seura.

Vehasen Maljan tulokset (kymmenen eniten pisteitä saanutta seuraa) vuodesta 2020 löytyy täältä: Vehasen Malja tulokset 2020-