VARUSMIESPALVELUS URHEILUKOULUSSA
12.5.2003 klo 12:00

Jo kymmenet ampumaurheilun harrastajat ja kilpaurheilijamme ovat suorittaneet varumiespalveluksensa Lahden Hennalassa Puolustusvoimien Urheilukoulussa. SAL:lla ja Urheilukoululla on hyvä ja kiinteä yhteistyö ja sitä kehitetään edelleen. Siksi Urheilukoulu tarjoaakin erinomaisen paikan varusmiespalvelullesi.

Urheilukoulu on tarkoitettu nuorille ja lupaaville urheilijoille (ml naiset) takaamaan riittävät harjoitusolosuhteet ja -ajat  huipulle nousemista varten ja kunnon nousujohteisen kehityksenvarmistamiseksi.

Lajit

Urheilukouluun voivat hakea kaikkien niiden lajien urheilijat, joissa järjestetään olympiakilpailu tai viralliset MM-kilpailut. Vuodesta 1979 Urheilukoulussa on palvellut yli 4000  urheilijaa 54 eri lajista.

Muita tietoja

Palvelusajan pituus on 12 kuukautta, jonka jälkeen valmistutaan tiedustelualiupseereiksi tai -upseereiksi. Hennalassa voi suorittaa UrhK:n oman reserviupseerikurssin.

Valmennusaika

Urheilukoulussa on ohjattuun valmennukseen varattu aikaa päivittäin 2-8 tuntia (yleensä noin 10-25 h/vko). Harjoitteluun on lisäksi käytettävissä lähes kaikki illat ja viikonloput.

Valmentajat

Urheilukoulussa on yli 20 eri lajien valmentajaa, joista lähes kaikki ovat liikunnanohjaajia, AmVT/valmentajia tai III-tason valmentajia. Lisäksi saadaan eri lajiliittojen valmennustukea sekä käytetään siviilivalmentajia.

Harjoitusolosuhteet

Hennalan varuskunnasta, Lahden kaupungista ja läheisistä urheiluopistoista (Vierumäki, Pajulahti) löytyvät harjoituspaikat lähes joka lajiin.

Hakeutuminen

Lokakuun  2003 saapumiserään hakevien kesälajien urheilijoiden (mm. yleisurheilu,ammunta,suunnistus,jalkapallo) on jätettävä hakemuksensa 1.7.2003 mennessä.

Erillisiä hakulomakkeita saa sotilasläänien esikunnista ja Urheilukoululta. Valinnoissa kiinnitetään huomiota mm. urheilutuloksiin, lajiliittojen lausuntoihin sekä psykologisten testien tuloksiin.

Tiedustelut

Urheilukoulu