10M OLYMPIAKIVÄÄRI JA NAISTEN KAKSOISTRAP POISTUVAT PEKINGIN O-KISOISTA 2008
19.5.2003 klo 12:00

Kv- ampumaurheiluliiton ISSF:n hallitus kokoontui viikonloppuna 16-17.5. Madritissa kokoukseensa. Kokouksen asialistalla oli mm. Olympiakisoista poistiputettavat lajit. Poisputoavat lajit ovat suomalaisesta näkökulmasta ikävät, sillä ISSF esittää Kansainväliselle Olympiakomitealle poistettavaksi Pekingin kisaohjelmasta 10m Olympiakivääri (miehet) ja naisten kaksoistrap.

Olympiakiväärin ja naisten 2-trapin putoaminen on suomalaismenestyksen kannalta harmittaa. Olympiakivääristä (18 paikkaa) vapautuvat paikat jaetaan uudelleen seuraavasti: naisten lajeihin 6 ja miesten lajeihin 12 paikkaa. Naisten kaksoistrapista vapautuvat paikat puolestaan menevät naisten trappiin sekä skeettiin.

Nyt putoavista lajeista vaikutus on sinällään tuhoisa, koska nyt olympialaisista tippuu kokonaan riistamaalilajit pois. Toisaalta ihmetyttää se, että ISSF pudottaa ympäristöystävällisen lajin ja myös televisioystävällisen lajin. Naisten kaksoistrapin osallistuja määrät eivät ole nousseet odotetulle tasolle, vaan mm. Lahden kisoissakin laskivat. MM-kilpailuohjelmissa ne joka tapauksessa pysyvät.

Nyt onkin sitten Ateenassa viimeinen mahdollisuus saada mitaleja. Toivottavasti päätös sisuunnuttaa kyseisten lajien ampujat saavuttamaan historialliset olympiapaikat ja mitalit.

ISSF:n hallitus päätti myös, että haulikon WC-finaali 2003 pidetään 15.-19.10 Roomassa ja peruuntunut Guatemalan olympiakiväärin WC-kisa pidetään Suhlissa 2003.

Lisäksi ISSF:n hallitus päätti suosittaa Administration Councilille , että kivääriampujien takki ja kengät säilyvät entisellään, mutta kiväärihousuja saa käyttää vain polviasennossa ammuttaessa.

Katso lisää päätöksistä http://www.issfnews.com/default.asp?file=articles&id=262

RA

Lisätietoja: http://www.issfnews.com/default.asp?file=articles&id=262