On aika panna seuran palvelut kuntoon ja toivottaa uudet halukkaat tervetulleiksi
15.1.2004 klo 12:00

Tervetuloa uudet harrastajat! Mikäli jokainen nykyinen jäsen toisi yhden uuden pysyvän jäsenen, olisi meitä jo silloin yli 70.000 jäsentä. Miksi näin ei tapahtuisi, mietti liittovaltuustonjäsen Hannu Haapaniemi kirjoituksessaan.

Liiton puheenjohtaja, avatessaan syksyllä Parlamentin, totesi uuden strategian olevan 180 astetta vanhaan nähden. Nykyisin ampumaratojen portilla on iso ruostunut taulu, jossa lukee suurella tekstillä PÄÄSY KIELLETTY ! Ja sitten olemme joukolla valitelleet jäsenten vähyyttä seuroissa. Itselläni ainakin tuli hymy suupieliin, kun tajusin miten näin kielteistä asiaa ei ole huomattu aiemmin.

Nyt 85 vuotiaana SAL:n seurojen on viimeinen tilaisuus korjata asia. Uusi suuntaus tulee olemaan, laitetaan radan portille siisti opastetaulu, jossa toivotetaan uudetkin harrastajat tervetulleiksi ja radan kerrotaan aukioloajat. Muutenkin on aika seuroissa meidän vanhojen jäsenten katsoa peiliin ja luopua siitä sulkeutuneisuudesta, mikä kokemukseni mukaan meitä kaikkia ampujia vaivaa. Ollessamme rehellisiä, emme ole aidosti toivottaneet uusia harrastajia joukkoomme, vaan olemme pitäneet harrastuksemme omanamme ja pelänneet, että uudet vievät meidän osuudestamme palan pois. Seuroihin kyllä otetaan ( jos tulija kovasti anoo ) uusia jäseniä suurella liittymismaksulla, mutta ei olla valmiita ottamaan jäseniä aidosti mukaan seuran toimintaan.

Meitä on noin 35000 jäsentä, jäsenmäärässä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia näiden vuosien, ( noin 30 v ) aikana, mistä itselläni on kokemusta. Mahdollisuuksia meillä pitäisi olla, ammunta on laji mitä voi harrastaa monella eritasolla, eri lajeja, sopii liikuntarajoitteisillekin, sopii kaikenikäisille, jne… SAL:n jäseniä on Suomalaisista alle 0.7 %.Nopean laskutoimituksen jälkeen huomasin, että vastaani saa tulla noin 150 ihmistä ja sitten tulee ensimmäinen ampuja, ja taas 150 ei ampujaa, jne..

Toivon meidän kaikkien seuroissa jäseninä olevien ja ammunnan parissa toimivien tosiaan muuttavan suuntaa 180 astetta ja aloittavan ampumaurheiluliiton seuraavan vuosikymmenen kertomalla kavereille ammunnan harrastamismahdollisuuksista.

Kun meistä ampujista jokainen tuo kolme kaveriansa kokeilemaan ammuntaa, todennäköisesti yksi heistä on kiinnostunut ja halukas liittymään seuraan( tällä tavalla meitä olisi jo 70000 ) Samalla voi kertoa seuratoiminnasta ja siitä mitä kaikkea ammunnasta voi saada, vaikka ei aivan olympiatasolle uskoisikaan pääsevänsä. Seuratoiminta on antoisaa ja usein myös palkitsevaa ja joskus ehtii jopa itse ampumaankin.

Omassa seurassani hallitus teki päätöksen uusien jäsenten seuraan hankinnasta. Meillä on kilpailu, jossa palkitaan jäsen, joka tuo 5 uutta maksavaa jäsentä seuraan vuoden aikana.

Omalta osaltani tahdon toivottaa SAL:n toimihenkilöille sekä hallitukselle ja muille toiminnassa mukana oleville ja uudelle strategialle oikein hyvää menestystä ja hyvää alkanutta uutta ajantaivalta.

Edustusampujillemme toivon suoritusrauhaa valmistautuessaan Ateenan Olympiakisoihin.

Hannu Haapaniemi

Liittovaltuuston jäsen