Ilma-aseiden EM-joukkueen tavoite: MITALIKANNASSA PYSYTÄÄN
18.2.2004 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto ry:n hallitus nimesi joukkueen 22.-28.3.2004 Györissä Unkarissa pidettäviin ilma-aseiden Euroopan Mestaruuskilpailuihin. Joukkueen koko on yhteensä 17 urheilijaa ja valmentajaa. Kirkkaimpina suomalaistähtinä mukana ovat ”kestotähti” Juha Hirvi ja viime vuoden mitalistit Hanna Etula ja Krister Holmberg.

Nyt valittuun joukkueeseen mahtuu 13 urheilijaa ja neljä (4) valmentajaa. Joukkueen koko on aika pieni, sillä muutamat  2003 Göteborgin EM-kilpailuissa hyvin menestyneet nuoret jättävät ylioppilaskirjoitusten takia tämän vuoden kisat väliin. Yo-kirjoituksissa ovat mm. kivääritytöt Hanna Pitkänen ja Jenni Leppänen sekä pistoolipuolelta Mira Nevansuu. Näin ollen nuorissa Suomi antaa hieman tasoitusta muille ja menestys lepää nyt enemmän aikuisten puolella.

-” Ilma-aseissa suomalaisten mitalit ovat olleet todella tiukassa, mutta viime vuoden Göteborgin EM-kisoissa tuli kaksi mitalia ja kyllä nytkin pidetään mitalikannassa pysymistä tavoitteena. Joukkue on iskukykyinen ja pystyvä. Viime aikojen tulokset ovat antaneet viitteitä mahdollisesta menestyksestä. Toki yltiöoptimismiin ei ole syytä, sillä EM-kisoissa on kova taso, koska kaikkien  maiden parhaat ampujat mittelevät myös näytöistä edustamaan omaa maataan Ateenan olympialaisissa”, toteaa päävalmentaja Kare Norvapalo.

Naisten ilmakiväärissä kova joukkue

Oman mielenkiintoisen lisänsä  kilpailuun tuo varmastikin suomalaisten jäsenten välinen kisa naisten ilmakiväärissä, jossa tehdään jo näyttöjä olympiapaikkaan. Joukkueessa mukana ovat syksyn EM-hopeamitalisti ja olympiapaikan Suomelle ampunut Hanna Etula ja SM-kilpailujen karsinnoissa Orimattilassa pari viikkoa sitten SE:n paukutellut Marjo Yli-Kiikka. Kolmantena lenkkinä on kansainvälisen kärjentuntumassa pitkään ollut Viivi Koivu.

EM-kultaa puolustava Holmberg saa hyvän haastajan Saviahteesta

Olympiakiväärissä Suomen Krister Holmberg lähtee puolustamaan viimevuotista kultamitaliaan. Hyvänä kilpakumppanina hän saa mukaansa Vesa Saviahteen. Holmbergin ampuma kultamitali Göteborgissa tuli olympialaisia ajatellen väärässä lajissa ns. sekajuoksussa, kun olympialajina ns. normaalijuoksut. Holmberg lähtee kisaan haastajana, sillä viime viikonlopun SM-kilpailuissa kirkkaimmat mitalit molemmissa lajeissa menivät Vesa Saviahteelle. Menestys EM-kilpailuissa kummallekin olisi tärkeää, sillä tällä hetkellä miehet ovat vielä ulkona Ateenan koneesta ja kuuluvat siihen ryhmään, jolle Suomen Ampumaurheiluliitto hakee kansainväliseltä liitolta ISSF:ltä villiä korttia Ateenaan. Molemmat kuuluvat olympiakiväärin maailman ehdottomaan eliittiin, mutta kansainvälisissä kisoissa, joissa paikkoja ammuttiin, jäi molempien paikka täpärästi saavuttamatta.

Suomi on saavuttanut tällä hetkellä kuusi (6) paikkaa elokuussa  pidettäviin Ateenan Olympialaisiin ja ampujien joukkue tällä hetkellä suurin osanottaja määrältään, jolla on varmat maapaikat kisoihin.

Joukkue

Ilmakivääri: Naiset: Hanna Etula, Marjo Yli-Kiikka, Viivi Koivu, miehet : Juha Hirvi, Henri Häkkinen

Ilmapistooli: Naiset: Jaana Salo, miehet: Kai Jansson, pojat: Teijo Kimpimäki

Olympiakivääri: Naiset: Marika Salminen, miehet: Krister Holmberg, Vesa Saviahde, pojat: Tarmo Koskela, Staffan Holmström

Joukkueen johto

Valmentajat: Teppo Koskue (olympiakivääri), Sakari Paasonen (ilmapistooli), Pirjo Peltola (ilmakivääri), Kare Norvapalo (päävalmentaja ja joukkueen johtaja)

EM-kilpailujen juryyn on Euroopan liitto (ESC) nimennyt Suomesta  Erkki Rintakosken.

ra