ATEENA VALMISTUU VÄHITELLEN
22.4.2004 klo 12:00

Olympialaisiin valmistautuva Ateena tekee pitkää päivää saadakseen suorituspaikat kuntoon. Osuva olikin erään paikallisen taksikuskin sanonta: "Me olemme viimetipan ihmisiä".

Tuo sanonta pitänee kyllä paikkansa aika hyvin. Markopoulon ampumaradalla tuo koettiin aivan konkreettisesti. Kun vierailin radalla neljä päivää ennen ammunnan esikisojen alkua, vallitsi siellä täysi työ päällä. Haulikkoradalle oltiin juuri uudelleen asentamassa heittimiä, koska ensimmäisellä kerralla ne olivat tulleet n. 10 cm liian alas. Asian huomasi ISSF:n teknisen komitean jäsen Petros Kiritsis tarkistaessaan asennusta. Varsinaisesti itse radalla, maanpinnalla, tiekarhut levittivät raskaiden kuormautojen tuomia maakasoja tasaiseksi. Kivääri ja pistooli radalla oli vielä rakennusmateriaalia kasoittain ja taululaitteiden asennus oli kesken samoin kuin upealla finaaliradalla.

42 miljoonan euron ampumakeskus

Tuleva  Markopoulon ampumarata on massiivinen ja loistelias valmituttuaan. Hanke, johon on myös saatu EU-tukea maksaa kaikkiaan hieman yli 42 milj. euroa.

Rata rakentuu oikeastaan kahdesta rakennuskompleksista: haulikkoradasta paviljonkeineen ja ns. pääpaviljongista, johon sijoittuvat ilma-aseradat (kivääri ja pistooli), olympiakiväärin rata, luotipuolen 25m ja 50m radat sekä finaalirata (täysin sisärata). Lisäksi rakennuksesta löytyvät 28 huoneen hotellikokonaisuus ravintoloineen sekä suuri määrä urheilijoille tarkoitettuja lepo-, saniteetti-, yms. tiloja sekä asevarastot. Siellä on myös koko radan lehdistö- ja tulospalvelutilat.

Haulikko puolella on omat ravintolatilat sekä urheilijoiden sosiaalitilojen lisäksi myös ISSF:n puheenjohtajan käyttöön varattu suite.

Ensisilmäyksellä rata tuntuu sokkeloiselta ja käytävät melko kapeilta. Portaita riittää keskuksessa, sillä eri tiloja on ainakin  neljässä eri kerroksessa. Liikuntarajoitteiset on myös ampumaurheilukeskuksessa huomioitu hyvin omilla rampeilla ja hisseillä.

Kun astimme sisään tulohalliin, kiinnitti huomioni hienoon marmorilattiaan. Marmoria onkin käytetty kreikkaliseen tyyliin kursailematta. Tosin vielä silloin marmorilattian ja portaat peitti vielä tiivis rakennuspöly ja se oli aika ajoin vaarallisen liukaskin.

Mä joka päivä työtä teen…

Mutta kaikki valmistuu aikanaan, näin lupasivat kreikkalaiset, vaikka joutuivat tekemään töitä aamun pikkutunneille saakka viime päivinä.

Kun lähdin tiistaina pois Ateenasta, halusin varmistua kisatilanteesta ja soitin olympiakiväärin jyryn puheenjohtajalle Pekka Kuusistolle.

” Sanonta pitää paikkansa, sillä vielä maanantaita edeltävänä yönä olivat paikalliset paiskineet hommia vielä 02.30 jälkeenkin tiukan saksalaisen kiväärijuryn jäsenen Willi Grillin johdolla. Kyllä täällä nyt pystytään aloittamaan kisat ja viemään ne läpi, mutta ei radat ja kokonaisuus ole toki aivan valmiit. Hyvä näinkin. Joskus on jouduttu kisojen alkua siirtämäänkin, totesi Kuusisto lakoonisesti viitaten Barcelonan kisoja.

Suomen tämän hetkisistä olympiamaapaikoista lähes puolet ampujilla

Suomesta esikisoihin osallistuu nelisenkymmentä ampumaurheilijaa. Esikisojen jälkeen tehdään urheilijavalintaesitykset Olympiakomitealle. Suomella on tällä hetkellä kasassa 13 maapaikkaa, josita ampujat ovat  hankineet lähes puolet eli kuusikuusi.

ra