ISSF:N YLEISKOKOUS
22.4.2004 klo 12:00

Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton Yleiskokous pidettiin 18.4.2004 Ateenassa. Yleiskokousta edelsi mm. ISSF:n Sääntökomitean, Hallituksen ja Valtuuston kokoukset.

Vuoden 2004 ISSF:n Yleiskokous pidettiin 18.4.2004 Ateenassa. Kokousta ennen oli kokoontunut ISSF:n Statutes ja Eligibility Committee (sääntökomitea), hallitus sekä valtuusto.

Ehkä suurin ja mieliä askarruttavin kysymys Ateenassa oli kiväärihousujen poistoon liittyvä sääntö. Sääntö ei kuitenkaan mennyt valtuustossa läpi, vaan asiaa tutkimaan tullaan perustamaan selvitysryhmä, jossa on edustajia lmm. ääkäreistä, urheilijoista, valmistajista. Näin ollen kiväärin housut pysyvät ainakin 2008 saakka.

Yleiskokouksessa oli edustettuna 108 liittoa, joista 88 oli paikalla ja 20 oli antanut valtakirjan.

Yleiskokous päätti myöntää vuoden 2007 haulikon MM-kisat hieman yllättäen Kyprokselle ja vuoden 2010 kaikkien lajien MM-kisat Müncheniin.

Pistoolisääntöihin tulee muutoksena se, että olympiapistoolia voidaan ampua sekä vakio- että urheilupistoolilla ja patruunana käytetään pitkää 22¨kal patruunaa. Vähimmäispaino on patruunalla on 2,53g ja lähtönopeus 250m/s.

ISSF:n perustetaan myös Urheilijakomitea, jonka tehtävänä on toimia asiantuntijaelimenä sekä linkkinä urheilijoiden ja ISSF:n hallintoelimien välillä. Urheilijakomiteean urheilijat valitsevat neljä edustajaa Ateenan MC:n aikana ja kolme muuta sekä puheenjohtajan komitealle valitsee ISSF:n hallitus. Ehdolla on kaikkiaan 13 urheilijaa 11 maasta. Suomesta on mukana Juha Hirvi.

Suomella neljä paikkaa ISSF:n komiteoissa

Suomen Ampumaurheiluliitolla on ISSF:n komiteoissa neljä edutuspaikkaa, joista yksi on puheenjohtajauus. Riistamaalijaosoton puheenjohtajaksi jo Lahdessa 2002  valitun Pekka Kuusiston mandaatti jatkuu aina 2006 saakka.

Nyt Ateenassa valittiin jäsenet komiteoihin. Suomi oli esittänyt neljää ehdokasta: Alpo Vehanen pistoolikomiteaan, Curt Sjöblom haulikkokomiteaan, Hannu Järvinen ADT-komiteaan sekä Risto Aarrekivi sääntökomiteaan.

Vehanen, Järvinen ja Aarrekivi tulivat uudelleen valituiksi. Vaikka Curt Sjöblomilla onkin uusista haulikkokomiteaan ehdotetuista selkeästi kirkkain ja pisin ura mm. tuomari- ja jurytehtävissä kansainvälisellä tasolla, ei hän  suomalaisten ihmetykseksi kuitenkaan tullut valituksi komiteaan. Hämmästystä myös aiheutti, että ainoana naisehdokkaana ollut Ruotsin Ann-Greth Jillhag jätettiin valitsematta ja naispaikka täytetään myöhemmin.

SAL:ia kokouksessa edustivat puheenjohtaja Alpo Vehanen ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi. ISSF:n valtuuston kokouksessa oli Pekka Kuusisto.

Videokooste löytyy osoitteesta http://www.issf.tv/  ja sitten ylävalikosta valitse videopainike.

ISSF Technical Committee:
KYRITSIS, Petros (CYP) MÜCKL, Max (GER) PILKINGTON, Pauline (CAN) SCHATTLEITNER, Fritz (AUT) KIM, Il Kwan (KOR)

ISSF Judges Committee

BODIN, Kerstin (SWE) SYRDAHL, Thom Erik (BRA) VIOLA, Mauro (ITA) STROOBANT, Pierre (BEL) CROW JR., Loyd (USA) JALALUDIN, Amin Jainulabdee (IND) CZUPALLA, Norbert (GER)

ISSF Rifle Committee

GRILL, Willi (GER) GUIMARES OCCHIPINTI, Carlos (BRA) HAR-EVEN, Daphna (ISR) KRILLING, William (USA) MARANIK, Aado (AUS) AHLSTEDT, Cristina (SWE) HAMMERL, Laszlo (HUN)

ISSF Pistol Committee

ABBOTT, Susan B. (USA) GLAISTER, Douglas (GBR) PARK, Ki Rim (KOR) SUVA, Milan (CZE) VEHANEN, Alpo (FIN) WOELKE, Manfred (GER) FERRARIS, Roberto (ITA)

ISSF Running Target Committee

JENEI, Istvan (HUN) JENNEIAHN, Rod (USA) JOHANSSON, Claes (SWE) KOCH, Renate (GER) SILVA, Carlos Rene (GUA) SOKOLOV, Igor A. (RUS) LEE, Kwan Choon (KOR)

ISSF Shotgun Committee

FRYDRYCH, Stanislav (POL) GHELFI, Daniele (ITA) MATSUO, Hiorshi (JPN) MURRAY, Keith (GBR) BUNNAG, Bhattakarka (THA) IMNAISHVILI, Tamaz (GEO)