AMPUMURHEILUNVIIKON AVAUS NOKIALLA
23.5.2004 klo 12:00

Kansallisen Ampumaurheiluviikon virallinen avaus pidettiin sunnuntaina 23.5. Nokialla. Tilaisuus avasi myös Nokia-viikon tapahtumaketkun. Avaus keräsi runsaasi ampumaurheilusta kiinnostunutta väkeä Nokian ampumaradalle.

Kansallisen Ampumaurheiluviikon avaus keräsi Nokialle runsaasti ampumaurheilusta kiinnostunutta väkeä Nokia ampumaradalle. Tilaisuus avasi myös perinteisen Nokia-viikon. Avauslaukaukset ampunut Nokian kaupunginjohtaja Markku Rahikkala totesi avauspuheessaan, että usein ennakkoluulot ja väärinkäsitykset ampumaurheilua kohtaan johtuvat tietämättömyydestä ja siitä ettei tunneta ampumaurheilun rakenteita tarpeeksi hyvin.  SAL:n tervehdyksessä liiton varapuheenjohtaja Juhani Sillanpää totesi, että 85 vuotta täyttävä SAL, vireä ”vanhus” katsoo toiveekkasti tulevaisuuteen ja kertoi Ampumaurheiluviikon olevan juuri omiaan hälventämään näitä tiettämömyyden ennakkoluuloja. Samoin hän totesi myös, että Nokian kaltaiset ympäristöä huomioivat radat ovat tulevaisuuden kannalta välttämättömiä. Varapuheenjohtaja Sillanpää ja kaupunginjohtaja Rahikkala molemmat herättivät aiheellisen kysymyksen toteamalla, että nyt olisi yhteiskunnan aika tulla mukaan ympäristöasioiden ja harrastustustoimen tukemiseen ampumaurheilun osalta entistä voimakkaammin.

Nokian Seudun Ampujien järjestämässä tilaisuudessa esiteltiin eri ampumalajeja – laserista ja jousiammunnasta aina hirvikokeen suorittamiseen saakka. Mukana järjestelyissä olivat myös metsästysseurat ja riistanhoitoyhdistys. Ampumalajien esittelyn lisäksi maastoon oli suunniteltu sekä luonto- että eräpolut. Eräpolku päättyi sitten radalle, jossa viimeisenä rastina ammuttiin haulikolla kiekkoja.

Nokian Seudun Ampujien puheenjohtaja Mika Ala-Uotilan kasvoilta loisti tyytyväisyys, kun väkeä kertyi tilaisuuteen paljon , vaikka sääennuste ei ollutkaan lupaillut parasta keliä avaukseen. Ympäristökeskuksen myöntämä lupa on nyt nokialaisilla ”taskussa” ja sen myötä joudumme tekemään vielä paljon muutostöitä haulikkoradoille, kertoi Ala-Uotila. Nokian ampumaratalaiset ovat joutuneet tekemään valtavasti työtä lupa-asian saamiseksi, mutta  se ei ole lannistanut ja tällä hetkellä olemme valmiit kirjoittamaan yhteistoimintasopimukset jatkosta metsästysseurojen kanssa ja luultavasti avaamme radat uusien lupapykälien muodossa kesäkuun alussa, totesi Ala-Uotila.

Koko tapahtuman ajan väkeä oli runsaasti, arvioiden mukaan jopa reilusti toistasataa ellei enemmänkin ja ampumaurheilun eri lajit tuntuivat väkeä kiinnostavan kovasti. Merkille pantavaa oli, että mukana oli paljon naisia ja lapsiperheitä! Välillä kuunneltiin puhallinmusiikkia ja nautittiin kanttiinin antimia ja sitten taas ammuttiin sekä tutkailtiin osumia muistoksi saaduista tulostaulusta.

ra