AAPI JANHONEN 90 VUOTTA
16.10.2004 klo 12:00

Suomalaisen ampumaurheilun yksi suurista sanakareista, Lontoon 1948 olympialaisten hopeamitalisti ja neljänhenkilökohtaisen maailmanmestaruuden sankari Pauli Aapeli Janhonen täyttää 20.10. kunnioitettavat 90 vuotta. Juhliin otettiin hieman varaslähtöä ja niitä vietettiin jo launataina 16. päivä lokakuuta kuulaan aurinkoisena syyspäivänä.

– ”Haluamme kiittää Sinua Aapi koko Suomen Ampumaurheiluväen puolesta hienosita sankariteoistasi ja samalla tuoda myös lämpimät onnentoivotukset merkkipäiväsi johdosta”, onnitteli Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Alpo Vehanen päivänsankaria ojentaen samalla hänelle liiton korkeimman tunnustuksen, Suomen Ampumaurheiluliiton kultaisen viirin n:ro 17.

Juhlien aikana moni muisto soljusi mestariampujan kertomana vieraiden kuultavaksi. Kun päivän sankarilta udeltiin mieliin painuvinta mitalia vastasi hyvissä voimissa oleva Janhonen silmääkään räpäyttämättä: ”Kyllä se aina tuo ensimmäinen MM-kulta on se, joka sykähdyttää. Kyllähän näistä jokaisesta toki on vaikka kuinka monia juttuja, mutta ensimmäinen on aina ensimmäinen. Kokeilkaapas sitä, kuinka painava se on”, kannusti Aapi vieraita.

Janhosen menestystarinaan kuuluu mm.  neljä henkilökohtaista MM-kultaa, olympiahopea sekä 4 MM-kultaa joukkuekilpailuissa sekä useita hopea ja pronssimitaleita kivärilajien henkilökohtaisissa ja joukkuekilpailuissa MM-tasolla vuosi 1947 -1962.

Pauli Aapelin  urotöihin kuuluu yksi harvinaisuus;  hän on voittanut kaikki kiväärin asentokilpailut. Liekö siihen yltänyt vielä kukaan muu mailmassa?

– Kyllä meillä tietoa oli, miten harjoitella. Kun me olimme kaikki kovia kahvimiehiä, oli välillä aika tiukkaa kilpailussa, kun kahvihammasta kolotti ja kun kunnon isokuppi kahvia nosti sydämmen lyöntien määrää 15 lyönnillä, niin tarkkana sai olla, ettei kahvia tullut liikaa juotua. Pitää pitää huolta tiukasti hyvästä fyysisestä kunnosta. Harjoittelun pitää olla monipuolista, muistuttaa Aapi valmennusohjeita kysyvälle toiminnanjohtajalle.

Ampumaurheiluväen lämpimät onnittelut !

-ra-