ILMAKIVÄÄRIN TÄYSMATSI ON HYVÄ LAJI
2.4.2005 klo 12:00

Salossa käytiin viikonlopunaikana mielenkiintoinen kokeilu – ilmakiväärin täysottelu (3 x20 ls). Ajatus on muhinut valmennusjohdon ja kiväärijaoston mielessä pitkään. Savonlinnan SM-kisoissa sitten päätettiin ryhtyä toimiin ja niin pantiin pikavauhdilla kisa kuntoon Saloon.

Ilmakiväärin täysmatsia kisataan paljon mm. Saksassa, USA:ssa ja muutamissa Keski-Euroopan maissa. Kokeilukisaan mukaan oli kutsuttu maamme huippuampujia ja mielipiteet olivat kauttaaltaan myönteisiä. Kisan aikana käytiin jo vilkasta keskustelua jatkokehittelyistäkin.

Kisassa mukana oli myös  kiväärijaoston puheenjohtaja Jorma Röppänen, joka totesi kisan jälkeen seuraavaa: ”Tämä on tervetullut harjoitus- ja kilpailumuoto. Olen Harjoitellut itse aiemminkin ilmakiväärillä polviasentoa, kun piekkarin polviasento ei ole sujunut. Meidän huippuampujilla on polviasennon tulokset aivan liian matalat verrattuna muiden maiden huippuampujiin ja siksi tämä on meille tervetullut laji. Nyt voisimme ilma-asekauden loppupuolella kisailla paljonkin näitä kolmiasentoja ja siten samalla harjoitella ruutikauteen. ”

– Kun ulkona on vielä kylmää, niin tämä toimii loistavana harjoittelumuotona. Tässä pitää opetella todella huolelliseksi ja se kun ”jää muistiin”, niin piekkarinkin täysmatsin pitäisi kulkea. Erinomaista perusasioiden harjoittelua, tuumaili lauantain kisan voittanut Hanna Etula.

– Lisää näitä, myhäli Helena Juppala vastaukseksi kisan jälkeen pakatessaan varusteitaan. Tässä pitää olla todella huolellinen, jotta tulosta syntyy, tuumi Helena katsellessaan tuloskorttiaan.

Kisan taustahahmona toiminut Kurt Thunella oli jo selvät sävelet lajista: ”Tämä on kilpailumuotona huomattavasti halvempaa kuin pienoiskiväärillä. Tässä voidaan opettaa ”vasta-alkajille” kilpailemisen perusteita, huolellisuutta ja toisaalta tämä madaltaa kynnystä siirtymiselle ilmakivääristä pienoiskivääriin.”

Kisassa ammuttiin ensin makuu- sitten polvi- ja lopuksi pystyasento. Kilpailutaulut olivat päällekkäin 30 cm, 90, 140 cm korkeudella taulun keskipisteestä mitattuna. Taulut siirtyivät yhden siirtyjän avulla. Tauluaukkojen takana oli sitten  uudenlaiset luotiloukut. Ei kovin monimutkaista, totesivat Salon puuhamiehet Jorma Koski ja Ilkka Ratamo.

– Syksyllä kisataan jo Kankaanpäässä, Tammisaari on mukana ja Helsinkiinkin on ”luotiloukkuja” jo menossa. Tämä tulee saamaan jatkoa, hymyili kivärijaoston puheenjohtaja Jorma Röppänen tyytyväisenä.

Paikalla vieraili myös kansanedustaja Jouko Laxell, joka piti näkemästään. Laxellin mielestä ampumaurheilu tarvitsisi parempia suorituspaikkoja. Kyllä paikkoja on jos vain hyvää halua riittää. Ampumaurheilu on hienolaji, tuumi Itälän sijalle eduskuntaan päässyt Laxell.

Itse lauantain kisassa naiset pesivät miehet oikein kunnolla. Kisan  voitti Hanna Etula ja toiseksi tuli Marjo Yli-Kiikka, kolmas oli Helena Juppala. Katso tulokset alla olevasta osoitteesta.

ra