Alpo Vehanen johtaa Euroopan pistooliampujia
4.7.2005 klo 12:00

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous pidetään Serbian Belgradissa 2-3 heinäkuuta juuri ennen ruutilajien EM-kilpailuja. Ensimmäisen päivän positiivisin tulos oli SAL:n entisen puheenjohtaja Alpo Vehasen valinta ESC:n pistoolikomitean puheenjohtajaksi.

Belgradissa pidettävään kokoukseen kokoontuu ampumaurheilun Euroopan maat. Kokouksessa paikalla oli edustettuna 35 maata.Suomesta kokoukseen osallistui Suomen Ampumaurheiluliiton(SAL) puheenjohtaja Helena Wallden ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Kokouksen asialistalla oli tällä kertaa henkilövalintojen lisäksi myös 2008-2009 EM-kisoista päättäminen.

SAL oli asettanut tavoitteekseen saada 1-2 ESC:n komitea puheenjohtajuutta.Puheenjohtajapostien lisäksi SAL tavoittelee 5 jäsenpaikka eri komiteoihin. Ensimmäisen päivän ilahduttavin tulos oli, että SAL:in entinen puheenjohtaja Alpo Vehanen valittiin yksimielisesti pistoolikomitean puheenjohtajaksi. Vehasen valinnan tekee merkittäväksi se, että hän on ensimmäistä kertaa ehdolla ja ylsi suoraan sekä yksimielisesti puheenjohtajaksi.

Haulikkokomitean puheenjohtajuudesta Suomen Curt Sjöblom kärsi niukan tappion kolmen miehen ehdokaskisassa. Haulikkokomiteaa jatkossa johtaa italialainen Daniele Gelhfi, jolle suomalainen hävisi 3 ääntä.

Suomi tavoitteli myös vuoden 2008 haulikon EM-kisoja. Kisat ovat sikäli merkittävät, koska ne ovat viimeiset kisat juuri ennen Pekingin olympialaisia ja keräävät huipput hiomaan kisakuntoaan ennen olympialaisia. Suomen ehdokkaana kisapaikaksi oli Tampere, joka tuli ehdokkaaksi Sipoon ilmoitettua, ettei se radan kunnostustaan valmiiksi siihen mennessä. Haulikon EM-kisoja haki kaikkiaan viisi ehdokasta:Tsekki, Valko-Venäjä, Unkari, Suomi ja Kypros.

Suomi kärsi jälleen niukan häviön, tällä kertaa Kyprokselle.

Yhteiskunta tukee ampumakeskusten kehitystä Keski-Euroopassa

– Suurin hidasteemme tällä hetkellä on ratojen laatu ja palvelutaso. Eurooppalaisilla radoilla satsataan palveluihin. Esimerkiksi Belgradin uudessa ampumakeskuksessa on 30 huoneinen neljän tähden hotelli uima-altaineen,tekolampineen, ala carte ravintoloineen ja muine palveluineen. Jos aiomme jatkossa saada kansainvälisiä arvokilpailuja on meidän otettava lusikka kauniiseen käteen ja laitettava ratojemme palvelut aivan toiselle tasolle.Tämä on kylmä totuus.Meillä Hälvälän rata on rataolosuhteiltaan lähimpänä, mutta sieltäkin puuttuvat nykyajan vaatimusten mukaiset muut palvelut. Meidän tulee aloittaa ratojen kehitystyö kuntien ja kaupunkien kanssa ja maalata se maisemakumppaneillemme mitä hyötyä paikkakunnalle olisi kisasta. Nyt Belgradissa kisattavassa kiväärin, pitoolin,Haulikon ja riistamaalin EM-kisoissa on yksistään urheilijoita reilut 1000,päälle tulevat valmentajat, huoltajat.Kisat kestävät kaksi viikkoa. Yksistään majoituksesta ja ruokailuiata kertyy paikkakunnalle merkittävä summa. Lahden MM-kisojen vaikutus alueelle reilut 3 miljoona euroa. Kaupunkien kannattaisi satsata olosuhteisiin ja lähteä mukaan kehitysprojekteihin, koska ampumaurheilu on erittäin suosittua Euroopassa. Ampumaurheilu tulisi nähdä mahdollisuutena ja lisäarvona paikkakunnille, kiteyttää toiminnanjohtaja Aarrekivi.

Muualla Euroopassa yhteiskunta satsaa ratoihin. Esimerkisi Espanjassa Granadan ampumakeskuksen kiväärirataan urheiluministeriö satsaa n. 2 milj.euroa. Keskuksessa on johuippuumoderni haulikkorata hotelleineen ja ilma-aseratoineen. Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Me emme tahdo saada aikaan edes ensimmäistäkään, kun toimintaa rajoittamassa on mm.tiukka lainsäädäntö ja kunnat eivät uskalla uusajatella ja hakea uusia markkinointikeinoja avukseen. Tässä meillä olisi paljon tarjottavana, puuskahtaa Aarrekivi hieman harmistuneena.

Ampumaurheilu on ollut menestynein kesälajimme pitkään ja sillä on huomattavsti suurempi kysyntä kuin yleensä luullaan, mutta ratakapasiteetti on liian pieni, suppea ja palveluiltaan riittämätön. Meidän tulee nopeasti saada 2-3 kansainvälisen tason huippukeksusta, muuten tipahdamme kelkasta, maalailee liitgon toiminnanjohtaja.

Suomella vahva edustus ESC:ssä

Belgradin kokouksen toisen päivän valintoihin kuuluivat ns. rivijääsenyyksien valinnat sekä uuden Ympäristökomiten valinnat. Suomi on ollut aktiivinen ampumaurheilun kehittäjänä. Nyt valiokuntiin tulivat valituiksi: Curt Sjöblom -haulikko, Harri Marjala-kivääri, Pekka Kuusisto-riistamaali. Lisäksi anti-doping tehtäviin valittiin uudelleen jo pitkään ko.työtä tehnyt SAL:n lääkäri Hannu Järvinen. SAL:n puheenjohtaja pankinjohtaja Helena Wallden valittiin ESC:n toiseksi tilintarkastajaksi ja toiminnanjohtja Risto Aarrekivi tuli puolestaan uudelleen valituksi viestintä ja markkinointikomiteaan.

Naisten määrä ESC:n hallinnossa kasvoi

Yleiskokous valitsi yksimielisesti toiselle kaudelle liiton puheenjohtajaksi norjalaisen Unni Nicolaysenin. Nicolaysen avaa tietä naisille ampumaurheilussa. Muutenkin ampumaurheilun johtopaikoilla naisten osuus Euroopan tasolla kasvaa. Uudessa ESC:n 10-henkisessä hallituksessa naisia puheenjohtajan lisäksi 2 muuta. Suomen liitto on tässäkin edelläkävijäliitto,kun sen 9-henkisestä hallituksesta naisia on 4. Naisten määrä huippu-urheilijoista on lähes 50%, mutta harrastaja puolella naisten osuus on selkeästi pienempi, mutta naisten kiinnostus ampumaurheilua kohtaan on selvästi kasvanut niin Suomessa kuin Euroopassakin, selvittää Aarrekivi kehitystä.

RA