Ampujien vakuutusehdot paranevat lisenssien vakuutuksessa
15.9.2005 klo 12:00

Ampumaurheiluliitto ja Pohjola ovat yhteistyössä sopineet,että kilpailulisenssien urheiluvakuutuksen korvaussummia kohotetaan. Uusi lisenssikausi alkaa 1.10.2005 .

Suomen Ampumaurheiluliitto ja Pohjola ovat päässeet sopimukseen kilpailulisensseissä olevan urheiluvakuutuksen korvaussummista. Uuden lisenssikauden (1.10.2005-30.9.2006) lisensseissä on uudet korvaussummat jo huomioitu. Uuden lisenssin voi hankkia vain internetistä. Uudistuneet tiedot ja uudet lisenssit ilmestyvät nettiin syyskuun viimeisellä viikolla.

Lisensseistä ns. Superlisenssi poistuu kokonaan. Jäljelle jäävät Kilpailu-, nuoriso-, ja harrastelisenssi. Superlisenssin hinta oli 66 € ja siinä oli myös korkeammat korvaussummat. Nyt solmitussa järjestelmässä urheilija saa paremmat hoitoturvat ja vakuutuksen vammojen hoitokulujen korvaussummat kasvavat ja tasapuolistuvat, mutta lisenssien hinnat pysyvät ennallaan.

Nyt kaikkissa jäljelle jäävissä lisensseissä (kilpailulisenssi, nuoriso- ja harrastelisenssi) olevan urheiluvakuutuksen vammojen hoitokulujen enimmäiskorvaussumma nousee 2.500 €:sta  8.500 €:oon. (ko. summa oli vain superlisenssissä).

Lisäksi  pysyvän haitan korvaus kertakorvauksena nousee  30.000€:oon, kun se ennen oli 10.000 € ja Superlisenssissä 17.000€.

Lisensseissä on myös mukana edelleen vastuuvakuutukset.

Voimassa on edelleen myös ns. seniorilisenssi yli 70 vuotiaille, mutta siinä on entiseen tapaan vain vastuuvakuutus.

– Nyt tulevassa käytännössä on voittajana urheilija, jonka etuja tässä on parannettu. Saadakseen paremman vakuutusturvan, urheilijan ei tarvitse ottaa kalliimpaa lisenssiä ja nykyisiinkin ehtoihin tuli parannukset samoilla hinnoilla. Kiitos tässä kohdin hyvälle yhteistyökumppanillemme Pohjolalle, selvittää toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Yhteistyötä tullaan jatkossa kehittämään ja tiivistämään.

– Jatkossa SAL:n internetsivuilta on ampumaharrastajilla mahdollisuus myös muidenkin vakuutuksien hankkimiseen. Ohjelma on hienosäädössä ja toivottavasti se saadaan käyttöön loka-, marraskuussa. Silloin se liitetään myös SAL:n sivustoille. Silloin yksittäisen henkilön on mahdollista saada vaikka kaikki kodin vakuutukset helposti ja tutusta paikasta, kertoo Pohjolan puolella liikuntajärjestöjen vakuutuksia hoitava Ari Koski.

Kultahippuvakuutukseen nyt myös vastuuvakuutus

Myös ns. Kultahippuvakuutuksen ehtoja ja sisältöä parannettiin. Nyt Kultahippuvakuutukseen kuuluu myös vastuuvakuutus. Tätä ei vanhassa järjestelmässä ollut ja se koettiin seuroissa ongelmalliseksi. Nyt uusi Kultahippuvakuutus pitää sisällään sekä tapaturma- että vastuuvakuutuksen.

Kultahippuvakuutuksen korvaussummat paranivat myös huomattavasti. Kultahippuvakuutus on tarkoitettu seurojen  alle 16 vuotiaille ampumakoululaisille. Kultahippuvakuutuksen hinta on 3 € ja vakuutuksien lisäksi ampumakoululainen saa kivan monisivuisen ampumakoulupassin.

Aikuisten ampumakoululaisille on käytössä Harrastelisenssi.

SAL vakuuttanut myös seurojen vapaaehtoiset toimijat

Ampumaurheiluliitto on myös vakuuttanut kaikki jäsenvelvoitteensa hoitaneiden seurojen vapaaehtoiset toimijat ns. Tuplaturvavakuutuksella, jossa on mukana sekä tapaturma että vastuuvakuutus. Näin esimerkiksi seurojen ohjaajat ja vetäjät ovat vakuutusturvan piirissä. Seuroille ei tästä ole koitunut lisämaksuja, vaan liitto on sen hoitanut kokonaisuudessaan.