Varainhankintamahdollisuuksia seuralle
30.1.2006 klo 12:00

SLU ja Tele Finland ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jonka kautta seurallanne on mahdollisuus varainhankintaan. Kuten kaikki tiedämme pienistä puroista syntyy iso joki.

TeliaSonera Finlandin tytäryhtiö Tele Finland tarjoaa liikunta- ja urheiluseuroille vaihtoehtoista ratkaisua varojen hankintaan. Tekemällä yhteistyösopimuksen Tele Finlandin kansa seuran jäsenet voivat helposti ja vaivattomasti kerätä varoja seuralle ja samalla hankkia pysyvästi edullisia matkapuhelinliittymiä. Sopimuksen myötä seura saa jokaisesta avatusta liittymästä 5 euroa, jonka lisäksi seura kerryttää tiliään jokaisesta maksetusta puhelinlaskusta sovitun provision mukaisesti.

SLU:lla on monivuotinen yhteistyösopimus TeliaSonera Finlandin kanssa. Nyt monipuolinen yhteistyö tarjoaa seuroille myös mahdollisuuden kerätä varoja toimintaan ilman omaa työpanosta.

”Varainhankinta on seuroille iso haaste, sillä Suomessa urheiluseurat eivät saa suoraa taloudellista tukea valtiolta. SLU on kehittänyt seurojen tueksi erilaisia varainhankintakeinoja, joilla pyritään varmistamaan, että liikkujat eivät joutuisi luopumaan harrastuksistaan sen takia, että ne tulevat liian kalliiksi”, SLU:n toiminnanjohtaja Jukka Pekkala sanoo.

Lisätuloja seuralle helposti ja vaivattomasti

Yhteistyö Tele Finlandin kanssa ei vaadi seuralta paljoa. Yhteistyösopimuksen allekirjoitettuaan seura sitoutuu ainoastaan tiedottamaan jäsenistölleen yhteistyöstä ja toimittamaan tietojensa luovuttamisen sallineiden jäsenten yhteistiedot Tele Finlandin edustajalla Telefonialle. Seuralla tulee olla oikeus jäsentensä yhteistietojen luovuttamiseen markkinointitarkoitukseen. Yhteistyön edistämiseksi seuran olisi myös hyvä linkittää sivustonsa www.telefonia.fi/  -sivustolle.

”Tele Finlandin ja SLU:n yhteistyössä ei ole kyse sponsoroinnista, vaan tähtäämme kaupan tekemiseen. Periaatteemme varainhankintayhteistyössä ovat samat kuin muussakin toiminnassamme. Lähtökohtanamme on olla halpa, yksinkertainen ja rehellinen”, Tele Finlandin toimitusjohtaja Arto Heimonen vakuuttaa.

Sopimuksen myötä seuran tulojen kerääminen helpottuu. Urheiluseuran ei tarvitse myydä mitään kenellekään, sillä Telefonia hoitaa tuotteen myynnin ja markkinoinnin. Kun yhteistyösopimus on tehty, Telefonian asiantunteva henkilökunta ottaa yhteyttä seuran jäseniin joko henkilökohtaisesti, kirjeitse tai puhelimitse. Jäsenet voivat valita Tele Finlandin valikoimasta haluamansa aina edullisen liittymän ja näin ruveta kerryttämään seuran kassaa. Uuden liittymän hankintavelvollisuutta seuralaisilla ei kuitenkaan ole.

”Haluamme tukea suoraan käytännön toimintaa pyörittäviä seuroja. Yhteistyössä tarjotaan kaikkia Tele Finlandin liittymiä ja niiden ominaisuudet ja hinnat ovat samoja kuin muidenkin jakelukanavien kautta hankittaessa”, Heimonen muistuttaa. Yhteistyö ei rajoita seuran muuta varojenkeruuta, vaan seura voi edelleen mm. kerätä paperia tai myydä mainostilaa pelipaidoista.

Telefonian talousjohtaja Timo Metsola muistelee omaa aktiivijudokakauttaan: ”Seuramme päätti kerätä rahaa raskaalla ja aika ikävällä teollisuussiivouksella. Ensimmäisellä kerralla osallistujia oli kohtuullisesti, toisella kerralla vain muutama. Kolmatta kertaa ei koskaan järjestetty.”

”Tässä yhteistyössä seura saa nyt käyttöönsä helposti toteutettavan varainhankintakeinon.”

SLU:n toiminnanjohtaja Jukka Pekkala lisää: ”Urheiluseuran päätarkoitus on liikuttaa ihmisiä. Sen takia on hyvä, että varainhankinnasta ei edes aiheudu turhaa paperisotaa seuran hoidettavaksi.”

Lisätietoja: Telefonian seuramyynti puh. 040 410 1413, www.telefonia.fi/

Kuinka seura pääsee mukaan yhteistyöhön?

Lisätietoa ja toiminnan aloittamiseen tarvittavia asiakirjoja mm. saatekirje, rekisteriseloste ja malli hallituksen pöytäkirjasta ja seurakirje.

Lisätietoja seurojen varainhankinnasta arpajaiset-osiosta.