HÄKKINEN LÄHELLÄ TÄYDELLISYYTTÄ
18.2.2006 klo 12:00

Suomen huippuampujat kokoontuivat viikonloppuna Mikkeliin Ilma-aseiden joukkue-SM-kilpailuihin. Mukana on kaiken kaikkiaan 124 kolmihenkistä joukkuetta. Ampumaurheilun suosio näyttää olevan selkeässä kasvussa, sillä joukkueiden määrä kasvoi viimevuodesta yli 20%:lla. Kirkkaimpana tähtenä Joukkuekisassa loisti Joensuun Ampujien Henri Häkkinen, joka omassa vuorossaan ampui ilmakiväärin 60 laukauksen uuden Suomen Ennätyksen 599, joka sivuaa periaatteessa myös ilmakiväärin Euroopan ennätystä. (virallisen ennätyksen voi tosin ampua vain EM/MM/MC-kisoissa).

Häkkisen ampumakunto on nousu suunnassa. Kaksi viikkoa sitten hän ampui  finaalikisan yhteistuloksen Suomen Ennätyksen ja nyt vuorossa oli peruskilpailun SE-tulos 599. Tulos tarkoittaa sitä, että Häkkinen nakutti 59 kerta täyden kympin ja vain yhden yhdeksikön.

– Ensimmäiset kaksikymmentä laukausta menivät helposti, mutta sitten ammunta muuttui nihkeäksi. Olen ollut metsäkeikalla ja vilustuin hieman, eikä nuha ole vieläkään lähtenyt pois. Osaltaan on ollut hyvä, että harjoitusleirien välillä on ollut muutakin ajattelemista kuin ammunnan harjoitukset ja siihen liittyvät kuvioit, tuumi Riihimäen Viestirykmentissä yliluutnanttina palveleva Häkkinen.

Häkkisen täyden sarjan  saavuttamisen  kompastuskivenä oli 32 laukaus, mutta se ei vienyt miehen keskittymistä mihinkään.

– Ei siinä ruveta laskemaan laukauksia ja tulosta, vaan jokaisen laukauksen on oltava uusi suoritus ja edellinen on unohdettava. Jos rupeaa miettimään tulosta, niin hommasta ei tule mitään, selvitti iloinen Suomen Ennätysten rikkoja.

Häkkisen erinomainen tulos siivittikin Joensuun Ampujat Suomen mestaruuteen ilmakiväärin joukkuekisassa. Joukkueessa ampuivat Häkkisen lisäksi Elina Hallikainen ja Jussi Puustinen. Hopean nappasi Suomen Metsästysyhdistys ja pronssi matkasi Kotkan Ampumaseuraan.

Suomalaiset mitalijahtiin Moskovan EM-kisoihin

Häkkisen huiman kunnon soisi jatkuvan vielä pitkään, sillä helmi-maaliskuun vaihteessa matkaavat suomalaiset asetaiturit itänaapuriin. Moskovassa järjestetäänkin tämän vuoden ilma-aseiden EM-kilpailut. Häkkinen lienee joukkueen yksi vahvimpia mitaliehdokkaita.

Ilma-aseiden EM-kisat  ovat olleet meille tosi haasteelliset kilpailut, sillä mitaleja on tullut niistä harvakseltaan. Viimeiset mitalit tulivat kaksi vuotta sitten Göteborgista ja sitä edelliset mitalit saalistettiinkin reilusti viime vuosituhannen puolella. Kyllä meidän selkeä tavoite on palata mitalikantaan ja kyllä Häkkisen suoritukset povaavat siinä mielessä hyvää, mietti Suomen Ampumaurheiluliiton päävalmentaja Kare Norvapalo.

Tulokset katso www.veevee.info   (vasen valikko SM-Mikkeli).

RA