Paralympiakultamitalisti Minna Leinonen suurin mitalitoivo vammaisampumaurheilun MM-kilpailussa
7.4.2006 klo 12:00

Minna Leinonen

Paralympiakultamistalisti Minna Leinonen on suomalaisten suurin mitalitoivo vammaisampumaurheilun MM-kilpailuissa 12.-22. heinäkuuta Sveitsissä. Suomen Ampumaurheiluliiton liittohallituksen nimeämässä joukkueessa on seitsemän urheilijaa.

– Joukkueen tavoitteena on yksi mitali, kertoo Pirjo Peltola, joka työskentelee Ampumaurheiluliitossa vammaisampujien lajipäällikkönä ja toimii MM-joukkueen apulaisjohtajana.

24-vuotias Minna Leinonen voitti 2004 paralympialaisissa Ateenassa kultamitalin ilmakiväärin makuuasennon 60 laukauksen avoimen luokan kilpailussa. 2005 hän sijoittui Euroopan mestaruuskilpailussa toiseksi pienoiskiväärin makuuasennon 60 laukauksen avoimen luokan kilpailussa. Kajaanin Ampujia edustava Leinonen kilpailee MM-kilpailussa ilma- ja pienoiskivääreillä.

– Joudumme ilmoittamaan kisajärjestäjille Suomen joukkueen jo maanantaina 10. huhtikuuta, vaikka MM-kilpailu on vasta heinäkuussa. Vammaisampumaurheilun kilpailujen järjestelyorganisaatiolle suurimmat ja eniten aikaa vievät haasteet lienevät majoitusten ja kuljetusten järjestäminen, Peltola sanoo.

Peltola on tyytyväinen MM-joukkueen kokoon ja kilpailukykyyn, mutta vammaisampumaurheilun yksi tärkeimmistä tavoitteista on uusien harrastajien löytäminen ja huippu-urheilijoiden kouliminen.

Suomen joukkue vammaisampumaurheilun MM-kilpailuihin Sveitsiin 12.-22.7.2006

Sirkka-Liisa Collin, ilmakivääri, pysty, 40 laukausta, naiset sekä pienoiskivääri, 3 x 20 laukausta, naiset.

Veikko Palsamäki, Tapani Meriläinen ja Erkki Pekkala, ilmakivääri, makuu, 60 laukausta, avoin luokka sekä pienoiskivääri, makuu, 60 laukausta, avoin luokka. Palsamäki, Meriläinen ja Pekkala ampuvat joukkuekilpailun sekä ilmakiväärillä että pienoiskiväärillä. Ilmakiväärin joukkuekilpailun varaedustaja on Sirkka-Liisa Collin.

Kalevi Kaipainen, ilmakivääri, pysty, 40 laukausta, avoin luokka sekä ilmakivääri, makuu, 60 laukausta, avoin luokka.

Minna Leinonen, ilmakivääri, makuu, 60 laukausta, avoin luokka sekä pienoiskivääri, makuu, 60 laukausta, avoin luokka.

Seppo Jolkkonen, ilmapistooli, 60 laukausta, miehet sekä urheilupistooli, avoin luokka sekä vapaapistooli, avoin luokka.

Mervi Rajamäki joukkueen johtaja, luokittelija, naisten avustaja

Pirjo Peltola apulaisjohtaja, lajipäällikkö

Timo Vaitiniemi hieroja, miesten avustaja