Suomen skeetampujat vaisuja maailmancupissa
9.4.2006 klo 12:00

Suomen skeetampujat aloittivat ampumaurheilun maailmancupin kilpailun vaisusti Kiinan Qingyuan Cityssä sunnuntaina 9. maaliskuuta. Olympiahopeamitalisti Marko Kemppainen on kolmen 25 kiekon sarjan jälkeen 41:s tuloksella 69 (24+22+23). Heikki Meriluoto on 47:s tuloksella 68 (23+23+22) ja Timo Laitinen 60:s tuloksella 63 (21+21+21).

Maailmancupin kilpailua johtavat Kiinan Ridong Qu, Venäjän Valeriy Shomin ja Kazakstanin Sergey Yakshin, jotka ovat rikkoneet tähän mennessä kaikki 75 kiekkoa. Huomenna maanantaina skeetampujat käyvät kovan kilpailun neljännellä ja viidennellä 25 kiekon kierroksella finaalipaikoista, kun finaaliin pääsee vain kuusi ampujaa. Finaaliraja lienee 122 kiekkoa.

Naisten skeetin voitti Kiinan Hong Yan Shi, joka sivusi ensin peruskilpailussa ME-tulosta 74 ja ampui finaalissa uuden ME-tuloksen 97. Toiseksi sijoittunut Saksan Christine Brinker sivusi hänkin peruskilpailun ME-tulosta ja ampui finaalissa vanhaa ME-tulosta 96 sivuten. Samalla hän hankki Saksalle naisten skeetin maapaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin, koska Kiina on jo saanut ISSF:ltä maapaikan olympiaisäntänä ja koska naisten skeetissä jokaisella maalla voi olla vain yksi paikka.

Ampumaurheilun maailmancup, Kiina, Qingyuan City. Miesten skeet, 1. kilpailupäivä, 75/125 kiekkoa: 1) Ridong Qu Kiina, Valeriy Shomin Venäjä ja Sergey Yakshin Kazakstan 75, 4) Cristian Eleuteri Italia, Sergey Aksyutin Venäjä ja Di Jin Kiina 74, 7) Christos Kourtellas Kyrpos 74, ….41) Marko Kemppainen Suomi 69 (24+22+23), …47) Heikki Meriluoto Suomi 68 (23+23+22), …60) Timo Laitinen Suomi 63 (21+21+21).

Naisten skeet, 75 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Hong Yan Shi 97 (74+23) sivuaa peruskilpailun ME-tulosta 94 ja on uusi finaalin ME-tulos 97, 2) Christine Brinker Saksa 96 (74+22), 3) Ning Wei Kiina 94 + 4 uusinnassa kolmannesta sijasta (71+23), 4) Katiuscia Spada Italia 94 + 3 uusinnassa kolmannesta sijasta (71+23), 5) Zemfira Meftakhetdinova Azerbaidzan 92 (71+21), 6) Minji Kim Korea 91 (70+2 uusinnassa finaalipaikasta+21). Suomalaisampujia ei ollut mukana.