Nammo Lapua Oy ja Ampumaurheiluliitto 3-vuotiseen sopimukseen
21.4.2006 klo 12:00

Nammo Lapua Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Savikko ja Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi allekirjoittivat yhteistyösopimuksen.

Suomen Ampumaurheiluliitto ja Nammo Lapua Oy ovat allekirjoittaneet kolmevuotisen yhteistyösopimuksen. Sopimus jatkaa aiempaa menestyksellistä yhteistyötä ja sen huippu-urheilutavoitteena on suomalaisten menestys 2008 olympialaisissa Pekingissä.

– Sopimus on Ampumaurheiluliitolle erittäin merkittävä. Se varmistaa suomalaisten ampujien kilpailevan tulevaisuudessakin maailman parhailla patruunoilla, toteaa Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Savikko kertoo Nammo Lapua Oy:n haluavan tukea suomalaista ampumaurheilua niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin kilpailuissa.

– Me haluamme osaltamme auttaa suomalaisia ampumaurheilijoita varmistamalla, ettei menestys kilparadoilla jää kiinni patruunoista. Jokainen sopimuksen piirin kuuluva ampuja löytää valikoimastamme varmasti itselleen täydellisesti sopivan patruunaerän, Heikki Savikko kertoo.

Ampumaurheiluliiton ja Nammo Lapua Oy:n sopimus on laaja. Sen piirissä on yhteensä noin 140 kivääri-, pistooli-, riistamaali-, siluetti-, kasa-, practical- ja paralympia-ampujaa.

– Sopimus luo suomalaiselle ampumaurheilulle jatkuvuutta, kun sen piirissä ovat nykyisten huippuampujien, esimerkiksi Juha Hirven, Marko Talvitien, Marjo Yli-Kiikan ja Minna Leinosen, lisäksi myös tulevaisuuden lupaukset, Risto Aarrekivi kiittelee.

– Juha Hirvi ampui olympiahopean Sydneyssä 2000 ja Marko Kemppainen myöskin olympiahopean Ateenassa 2004. Nyt Juha Hirvi on jo ampunut maapaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin, josta liiton tavoitteena on ainakin yksi mitali. Osa tämän sopimuksen piirissä olevista urheilijoista tavoittelee mitalia 2012 olympialaisista Lontoosta.

Kun mittarina on arvokilpailumenestys, Ampumaurheiluliitto on yksi Suomen menestyneimmistä urheilumuodoista vuosina 2000-2005. Sen urheilijat ovat saavuttaneet kaksi olympia- ja paralympiamitalia, yli 60 EM- ja MM-mitalia ISSF:n lajeissa sekä yli 100 EM- ja MM-mitalia lajeissa, jotka eivät ole ISSF:n kilpailuohjelmassa.

Nammo Lapua Oy on maailman johtavia patruunanvalmistajia. Nammo Lapua -konsernilla on tuotantoyksiköt Lapualla, Vihtavuoressa, Uudessakaupungissa ja Saksassa. Puolustusvoimien asiakkuustoimisto ja konsernin Civil Centerfire -patruunoiden myyntitoimisto sijaitsee Tampereella. Konsernin liikevaihto on noin 45 MEUR ja henkilöstömäärä 250.

Nammo Lapua Oy kuuluu pohjoismaiseen puolustusmateriaali- ja teknologiakonserniin Nammoon, jonka toiminta ulottuu rakettimoottorien kehittämisestä ja tuotannosta ampumatarvikkeisiin ja logistisiin demil-palveluihin. Nammo-konsernin päämarkkina-alueet ovat Eurooppa ja Yhdysvallat. Konsernin liikevaihto 2005 oli noin 200 MEUR ja sen palveluksessa oli 1250 henkilöä.

mv