2005 hyvä vuosi ampumaurheilulle
22.4.2006 klo 12:00

Anders Holmberg sai Alfred Kordelinin säätiön tunnustuspalkinnon lasten ja nuorten hyväksi tehdystä työstä liittovaltuuston kokouksessa Helsingissä 22. huhtikuuta.

– Suomalaiselle ampumaurheilulle vuosi 2005 oli hyvä. Saavutimme yhteensä 26 MM- tai EM-mitalia, joista kymmenen Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton ISSF:n lajeissa. Lisäksi Juha Hirvi varmisti jo nyt suomalaisen ampumaurheilun edustuksen seuraavissa olympialaisissa, kun hän ampui Suomen ensimmäisen maapaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin, esitteli varapuheenjohtaja Jouko Juppala vuoden 2005 toimintaa Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokouksessa Helsingissä lauantaina 22. huhtikuuta.

Kun mittarina on arvokilpailumenestys, Ampumaurheiluliitto on yksi Suomen menestyneimmistä urheilumuodoista vuosina 2000-2005. Sen urheilijat ovat saavuttaneet kaksi olympia- ja paralympiamitalia, yli 60 EM- ja MM-mitalia ISSF:n lajeissa sekä yli 100 EM- ja MM-mitalia lajeissa, jotka eivät ole ISSF:n kilpailuohjelmassa.

– 14. maaliskuussa 2005 liittohallitus päätti ottaa vammaisampumaurheilijat virallisesti mukaan toimintaamme. Yhteistyötä liikuntavammaisten kanssa oli tehty jo vuosia ja useimmat vammaisampumaurheilijoista kuuluivat jo seuroihimme, siksi olikin luonnollista ottaa huippu-urheilu Ampumaurheiluliittoon. Nyt vammaishuippu-urheilijamme valmistautuvat ja toimivat samalla periaatteilla kuin vammattomatkin. Integrointityöhön saimme tukea Paralympiakomitealta ja opetusministeriöltä, Juppala kertoi.

Vuosi 2005 oli Ampumaurheiluliitolle menestyksellinen myös taloudellisesti, kun liiton tilikauden tulos oli +81.977,66 euroa. Liiton kokonaistuotot olivat 1.398.766,17 euroa.

– Hyvän tuloksen mahdollisti liiton oma varainhankinta. Tuloksen pitikin olla hyvä, koska olemme vastaavalla summalla lyhentäneet velkataakkaamme, toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi esitteli tilinpäätöstä valtuutetuille.

– Ampumaurheiluliitto on viime vuosina joutunut kovalla talouskuurilla tervehdyttämään itseään. Nyt talous on kunnossa ja tulevaisuuden haasteisiin voimme tähdätä vakaalta pohjalta.

Valtuusto hyväksyi vuoden 2005 tilinpäätöksen. Lisäksi se vahvisti vuodelle 2007 jäsenmaksut, jotka ovat samat kuin tänäkin vuonna.

Ampumaurheiluliiton lähivuosien suurimpia haasteita ovat nuorten ja uusien harrastajien, erityisesti tyttöjen ja naisten, houkutteleminen ampumaurheilun pariin, uuden valmennusjärjestelmän käytäntöön panon, pistooli- ja ilma-aseprojektit, rataluokittelu osana lajin ympäristöohjelmaa sekä huippu-urheilumenestys. Juha Hirvi ampui olympiahopean 2000 Sydneyssä ja Marko Kemppainen myöskin olympiahopean 2004 Ateenassa. Liitto on asettanut tavoitteekseen 2008 olympialaisiin Pekingiin yhteensä seitsemän edustajaa, vähintään yhden jokaisesta kolmesta lajiryhmästä (kivääri, haulikko ja pistooli) ja yhden mitalin.

Ampumaurheilun arvot ovat avoimuus, kestävä kehitys, oikeudenmukaisuus, puhdas urheilu, tasa-arvo ja turvallisuus. Niille perustuu lajin visio tulevaisuudesta: ”Ampumaurheilu on kansalaisten laajasti hyväksymä ja arvostama viihtyisillä suorituspaikoilla kestävän kehityksen ehdoilla toimiva turvallinen ja haastava urheilumuoto.”

MV