Satu Mäkelä-Nummela johtaa maailmancupin trapia Saksassa
13.6.2006 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummela johtaa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen maailmancupin naisten trapia Saksan Suhlissa. Tommi Andelin on miesten trapissa jaetulla kolmannella sijalla.

Mäkelä-Nummela rikkoi 47 kiekkoa päivän 50 kiekosta. Saman tuloksen ampuivat myös Australian Suzanne Balogh, Slovakian Zuzana Stefecekova, Japanin Megumi Inoue ja Kiinan Li Chen.

Huomenna keskiviikkona naiset ampuvat yhden 25 kiekon sarjan, jonka jälkeen kuusi parasta pääsee 25 kiekon finaaliin. 35-vuotias orimattilalainen Mäkelä-Nummela on urallaan voittanut yhden maailmancupin, kun hän ampui viime vuonna Americanassa tuloksen 87 (64+23), joka on voimassa olevan finaalin Suomen ennätys. Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavan vuoden 1995 MM-pronssimitalisti Mäkelä-Nummelan paras saavutus kuluvan kauden kolmessa ammutussa maailmancupissa on 10:s sija USA:n Kerrvillessä tuloksella 64.

Tommi Andelin ja Janne Kirvesmäki ampuivat miesten 125 kiekon peruskilpailun ensimmäisen päivän hienosti. Mäntsälän Kennel- ja Metsästysseuraa edustava 32-vuotias Andelin rikkoi 49 kiekkoa ja Karstulan Seudun Metsästys- ja ampumaseuraa edustava 37-vuotias Kirvesmäki 48 kiekkoa 50:stä.

Miehet ampuvat huomenna keskiviikkona vain yhden 25 kiekon sarjan. Torstaina on vuorossa kaksi 25 kiekon sarjaa ja kuuden parhaan ampuvan finaali. Kirvesmäki ampui finaalissa kauden ensimmäisessä maailmancupissa Kiinan Qingyuan Cityssä. Hänen tuloksensa oli 142 (124+18). Sekä peruskilpailun tulos 142 että finaalitulos 142 on Suomen ennätys.

Suomella on Suhlissa 14 ampujan joukkue, joka tavoittelee viidessä lajissa edustuspaikkoja olympialaisiin suomalaisen kivääriampujan seuraksi. Suomen maapaikan pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen kilpailuun on ampunut Juha Hirvi. Jokaisessa lajissa olympiapaikan saa maalleen maailmancupin voittaja tai paras paikkaa vailla oleva.

Yksittäinen urheilija voi ampua maalleen vain yhden maapaikan yhteen lajiin. Urheilija voi kilpailla olympialaisissa useassa lajissa, jos on saavuttanut lajissa vaadittavan tulosrajan.

Tähän mennessä on jaettu 129 maapaikkaa 35:n eri maan edustajalle. Kiinalla on olympialaisissa ainakin 23 ampujaa, kun sen urheilijat ovat ampuneet 14 edustuspaikkaa ja Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto ISSF on myöntänyt kisajärjestäjälle 9 paikkaa. USA:n urheilijat ovat ampuneet jo 15 paikkaa, venäläiset 13 paikkaa ja saksalaiset 11 paikkaa.

Suomella on yksi olympiapaikka, jonka on ampunut Juha Hirvi voittamalla miesten pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen maailmancupin 2005. Ampumaurheiluliitto on asettanut tavoitteekseen seitsemän olympiaedustajaa, yksi jokaiseen lajiryhmään eli kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeihin.

Haulikkolajien kauden neljäs ja viimeinen maailmancup, Suhl, Saksa.
Miehet, trap, tilanne 50/125 kiekkoa: 1) Maxim Kosarev Venäjä ja John Mullins USA 50, 3) Tommi Andelin Suomi (25+24), Pavel Gurkin Venäjä, Naser Meqlad Kuwait, Jan Dvorak Tshekki, Massimiliano Mola Italia, Erminio Frasca Italia, Istvan Putz Unkari, David Kostelecky Tshekki ja Derek Burnett Irlanti 49, 12) Janne Kirvesmäki Suomi (23+25), Oguzhan Tuzun Turkki, Thomas Ove Nilsen Norja, Stefano Selva San Marino, Giovanni Cernogoraz Kroatia, Josip Glasnovic Kroatia, Atsushi Ohtake Japani, Karsten Bindrich Saksa, Glenn Kable Fidzhi, Thomas Allen Irlanti, Erik Varga Slovakia, Andras Szollar Unkari, Michael Diamond Australia ja Anwer Sulta Intia, …78) Ari Simola Suomi (21+23) 44.
Kilpailun ulkopuolella: Henrikki Vitali Suomi 43 (19+24).

Naiset, trap, tilanne 50/75 kiekkoa: 1) Satu Mäkelä-Nummela Suomi (23+24), Suzanne Balogh Australia, Zuzana Stefecekova Slovakia, Megumi Inoue Japani ja Li Chen Kiina 47, 6) Mei Zhu Kiina ja Mimi Wilfong USA 46, 8) Yukie Nakayama Japani, Deborah Gelisio Italia ja Tatjana Barsuk Venäjä 45, …33) Noora Antikainen Suomi (19+22) ja kuusi muuta pelaajaa, …40) Marja Maunula Suomi (20+20).
Kilpailun ulkopuolella: Mopsi Veromaa Suomi (18+20) 38.

Suomen joukkue:
Miesten trap: Tommi Andelin, Janne Kirvesmäki ja Ari Simola
Naisten trap: Noora Antikainen, Marja Maunula Satu Mäkelä-Nummela
Miesten skeet: Jani Eklund, Marko Kemppainen ja Heikki Meriluoto
Naisten skeet: Marjut Heinonen ja Maarit Lepomäki
Miesten kaksoistrap: Simo Köylinen, Mikko Mäkitalo ja Joonas Olkkonen

Maailmancupin aikataulu, Suhl, Saksa. (Ajat ovat Suomen aikaa.)

• ke 14.6. miesten trapin (Andelin, Kirvesmäki, Simola) peruskilpailusta 25 kiekkoa sekä naisten trapin (Antikainen, Maunula, Mäkelä-Nummela) peruskilpailusta 25 kiekkoa ja 25 kiekon finaali klo 13 alkaen
  • to 15.6. miesten trapin (Andelin, Kirvesmäki, Simola) peruskilpailusta 50 kiekkoa ja finaali klo 15 alkaen

Lisätiedot kilpailusta:
Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton nettisivut http://www.issf-shooting.org/ ja http://www.issfnews.com/competitions/competitions.asp
Kilpailun järjestäjien nettisivut http://www.schuetzenbund.de/events/?event_id=68690

mv