Tommi Andelin kolmantena maailmancupin trapissa Saksassa
14.6.2006 klo 12:00

Tommi Andelin on tuloksella 73 jaetulla kolmannella sijalla kahden kilpailupäivän jälkeen maailmancupin trapissa Saksan Suhlissa. Kauden neljättä ja viimeistä maailmancupia johtavat tuloksella 74 Italian Erminio Frasca (24+25+25) ja Venäjän Maxim Kosarev (25+25+24) kolmen ammutun sarjan eli 75 kiekon jälkeen.

Andelin ja Janne Kirvesmäki ovat ampuneet miesten 125 kiekon peruskilpailun kaksi ensimmäistä päivää hienosti. Mäntsälän Kennel- ja Metsästysseuraa edustava 32-vuotias Andelin on rikkonut 73 kiekkoa (25+24+24) ja Karstulan Seudun Metsästys- ja ampumaseuraa edustava 37-vuotias Kirvesmäki 71 kiekkoa (23+25+23) 75:stä.

Miehet ampuvat torstaina kaksi 25 kiekon sarjaa ja kuuden parhaan ampujan finaalin. Kirvesmäki ampui finaalissa kauden ensimmäisessä maailmancupissa Kiinan Qingyuan Cityssä, jossa hänen tuloksensa oli 142 (124+18). Sekä peruskilpailun tulos 124 että finaalitulos 142 on Suomen ennätys.

Suomella on Suhlissa 14 ampujan joukkue, joka tavoittelee viidessä lajissa edustuspaikkoja olympialaisiin suomalaisen kivääriampujan seuraksi. Suomen maapaikan pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen kilpailuun on ampunut Juha Hirvi. Jokaisessa lajissa olympiapaikan saa maalleen maailmancupin voittaja tai paras paikkaa vailla oleva.

Yksittäinen urheilija voi ampua maalleen vain yhden maapaikan yhteen lajiin. Urheilija voi kilpailla olympialaisissa useassa lajissa, jos on saavuttanut lajissa vaadittavan tulosrajan.

Tähän mennessä on jaettu 129 maapaikkaa 35:n eri maan edustajalle. Kiinalla on olympialaisissa ainakin 23 ampujaa, kun sen urheilijat ovat ampuneet 14 edustuspaikkaa ja Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto ISSF on myöntänyt kisajärjestäjälle 9 paikkaa. USA:n urheilijat ovat ampuneet jo 15 paikkaa, venäläiset 13 paikkaa ja saksalaiset 11 paikkaa.

Suomella on yksi olympiapaikka, jonka on ampunut Juha Hirvi voittamalla miesten pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen maailmancupin 2005. Ampumaurheiluliitto on asettanut tavoitteekseen seitsemän olympiaedustajaa, yksi jokaiseen lajiryhmään eli kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeihin.

Haulikkolajien kauden neljäs ja viimeinen maailmancup, Suhl, Saksa.
Miehet, trap, tilanne 75/125 kiekkoa: 1) Erminio Frasca Italia ja Maxim Kosarev Venäjä 74, 3) Tommi Andelin Suomi (25+24+24), Josip Glasnovic Kroatia, Glenn Kable Fidzhi, Andras Szollar Unkari, Pavel Gurkin Venäjä, Naser Meqlad Kuwait, Derek Burnett Irlanti, David Kostelecky Tshekki ja John Mullins USA 73, …19) Janne Kirvesmäki Suomi (23+25+23) ja 13 muuta ampujaa 71, …94) Ari Simola Suomi (21+23+20) 64.
Kilpailun ulkopuolella: Henrikki Vitali Suomi 66 (19+24+23).

Suomen joukkue:
Miesten trap: Tommi Andelin, Janne Kirvesmäki ja Ari Simola
Naisten trap: Noora Antikainen, Marja Maunula Satu Mäkelä-Nummela
Miesten skeet: Jani Eklund, Marko Kemppainen ja Heikki Meriluoto
Naisten skeet: Marjut Heinonen ja Maarit Lepomäki
Miesten kaksoistrap: Simo Köylinen, Mikko Mäkitalo ja Joonas Olkkonen

Maailmancupin aikataulu, Suhl, Saksa. (Ajat ovat Suomen aikaa.)

• to 15.6. miesten trapin (Andelin, Kirvesmäki, Simola) peruskilpailusta 50 kiekkoa ja finaali klo 15 alkaen

Lisätiedot kilpailusta:
Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton nettisivut http://www.issf-shooting.org/ ja http://www.issfnews.com/competitions/competitions.asp
Kilpailun järjestäjien nettisivut http://www.schuetzenbund.de/events/?event_id=68690

mv