Tommi Andelin ja Janne Kirvesmäki sijalle 16 maailmancupin trapissa Saksassa
15.6.2006 klo 12:00

Salon Seudun Ampujia edustava 32-vuotias lahtelainen Andelin ampui tuloksen 118 maailmancupissa Saksan Suhlissa 15. kesäkuuta.
37-vuotias karstulalainen Janne Kirvesmäki on kauden suomalaisyllättäjä trapissa. Hän ampui kauden ensimmäisessä maailmancupissa viidenneksi SE-tuloksella 142 (124+18).
Kauden neljännen ja viimeisen maailmancupin trapin voitti Venäjän Pavel Gurkin tuloksella 144 (121+23) Saksan Suhlissa. Voitollaan Gurkin hankki Venäjälle toisen miesten trapin edustuspaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin.

Tommi Andelin ja Janne Kirvesmäki ampuivat jaetulle 16. sijalle tuloksella 118 maailmancupin trapin 125 kiekon kilpailussa Saksan Suhlissa torstaina 15. kesäkuuta. Suomalaiskaksikko jäi vain kaksi kiekkoa kuuden parhaan ampujan finaalista. Kauden neljännen ja viimeisen maailmancupin voitti Venäjän Pavel Gurkin tuloksella 144 (121+23). Voitollaan Gurkin hankki Venäjälle toisen miesten trapin edustuspaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin.

Pavel Gurkin on 39-vuotias moskovalainen ammattiurheilija. Hän on pitkällä urallaan voittanut muun muassa MM-pronssia 2001 Kairossa Egyptissä

Salon Seudun Ampujia edustava 32-vuotias lahtelainen Andelin ampui kaksi ensimmäistä kilpailupäivää mainiosti. Kolmen sarjan eli 75 kiekon jälkeen hän oli jaetulla kolmannella sijalla tuloksella 73 (25+24+24). Kolmannen kilpailupäivän kahteen sarjaan Andelin ampui viisi pummia (23+22) ja putosi kahden kiekon päähän finaalipaikasta. Andelin on vuoden 2002 EM-pronssimitalisti Italian Lonatosta ja 2002 MM-kilpailujen nelonen Lahdesta.

Karstulan Seudun Metsästys- ja ampumaseuraa edustava 37-vuotias Kirvesmäki ampui kolmannen kilpailupäivän Andelinia paremmin. Hän rikkoi 47 kiekkoa 50:stä ja kiri Andelinin kahden kiekon etumatkan kiinni. Vain täydellinen onnistuminen tänään olisi nostanut Kirvesmäen suoraan finaaliin. Karstulalainen Kirvesmäki on kauden suomalaisyllättäjä trapissa. Hän ampui kauden ensimmäisessä maailmancupissa viidenneksi SE-tuloksella 142 (124+18).

Miesten trapissa olympiapaikan ovat Venäjän Pavel Gurkinin lisäksi maalleen ampuneet Italian Giovanni Pellielo ja Massimo Fabrizi, Australian Adam Vella, Portugalin Manuel Silva, Venäjän Aleksei Alipov, Slovakian Mario Filipovic, USA:n Bret Erickson, Intian Manavjit Singh Sandhu ja Saksan Stefan Ruettgeroth. Lisäksi ISSF on antanut olympiaisäntä Kiinalle maapaikan. Trapiin saa olympiaedustuspaikan 31 ampujaa.

Suomella oli maailmancupissa Suhlissa 14 ampujan joukkue, josta Satu Mäkelä-Nummela hankki Suomelle toisen edustuspaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin voittamalla naisten trapin 14. kesäkuuta 2006. Juha Hirvi ampui Suomen ensimmäisen edustuspaikan voittamalla miesten pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen maailmancupin USA:n Fort Benningissä 15. toukokuuta 2005. Ampumaurheiluliitto on asettanut tavoitteekseen seitsemän olympiaedustajaa, yksi jokaiseen lajiryhmään eli kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeihin.

Tähän mennessä on jaettu 131 maapaikkaa 35:n eri maan edustajalle. Kiinalla on olympialaisissa ainakin 23 ampujaa, kun sen urheilijat ovat ampuneet 14 edustuspaikkaa ja Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto ISSF on myöntänyt kisajärjestäjälle 9 paikkaa. USA:n urheilijat ovat ampuneet jo 15 paikkaa, venäläiset 14 paikkaa ja saksalaiset 11 paikkaa.

Yksittäinen urheilija voi ampua maalleen vain yhden maapaikan yhteen lajiin. Urheilija voi kilpailla olympialaisissa useassa lajissa, jos on saavuttanut lajissa vaadittavan tulosrajan.

Haulikkolajien kauden neljäs ja viimeinen maailmancup, Suhl, Saksa.
Miehet, trap, 125 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Pavel Gurkin Venäjä 144 (121+23), 2) David Kostelecky Tshekki 143 (122+21), 3) Erminio Frasca Italia 142/18 uusinnassa kolmannesta sijasta (120/2 uusinnassa finaalipaikasta+22), 4) Aleksei Alipov Venäjä 142/17 uusinnassa kolmannesta sijasta (121+21), 5) Derek Burnett Irlanti 140 (120/2 uusinnassa finaalipaikasta+20), 6) Zafer Akgun Turkki 139 (120/1 ensimmäisessä uusinnassa finaalipaikasta/3 toisessa uusinnassa finaalipaikasta+19), …16) Janne Kirvesmäki Suomi (23+25+23+23+24), Tommi Andelin Suomi (25+24+24+23+22) ja 6 muuta ampujaa 118, …102) Ari Simola Suomi (21+23+20+17+22) 103.
Kilpailun ulkopuolella: Henrikki Vitali Suomi 108 (19+24+23+20+22).

Lisätiedot kilpailusta:
Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton nettisivut http://www.issf-shooting.org/ ja http://www.issfnews.com/competitions/competitions.asp
Kilpailun järjestäjien nettisivut http://www.schuetzenbund.de/events/?event_id=68690

mv