Juha Hirvi jatkaa ISSF:n urheilijakomiteassa
15.8.2006 klo 12:00

Juha Hirvi jatkaa Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton, ISSF:n, urheilijakomiteassa kaksivuotiskauden. MM-kilpailussa Zagrebissa järjestetyssä äänestyksessä 777 ampujaa valitsi urheilijakomiteaan neljä jäsentä: Suomen Juha Hirvi, USA:n Jason Parker, Italian Roberto Di Donna ja Kiinan Yifu Wang.

ISSF perusti urheilijakomitean kaksi vuotta sitten. Kotkan Ampumaseuraa edustava 46-vuotias Juha Hirvi toimi komitean puheenjohtajana sen ensimmäisen toimintakauden. Pitkällä urallaan muun muassa olympiahopeaa Sydneyssä 2000 sekä kaksi MM-hopeaa voittanut Hirvi on ollut todellisella ampumaurheilun näköalapaikalla, kun hän on komitean puheenjohtajana osallistunut ISSF:n hallituksen kokouksiin.

– Olen ollut oikeastaan yllättynyt, kuinka hyvin hallitus on suhtautunut urheilijoiden edustajaan. He ovat kuunnelleet mielipiteeni tarkkaan. Esimerkiksi varustesääntöjä rukattaessa ja tarkennettaessa kerroin kokemusta, että on parempi laatia tiukat kuin väljät säännöt. Hallituksen jäsenet ymmärsivät perustelut hyvin, hän sanoo.

Urheilijakomiteaan valitut urheilijat ovat kaikki arvokilpailumitalisteja. USA:n Jason Parker on voittanut ilmakiväärin MM-kultaa 2002 Lahdessa. Sotilaana työskentelevä 32-vuotias Parker oli 5:s ilmakiväärissä 2004 olympialaisissa Ateenassa. Syyskuussa 38 vuotta täyttävä italialainen ammattiurheilija Roberto Di Donna on voittanut ilmapistoolin olympiakultaa ja vapaapistoolin olympiapronssia 1996 Atlantassa. 45-vuotias kiinalainen Yifu Wang voitti ilmapistoolin olympiakultaa 2004 Ateenassa ja olympiahopeaa 2000 Sydneyssä. Valmentajana työskentelevä Wang oli urheilijakomitean jäsen jo edellisellä kaudella. Urheilijakomitean sääntöjen mukaan ehdokkaana voi olla urheilija, joka on osallistunut edellisiin olympialaisiin tai MM-kilpailuihin tai osallistuu kaikkien lajien MM-kilpailuun, jossa vaali toimitetaan.

Urheilijakomitea toimii linkkinä

Urheilijakomitean toimii käytännössä linkkinä urheilijoiden ja päättäjien välissä kansainvälisessä ampumaurheiluyhteisössä. Sen jäsenten välityksellä urheilijat saavat äänensä kuuluviin, kun ISSF:n hallitus ja valiokunnat valmistelevat ja tekevät päätöksiä.

– Toivottavaa olisi, että urheilijat ottaisivat useamminkin yhteyttä komitean jäseniin. Viimeisessä kokouksessa oli esillä jo hyvinkin monta asiaa, joihin otimme kantaa ja joita yritimme edistää. Ensimmäinen kaksivuotiskausi oli ihan hyvä alku toiminnalle, Hirvi kertoo.

– Esimerkiksi meidän edustajamme osallistui Kansainvälisen Olympiakomitean, KOK:n, kutsusta seminaariin, jossa olivat edustettuina kaikkien kansainvälisten lajiliittojen urheilijakomiteat.

Hirven mielestä urheilijakomitean työ on tärkeää. Aivan kaikki ISSF:n päättäjät eivät tunne ampujien arkipäivän ongelmia.

– Talous on varmasti suurin ongelma. Ampumaurheiluun pitäisi saada samankaltainen kansainvälinen kilpailusarja, kun on esimerkiksi yleisurheilussa ja hiihtolajeissa. Sen myötä huiput voisivat elää urheilemalla, koska se on kuitenkin heidän ammattinsa, hän asettaa tavoitteen ampumaurheiluyhteisölle.

– Lajin parissa on varmasti satoja täysammattilaisia, esimerkiksi kaikki Kiinan huippuampujat. Monet eurooppalaiset ilmoittavat olevansa esimerkiksi armeijan tai poliisin palveluksessa, mutta he ovat ammattiampujia. Tässä me suomalaiset olemme vielä paljon muita jäljessä.

ISSF täydentää komitean 7-jäseniseksi

Urheilijakomitean sääntöjen mukaan ISSF:n hallitus valitsee ehdokkaiden joukosta komiteaan vielä kolme jäsentä sekä nimeää jäsenistä puheenjohtajan. Ensimmäisellä toimintakaudella Hirvi toimi puheenjohtajana, koska sai urheilijoiden äänestyksessä eniten ääniä.

Urheilijat valitsivat komiteaan neljä miestä, joista kaksi on kivääriampujaa (Hirvi ja Parker) ja kaksi pistooliampujaa (Wang ja Di Donna). Kun ehdokkaina oli vain kaksi naista, voinee ainakin 38-vuotias saksalainen trap-ampuja Susanne Kiermayer olla varma valinnastaan. Olympiahopeaa 1996 Atlantassa voittanut Kiermayer ampui viidenneksi MM-kilpailussa Zagrebissa. Hän toimi urheilijakomitean jäsenenä ensimmäisellä kaudella.