Vierumäki rakentaa kansainvälisen tason ampumaurheilukeskuksen
17.10.2006 klo 12:00

Suomen Urheiluopisto rakentaa ampumaurheilun kansainvälisen tason valmennus- ja kilpailukeskuksen Vierumäelle. 10, 25 ja 50 metrin pistooli- ja kiväärilajien hallin kustannusarvio on 8,1 – 8,2 miljoonaa euroa. Ampumaurheilun huipputekniikalla varustettu keskus valmistuu 31.12.2007 mennessä.

Ampumaurheilun valmennus- ja kilpailukeskuksena käytettävän hallin rakentaminen varmistui, kun Suomen Urheiluopisto sai viimeisen rahoituspäätöksen viime viikolla Etelä-Suomen lääninhallitukselta, jonka kautta hanke saa kansallista ja EU:n rahoitusta yhteensä 2,8 miljoonaa euroa. Lisäksi se on saanut Päijät-Hämeen liitolta ennakkosuunnitteluun noin 160.000 euroa. Urheiluopisto maksaa rakennuskustannuksia noin 5,2 miljoonaa euroa.

– Teemme modernin hallin, joka on ME-tuloskelpoinen 10 metrin, 25 metrin ja 50 metrin pistooli- ja kiväärilajeissa. Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton sääntöjen mukaan hallin yksi seinä on avattavissa, jotta se on ennätyskelpoinen, kertoo Suomen Urheiluopiston rehtori Tapani Ilkka.

– Halli rakennetaan keskeiselle paikalle opiston liikenneympyrän eteläpuolelle soramonttuun. Sen koko on noin 6800 kerrosneliötä. Noin 96 metriä pitkä ja 60 metriä leveä tila on auki korkeimmasta kohdastaan 14 metriä ja seinien vierestä 7 metriä.

Monitoimiliikuntahalliksi suunniteltu keskus on mahdollista jakaa osiin. Se palvelee ampumaurheilun lisäksi ainakin kori- ja lentopalloa, salibandyä ja jousiammuntaa.

Vierumäellä rakennusbuumi

Tapani Ilkka kertoo Vierumäen investoivan rakennuksiin tämän kuluvan ja ensi vuoden aikana kaikkiaan 31 miljoonaa euroa. Ampumaurheilukeskuksen lisäksi alueelle rakennetaan uimahallin laajennus sekä ”Kolmostorni”, johon tulee 198 vuodepaikan lisäksi uudet tilat kirjastolle ja tietokeskukselle.

– Kiivas rakentaminen johtuu siitä, että saimme tänä keväänä vahvistettua rakennusoikeuden kaikkiaan 300 hehtaarin alueelle, hän sanoo.

– Tahti on kova, mutta kaikki tekijät ovat alansa ammattilaisia, joten aikataulut pitävät. Ampumaurheilukeskuksen rakentaminen alkaa keväällä 2007 ja se valmistuu rahoituspäätösten mukaisesti 2007 loppuun mennessä.

Vierumäki työllistää nyt noin 100 rakennusmiestä. Ympäri vuoden alueella työskentelee 350 henkilöä ja kesäisin, golfkaudella, noin 400 henkilöä.

Tavoitteena kansainvälinen kehityskeskus

Vierumäen tavoitteena on ensin luoda ampumaurheilun kansallinen valmennuskeskus ja kehittää se lajin kansainväliseksi kehityskeskukseksi. Sen mallina on Vierumäellä toimiva ”Kansainvälinen jääkiekon kehityskeskus”, jonka ovat perustaneet ja luoneet Suomen Urheiluopisto ja Suomen Jääkiekkoliitto.

– Jääkiekon kehityskeskus on ollut meidän pilottihankkeemme, jonka toteuttamiseen olemme saaneet EU-rahaa, Tapani Ilkka sanoo.

Valmennuskeskuksessa Vierumäki yhdistää alueella olevan osaamisen; tutkimuksen, koulutuksen ja materiaalin tuotannon.

– Jääkiekon kehityskeskus järjestää leirejä, turnauksia ja seminaareja sekä tuottaa koulutusmateriaalia sekä toimii lajin informaatiokeskuksena.

Yli kahden vuosikymmenen työ

Suomen Ampumaurheiluliitto ryhtyi puuhaamaan valmennuskeskusta jo 1980-luvulla. Muun muassa Hollolan Hälvälään ja Kuortaneelle suunnitellut hankkeet ovat kaatuneet pääasiassa rahapulaan.

– Nykyinen idea syntyi, kun Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton ISSF:n kokous oli Australian Sydneyssä ja tutustuimme siellä ampumaurheilukeskukseen. Esittelin ajatuksen Tapani Ilkalle, joka innostui heti. Vuoden 2002 MM-kilpailujen yhteydessä kerroimme hankkeesta ISSF:n johdolle ja se siirtyi Vierumäen strategiaan ja Olympiakomitean strategiaan. Kiitos Tapani Ilkan sinnikkyyden valmennuskeskus rakennetaan, kiittää Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Vierumäen ampumaurheilukeskuksen valmistuessa Päijät-Hämeeseen syntyy maakunnallinen huippu-urheilukokonaisuus, jota on mahdollisuus hyödyntää myös matkailullisesti. Kokonaisuuteen kuuluvat Vierumäen lisäksi Hollolan Hälvälän, Orimattilan ja Heinolan radat. Kokonaisuus mahdollistaa kaikkien kansainvälisten ampumaurheilukilpailujen järjestämisen maakunnassa.

– Valmennuskeskus antaa mahdollisuuden nykyistä todella paljon ammattimaisempaan valmentautumiseen ja valmennukseen sekä lajien koko koulutustoiminnan kehittämiseen. Halli luo meille mahdollisuuden anoa Suomeen pistooli- ja kiväärilajeissa maailmancup- ja EM-kilpailuja.

Ampumaurheilukeskuksen avajaistapahtuma lienee vuoden 2008 ilma-aseiden SM-kilpailut.

mv