Vuoden nuori ampuja Jesse Louhelainen: "Menen vuoden kerrallaan"
4.11.2006 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto palkitsi Vuoden nuorena ampujana Jesse Louhelaisen kauden päätöstilaisuudessa 4. marraskuuta Vierumäellä. Lahden Ampumaseuraa edustava 18-vuotias Louhelainen ampui nuorten MM-pronssia heinä-elokuun vaihteessa Zagrebissa.

– Menen vuoden kerrallaan. Ensi vuonna tavoitteet ovat MM-kilpailussa (syyskuussa Nikosiassa Kyproksella) ja EM-kilpailussa (heinäkuussa Granadassa Espanjassa). Mitali olisi tarkoitus arvokilpailuista ottaa, hän toteaa.

Ampumaurheiluliitto valitsi Louhelaisen Vuoden nuoreksi ampujaksi toisen kerran peräkkäin. Hän ampuu nuorten sarjassa vielä kaksi vuotta.

MM-pronssin, ensimmäisen henkilökohtaisen arvokilpailumitalinsa, Louhelainen otti tiukasti taistellen. 125 kiekon kilpailussa hän ampui uuden Y20-sarjan SE-tuloksen 119 (24+24+24+23+24) ja pääsi uusimaan mitalista Ranskan Eric Delaunayn kanssa. Jesse voitti uusinnan kiekoin 6-5. MM-kultaa laukoi Ison-Britannian Lawrence Collier tuloksella 121 (22+25+25+25+24) ja MM-hopeaa USA:n Wesley Wise tuloksella 120 (25+24+23+25+24).

– Ihan hyvällä mielellä muistelen MM-kisaa, Jesse kuittaa kauden 2006.

Louhelainen on kehittynyt yhdeksi maailman parhaista nuorista skeet-ampujista ampumalla noin 10.000 kiekkoa vuodessa. Saman määrän hän ampunee myös ensi kaudella, joka on hänen viimeinen kouluvuotensa.

– Harjoitella voisi aina paremmin.

Ensi kauden päätteeksi Louhelainen pyrkii varusmiespalvelukseen Urheilukouluun Lahteen. Siellä harjoituskaverina on ainakin tänä vuonna MM-kilpailussa skeetissä ampunut Tomi Aspholm, joka työskentelee kouluttajana.

Ampumaurheiluliiton Vuoden nuoret ampujat

1994 Pasi Wedman ja Helena Juppala