Helena Walldén jatkaa Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana
25.11.2006 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto valitsi yksimielisesti puheenjohtajansa, helsinkiläisen Helena Walldénin toiselle kaksivuotiskaudelle. Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto ja varsinainen kokous kokoontuivat tänään lauantaina 25. marraskuuta Hotelli Cumulus Airportissa Vantaalla.

– Mitali vuoden 2008 olympialaisissa Pekingissä on seuraavan kaksivuotiskauden julkisuudessa näkyvin tavoite. Olympiamenestys on suomalaiselle ampumaurheilulle lähes elinehto. Vuonna 2000 Juha Hirvi ampui olympiahopeaa pienoiskiväärin täysottelussa ja vuonna 2004 Marko Kemppainen ampui olympiahopeaa skeetissä. Suurelta osin tämän mitaliketjun vuoksi ampumaurheilu on yksi Olympiakomitean painopistelajeista, mikä tuo merkittävästi resursseja huippu-urheiluun, Helena Walldén sanoo.

– Hyvän menestyksen ja toimivan organisaation vuoksi ampumaurheilu on myös Paralympiakomitean painopistelaji. Myös vammaisampumaurheilijoiden tavoitteena on jatkaa mitaliketjuaan 2008 paralympialaisissa Pekingissä. Vuonna 2004 Ateenassa Minna Leinonen ampui paralympiakultaa ja vuonna 2000 Sydneyssä Erkki Pekkala paralympiahopeaa.

Ampujat ovat jo hankkineet Pekingin olympialaisiin kaksi maakohtaista edustuspaikkaa. Ne ovat Suomen ensimmäiset – ja tähän mennessä ainoat – olympiaedustusoikeudet. Juha Hirvi hankki paikan pienoiskiväärin täysotteluun, 3 x 40 laukauksen kilpailuun, jo keväällä 2005 voittamalla maailmancupin Fort Benningissä USA:ssa. Satu Mäkelä-Nummela ampui paikan naisten trapiin voittamalla maailmancupin Saksan Suhlissa kesäkuussa 2006. Ampumaurheiluliiton tavoitteena on hankkia yhteensä seitsemän edustuspaikkaa, joista jokaisen lajiryhmän (kivääri-, pistooli- ja haulikkolajit) tavoitteena on vähintään yksi edustuspaikka.

Vierumäen ampumaurheilukeskus suuri mahdollisuus

Suomen Urheiluopisto rakentaa ensi vuoden aikana ampumaurheilukeskuksen Vierumäelle. Ampumaurheiluliitto toimii hankkeessa asiantuntijana.

– Vierumäen hallihanke on ampumaurheilulle suuri mahdollisuus. Sen myötä laji pääsee näkyville todella hienoon ympäristöön, Helena Walldén kehuu.

– Vierumäelle voimme anoa ilma-aseiden sekä 25:n ja 50:n metrin pistooli- ja kiväärilajien arvokilpailuja. Ne auttavat hankkimaan lajille näkyvyyttä ja uusia yhteistyökumppaneita.

Olosuhteiden kehittäminen ja ympäristöasioiden osaaminen ovat olleet Ampumaurheiluliiton viime vuosien painopisteenä. Toiminnanjohtaja Risto Aarrekiven johdolla laji on tehnyt runsaasti töitä, jotta radat pysyisivät ampumaurheilijoiden käytössä.

– Liitto on tehnyt niin paljon töitä kehittääkseen ympäristöasioita ja -osaamista, esimerkiksi rataluokitusta, että lopputuloksen on oikeastaan pakko olla positiivinen, Helena Walldén uskoo.

Jouko Juppala jatkaa varapuheenjohtajana

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto valitsi yksimielisesti vantaalaisen Jouko Juppalan jatkamaan liittohallituksen varapuheenjohtajana kaksivuotiskauden. Liittovaltuusto valitsi ehdollepanotoimikunnan esityksen mukaisesti myös liittohallituksen kolme jäsentä. Lahtelainen Heikki Keskitalo jatkaa jäsenenä seuraavat kaksi vuotta. Uusiksi jäseniksi liittovaltuusto valitsi vantaalaisen Sari Ollilan ja orimattilalaisen Paavo Palokankaan. Liittohallituksen erovuoroisista jäsenistä helsinkiläinen Erik Ahlström jätti paikkansa.

Liittohallituksessa jatkaa varapuheenjohtajana mikkeliläinen kansanedustaja, prikaatikenraali Olli Nepponen. Jäseninä jatkavat tamperelainen Jukka-Pekka Alanen, helsinkiläinen Markku Lainevirta ja helsinkiläinen Pia Nybäck.

Talousarvion loppusumma 1.531.400 euroa

Liittovaltuusto hyväksyi Ampumaurheiluliiton vuoden 2007 toimintasuunnitelman ja talousarvion. Liittohallituksen esittämän talousarvion summa on 1.531.400 euroa ja se on 12.450 euroa ylijäämäinen. Vuoden 2006 talousarvion loppusumma on 1.428.200 euroa ja sekin on ylijäämäinen.

– Tänä vuonna maksoimme vuonna 2002 ottamamme lainan kokonaan takaisin jopa vuoden etuajassa. Taloutemme on nyt vakaalla pohjalla ja voimme keskittyä varsinaiseen toimintaan, ampumaurheiluun, toteaa Helena Walldén tyytyväisenä.

Ampumaurheiluliitto panostaa myös ensi vuonna huippu-urheiluun, johon budjetista kuluu 40 prosenttia. Huippu-urheilijoiden tärkein tavoite arvokilpailumenestyksen lisäksi on maakohtaisten edustuspaikkojen hankkiminen 2008 olympialaisiin Pekingiin. Vuoden 2007 arvokilpailuja ovat ilma-aseiden EM-kilpailut 12.-18.3. Ranskan Deauvillessä, Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) lajien EM-kilpailut 10.-25.7. Granadassa Espanjassa, haulikkolajien MM-kilpailut 1.-9.9. Nikosiassa Kyproksella ja vammaisampumaurheilun EM-kilpailut 22.-29.7. Suhlissa Saksassa. Arvokilpailujen lisäksi olympiapaikkoja on jaossa neljässä maailmancupin kilpailussa.

– Yksi toiminnan painopiste on nuoriso- ja harrastustoiminta, johon panostamme 23 prosenttia budjetista, Helena Walldén sanoo.

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja, diplomi-insinööri Helena Walldén työskentelee johtajana Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjolassa. 53-vuotias Walldén toimii yritysasiakkaista vastaavana johtajana ja toimitusjohtajan sijaisena ja on OKO-konsernin johtoryhmän jäsen.

Liittovaltuusto kaksivuotiskaudelle 2007-2008

Ampumaurheiluliiton varsinainen kokous valitsi liittovaltuuston jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet seuraavaksi kahdeksi kalenterivuodeksi. Liittovaltuustossa on yhteensä 27 jäsentä ja enintään kolme lisäjäsentä. Liittovaltuusto valitsee puheenjohtajansa ensimmäisessä kokouksessaan maaliskuussa 2007.

Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston jäsenet 2007–2008:
Etelä-Suomen alue
: Antero Lindberg (varajäsen Toni Karlsson), Leena Piipponen (Kalevi Lehtinen), Anders Holmberg (Sven Holmberg), Curt Sjöblom (Kari Puustinen), Timo Alanen (Kari Kalliomäki).
Hämeen alue: Hannu Haapaniemi (Jukka-Pekka Heikkilä), Tapio Jurvanen (Eino Kivisalmi), Olavi Malminen (Pentti Saloranta).
Itä-Suomen alue: Anna-Kaisa Räsänen (Seppo Mahlamäki), Martti Halttunen (Seppo Asikainen).
Kaakkois-Suomen alue: Marko Leppä (Annika Häkkänen), Tauno Tuhkanen (Jaakko Puisto), Marko Matilainen (Seppo Sorvali).
Keski-Suomen alue: Teemu Lahti (Pirkko Karjalainen).
Lapin alue: Tapio Hänninen (Jukka Törmänen).
Lounais-Suomen alue: Jorma Koski (Ilkka Ratamo), Mikko Nordqvist (Esa Esala), Jorma Röppänen (Matti Viljakainen).
Pohjanmaan alue: Jukka Yliketola (Teijo Kimpimäki), Ville Peltoniemi (Marjo Yli-Kiikka).
Pohjois-Pohjanmaan alue: Hannu Säävälä (Pekka Hakalin), Veikko Huotari (Paavo Karjalainen).
Reserviupseeriliitto: Jussi Keskitalo (Hannu Lahtinen).
Reserviläisliitto: Tapani Kaistila (Olli Nyberg).
Upseerien ampumayhdistys: Vesa Nissinen (Juhani Sillanpää).
Päällystöliitto: Timo Taskinen (Jyrki Latvala).
Svenska Finlands Skytteförening: Georg-Peter Björkqvist (Christian von Schantz).
Lisäjäsenet: Seppo Ronkanen (vammaisampumaurheilun edustaja), Pekka Karras, Hannu Herranen (Puolustusvoimien edustaja).

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi, puhelin 040 7746 950.