Ampumaurheiluliitto sai Piikkarit-tasa-arvopalkinnon
1.12.2006 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto sai vuoden 2006 liikunnan tasa-arvotyön 3000 euron Piikkarit-pääpalkinnon Helsingissä perjantaina 1. joulukuuta. Ampumaurheiluliitto on ensimmäinen Piikkarit-palkittu lajiliitto. Piikkarit-palkinto myönnetään vuosittain hankkeelle, yhteisölle tai yksityishenkilölle, joka on edistänyt sukupuolten välistä tasa-arvoa liikunnassa. 12. kerran myönnetyt tasa-arvopalkinnot jakoi kulttuuriministeri Tanja Saarela.

Kahden tuhannen euron suuruisen Piikkarit-tunnustuspalkinnon ja kunniakirjan sai Härmän Siskot -seura.

– Sukupuolivaikutusten arviointi on hallitusohjelmassa keskeisessä asemassa, mikä näkyy myös liikuntajärjestöihin kohdistuvissa odotuksissa. Ampumaurheiluliitossa sukupuolten välistä tasa-arvoa on vauhditettu pitkäjänteisesti ja systemaattisesti liiton strategiasta lähtevien valintojen, toimintatapojen ja viestinnän kautta. Ampumaurheiluliitto on esimerkiksi yksi niistä harvoista lajiliitoista, jonka hallituksessa on yli 40 prosenttia lajissa vähemmistönä olevaa sukupuolta eli tässä tapauksessa naisia, kulttuuriministeri Tanja Saarela perusteli valintaa.

– Piikkarit-tunnustuspalkinnon saava Härmän Siskot ry on edistänyt tasa-arvoa ei-perinteisessä mielessä liikuntakulttuurissamme. Naisorganisaatio tarjoaa osallistumis- ja toimintamahdollisuuksia käänteisen integraation muodossa miehille. Kyseessä on hieno seuratason esimerkki liikunta- ja jumppatoiminnasta, jossa osallistujista kolmasosa on harrastukseensa sitoutuneita miehiä ja poikia eri ikäryhmissä.

Piikkarit-palkinto

Piikkarit-palkinto on vuosittainen tunnustus liikunnan ja urheilun sukupuolten välisen tasa-arvon ja moniarvoisuuden edistämisestä. Piikkarit-raportti luovutettiin kulttuuriministeri Tytti Isohookana-Asunmaalle 8.2.1995. Työryhmä antoi raportissaan viisi pääehdotusta, joista yksi oli vuosittaisen Piikkarit-palkinnon myöntäminen. Pääpalkintona on stipendi sekä jalustalla oleva naisten juhlakenkä, jonka pohjaan ja korkoon on kiinnitetty piikkarit-juoksukenkien piikit. Lisäksi on vuosittain myönnetty eri määrä tunnustuspalkintoja.

1995
Pääpalkinto: Kulttuuriministeri Tytti Isohookana-Asunmaa

1996
Pääpalkinto: Suomen Työväen Urheiluliiton TUL:n naistoimikunta