Huippu-urheiluviihdettä Jämsänjokilaaksossa
15.12.2006 klo 12:00

Jämsän Seudun Ampujat, Jämsän Seudun Moottorikerho ja Jämsän Retki-Veikot ovat käynnistäneet hankkeen, jolla edistetään Jämsänjokilaakson liikuntamatkailua, monipuolistetaan alueen liikuntatarjontaa ja suorituspaikkoja edistetään Jämsän ja Jämsänkosken kaupunkikuvaa urheilupaikkakuntina. Hankkeen avulla edistetään myös Jämsän Seudun Koulutuskeskuksen urheiluvalmennuksen oloja ja tunnettavuutta.

Urheilupiireissä kansallisesti merkittävät tapahtumat tuovat huippu-urheilijat antamaan näyttöjä omasta tasostaan. Kilpailutapahtumissa on huippujen lisäksi sarjat myös useille eri ikä- ja tasoluokille lajiliittojen laatimien sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Osallistujat ovat urheilumatkailijoita, jotka käyttävät matkailupalveluja. Hyvin järjestettyihin tapahtumiin he tulevat vuodesta toiseen ja kaupunkien matkailuyrittäjät saavat kanta-asiakkaita. Liikuntamatkailun osalta hankkeen kehittämistyötä tehdään yhdessä Jämsek Oyn kanssa.

Huippu-urheilutapahtumat edellyttävät hyviä suorituspaikkoja ja osaavia järjestäjiä. Tapahtumien johdosta tapahtuva suorituspaikkojen kehittäminen ja kunnossapito parantavat niin paikallisten asukkaiden kuin matkailijoiden harrastamisen oloja. Mitä useammassa lajissa tapahtumia järjestetään sitä useammassa lajissa suorituspaikat kehittyvät.

Huippu-urheiluviihdettä Jämsänjokilaaksossa -hankkeella luodaan uutta yhteistyökulttuuria Jokilaakson urheiluseurojen välillä. Urheilutapahtumien järjestämisen myötä mukana olevien seurojen harjoitusolot paranevat ja seuroissa osaaminen lisääntyy.

Usean seuran aktiiveista koostuva järjestäjäverkosto mahdollistaa tulevina vuosina mittavien kansainvälisten kilpailujen järjestämisen alueella.

Hanke käynnistyy viiden kilpailutapahtuman kokonaisuutena. Hankkeen pilottitapahtumien tukijoina ovat Jämsän ja Jämsänkosken kaupungit toiminnallisella avustuksella.

Pilottitapahtumat 2007

Jämsän ilma-asekilpailut
– ilmakiväärin ja –pistooli
– nuorten Suomi-Viro-maaottelu