Liikuntaystävä -hanke Suomen Ampumaurheiluliitto – Mwenge Mtapika:n peruskoulu
19.12.2006 klo 12:00

Mtwaran läänissä Tansaniassa on Liikuntaystävä –hankkeen aikana tapahtunut monia positiivisia muutoksia. Suurin niistä on oppimistulosten vahva nousu.

Tansanian Opetusministeriö on ahkeroinut omalla sarallaan. Liikunta ja Persoonallisuus (Michezo na haiba) on tullut uudeksi oppiaineeksi vuoden 2006 alussa. Ikävä kyllä ministeriöllä ei ole ollut resursseja valvoa sitä, että opetus toimisi tai jokaisella koululla olisi liikuntavälineitä. LiiKen yhteistyökumppani Sports Development Aid Mtwara tekee kovasti työtä liikunnan merkityksen kasvattamiseksi tansanialaisissa kouluissa.

LiiKe:n Liikuntaystävä –hankkeeseen osallistuvan Suomen Ampumaurheiluliitto ystävyyskoulun kohdalla asiat ovat kehittyneet mukavasti. Mwenge Mtapikan rehtori on pysynyt samana ja koulu on saanut lisää opettajia. Uusia oppilaita on tullut myös runsaasti lisää. Tähän ovat olleet vaikuttamassa muun muassa koulumaksujen poistuminen, opettajien määrän lisääntyminen, koululiikunnan tukeminen sekä uudet luokkahuoneet. Tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä ja kehittämistä.

Tässä raportissa on vuoden 2004 perusraportin nimet ja lukumäärät jätetty sulkuihin nykyisten tietojen jälkeen.

Koulun nimi: Mwenge Mtapika Primary School

Osoite: P.O. Box 80, Masasi, Mtwara Region, Tanzania

Rehtori: Mr. Engerbet Milanzi

Poikien liikunnanopettaja: Mr. Halid Chipyangu

Tyttöjen liikunnanopettaja: Mr. Christer Amlima

Opettajat: Yhteensä 10 (9) joista miehiä 7 (7) ja naisia 3 (2)

Oppilaat: Yhteensä 296 (275) joista poikia 145 (118) ja tyttöjä 151 (147)

Rehtori Milanzin mukaan koulun liikuntamahdollisuudet ovat lisääntyneet ja parantuneet. Koulu on saanut uudet jalkapallomaalit ja netball -tolpat sekä uusia palloja. Lisäksi oppilaat ovat saaneet pelipaidat, joka on tuonut lisää liikuntaystävyyttä oppilaiden välille. Myös uudet verryttelypuvut ovat olleet ahkerassa käytössä opettajien keskuudessa.

Milanzin mielestä liikunnalla ja koulunkäynnillä on selvä korrelaatio ja yhteys. Koululiikunta on lisännyt oppilasmääriä ja oppilaiden oppimistulokset ovat kehittyneet.

Milanzin tietää uudesta opetussuunnitelmasta, jossa liikunnalla on suurempi merkitys. Koulu on saanut informaatiota uudesta suunnitelmasta, mutta virallista toimintatapaa ei ole vielä julkistettu.

Koulun tarkoituksena on järjestää erilaisia koulujen välisiä urheilutapahtumia.

Rehtori Milanzin mielestä Tansanian valtion pitäisi antaa tukea liikunnan opettajien koulutukseen sekä tukea liikuntavälineiden hankinnassa. Valtion pitäisi myös ottaa liikunta vahvasti mukaan peruskoulujen toimintoihin.

Koulu tahtoo kiittää Suomen Ampumaurheiluliittoa heidän antamastaan tuesta. Rehtori toivoo, että liitto muistaa Mwenge Mtapikan koulun ja jatkaa liikunnan ja urheilun tukemista siellä.

Ari Koivu
Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKe ry