OSU:n puheenjohtaja Olavi Malminen: Tunnustus tuntuu hyvältä
30.12.2006 klo 12:00

– Kiitollisena otimme Ampumaurheiluliiton ympäristöpalkinnon vastaan, kun lupien kanssa on painittu kaikki oikeusasteet läpi. Hyvin osasivat pitää palkinnon salassa. Yllätyksenä tämä tuli, kertoo Orimattilan Seudun Urheiluampujien puheenjohtaja Olavi Malminen.

OSU:n radalla on nyt korkeimman hallinto-oikeuden hyväksymä ympäristölupa ja seuralla on hyvät suhteet kuntaan ja lähes kaikkiin orimattilalaisiin. Lähimpänä rataa asuvat eivät ole ympäristöluvasta valittaneet.

‑ Ympäristöä ajatellen rata on nyt paremmassa kunnossa kuin 2002, jolloin lupaa anoimme. Valitukset koskivat ääntä, melua. Viime vuosina Orimattilan kaupunki on korottanut meluvallia metrikaupalla maankaatopaikallaan, Malminen kiittelee.

‑ Viimeisissä mittauksissa melutaso oli kaikkialla alle 65 desibeliä. Seuraava homma on meluvallin maisemointi.

Ympäristöluvan mukaan OSU:n rataa saa käyttää arkipäivisin ja kuutena viikonloppuna vuodessa. Lisäksi rata on talvella suljettuna kolme kuukautta, vaikka rata-alueella on kaksi lämmitettävää rataa ja ainakin Urheilukoulun varusmiehet ja maajoukkueampujat olisivat innokkaita harjoittelijoita.

‑ Samalla alueella toimii muitakin ammuntaa harrastavia yhdistyksiä, joiden kanssa olemme jättäneet yhteisen anomuksen yhteisistä aukioloajoista. Tarvitsisimme lisää viikonloppuja nuorten leiritykseen. Nykyiset kuusi viikonloppua menevät kilpailuissa, Malminen kertoo.

‑ Anomuksen pitäisi mennä lautakunnan käsittelyyn tammikuussa. Lautakunta on ollut hyvin ymmärtäväinen, mutta saa nyt nähdä.

OSU:n radalla ammutaan nykyisin noin 500.000 laukausta. Ympäristölupaa hakiessaan seura kertoi, että määrä voi nousta jopa 1.000.000:aan.

Ampumaurheiluliiton ympäristöpalkinnon saajat:

2006 Orimattilan Seudun Urheiluampujat