Olympiakomitealta 130.000 euroa Ampumaurheiluliitolle
11.1.2007 klo 12:00

Olympiakomitea on myöntänyt 130.000 euroa valmennustukea Ampumaurheiluliitolle. Ampumaurheilu on yksi Olympiakomitean järjestelmälajeista.

Olympiakomitean hallitus päätti kesäolympialajeille jaettavasta valmennustuesta vuodelle 2007 kokouksessaan 10. tammikuuta. Tukea jaettiin yhteensä 929 000 euroa, josta järjestelmälajeille tukea myönnettiin 839 000 euroa ja huippuyksilöille 90 000 euroa. Samassa yhteydessä hallitus päätti esityksestä opetusministeriölle palloilulajien erityistuen jakautumisesta. Opetusministeriö päättää palloilulajien erityistuet tammi-helmikuun aikana.

Olympiakomitean kesälajien Peking 2008 -ohjelman tuet vuodelle 2007 jatkavat Ateena 2004 -kesäkisojen jälkeen aloitettua prosessia, jolla pyritään varmistamaan olympiamenestys vuonna 2008. Tukipäätökset perustuvat lajiliittojen ja yksilöiden osalta tehtyyn väliraportointiin, lajien vuosien 2005-2006 menestykseen sekä toimintasuunnitelmiin vuodelle 2007. Verrattuna vuoteen 2006 tuet säilyvät lajikohtaisesti lähes samoina. Muutoksena on, ettei naisten jalkapallomaajoukkueelle myönnetä tukea, koska joukkueella ei ole enää mahdollisuutta saada paikkaa Pekingin olympiakisoihin.

– Valtaosa tukea saavista järjestelmälajeista ja huippuyksilöistä etenevät jokseenkin suunnitellusti kohti vuoden 2008 Pekingin kisoja. Toimintojen jatkuvaa arviointia ja tehostamista täytyy kuitenkin tehdä, jotta tavoitteisiin voidaan päästä. Palloilulajien tukikokonaisuus muodostuu edelleen Olympiakomitean tuesta ja opetusministeriön myöhemmin päättämästä erityistuesta, täsmentää valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola päätöksiä.

Järjestelmälajit

Ammunta: 130 000 €

Judo: 90 000 €

Lentopallo: Miesten maajoukkue 50 000 €

Paini: Kreikkalais-roomalainen paini 104 000 €

Purjehdus: 135 000 €

Uinti: Ratauinti 85 000 €

Yleisurheilu: 245 000 €

Järjestelmätuet yhteensä 839 000 €

Huippuyksilöt

Melonta: Jenni Honkanen 7 500 €, Laura Inha 4 000 €, Anne Rikala 7 500 € ja Filippa Sjöberg 4 000 €.

Beachvolley: Emilia Nyström 7 000 € ja Erika Nyström 7 000 €.

Nyrkkeily: Jussi Koivula 4 000 € ja Robert Helenius 6 000 €.

Ratsastus: Kyra Kyrklund 5 000 € ja Piia Pantsu 5 000 €.

Soutu: Ilona Hiltunen 5 000 €, Minna Nieminen 7 000 € ja Sanna Sten 7 000 €.

Taekwondo: Teemu Heino 6 000 €

Tennis: Jarkko Nieminen (tukipalvelut, ei taloudellista tukea).

Uimahypyt: Joona Puhakka 8 000 €.

Huippuyksilötuet yhteensä 90 000 €.

Lisätietoja: http://www.noc.fi