Ampumaurheiluliitto päättänyt 2008 olympialaisten valintajärjestelmän
16.1.2007 klo 12:00

Ampumaurheiluliitto on päättänyt urheilijoiden valintajärjestelmänsä vuoden 2008 olympialaisiin. Liitto aikoo esittää ensisijaisesti olympiajoukkueeseen ampujaa, joka on edustuspaikan hankkinut.

Vuoden 2008 olympialaisten valintajärjestelmä

Ampumaurheiluliiton liittohallitus vahvistaa toukokuussa 2008 ampujien valintaesityksen Pekingin 2008 olympiakisoihin liiton valmennuksen johtajan tekemän esityksen pohjalta.

Ampumaurheiluliiton esityksen pohjalta Suomen Olympiakomitean hallitus päättää toukokuussa 2008 pidettävässä valintakokouksessaan olympiakisoihin valittavat urheilijat, lajijohdon ja huollon.

Liiton valintakriteerit olympialaisiin

Valintojen lähtökohtana on lajin olemassa oleva kiintiöpaikka olympialaisiin. Olympiakomitean linjausten mukaisesti Ampumaurheiluliitto tulee esittämään, että kaikki kiintiöpaikat olympialaisiin täytetään.

Valittavan ampujan on osoitettava olevansa kunnossa kevään 2008 aikana. Tämä tarkoittaa pääsääntöisesti vähintään liiton B-tulosrajan saavuttamista, tai 16 parhaan joukkoon sijoittumista kansainvälisessä katsastuskilpailussa.

Pekingin 2008 olympialaisiin esitetään ensisijaisesti sitä ampujaa, joka on hankkinut lajissaan olympiapaikan Suomelle. Ampujan on kuitenkin osoitettava olevansa hyvässä kunnossa (tulos, sijoitus) vuoden 2008 katsastuskilpailuissa. Kisoihin esitettävän ampujan menestystä ja kehitystä seurataan myös vuosien 2005 – 2007 kansainvälisissä katsastuskilpailuissa.

Olympialaisiin voidaan esittää myös sellaista ampujaa, joka ei ole hankkinut Suomelle maapaikkaa Pekingiin, jos hän osoittaa nousujohteista ja maapaikan hankkineeseen ampujaan verrattuna parempaa tuloskuntoa vuosien 2007 – 2008 kansainvälisissä katsastuskilpailuissa.

Valintaesitykset tehdään pääsääntöisesti vuoden 2007 ja 2008 näyttökilpailujen tulosten perusteella. Vuoden 2008 katsastuskilpailuilla on suurempi painoarvo valintaesitystä tehtäessä. Tarvittaessa huomioidaan myös vuosien 2005 – 2006 katsastuskilpailut erityisesti muutoin tasavertaisia ampujia keskenään vertailtaessa. Hankitut olympiapaikat huomioidaan vuosilta 2005 – 2007.

Valintaesitystä tehtäessä arvioidaan ja huomioidaan myös ampujan aikaisempi olympia- ja arvokilpailumenestys (myös huono menestys), ampujan kehityssuunta ja -ennuste, tulostaso sekä ampujan finaalisuoritukset erityisesti ampujia keskenään vertailtaessa.

Olympiavalinnan perusteena olevat katsastuskilpailut

Näyttökilpailuiksi kelpaavat vain Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) määrittämät viralliset olympiapaikkojen jakamiseen oikeuttamat kilpailut 2005 – 2007 sekä alla mainitut kevään 2008 kansainväliset kilpailut.

– Pekingin esikisat huhtikuu 2008

– maailmancupin osakilpailut, ennen olympiavalintoja

– EM-ilma-aseet 24.2 – 1.3 Winterhur Sveitsi

– EM-kisat, kaikki lajit 10. – 25.7 Granada, Espanja