P-HA:n Vesa Saviahde ampui B-tulosrajan EM-katsastuksessa Nilsiässä
5.2.2007 klo 12:00

Pohjois-Hämeen Ampujien Vesa Saviahde voitti 678,4 (575+103,4) pisteellä liikkuvan maalin normaalijuoksujen EM-katsastuksen Nilsiässä sunnuntaina 4. helmikuuta. Ampumaurheiluliiton määrittelemä liikkuvan maalin normaalijuoksujen A-tulosraja on 576 ja B-tulosraja 570.

Hyvät tulokset ampui myös Y20-sarjan Raseborgs Skyttarnan kaksikko Mårten Westerlund ja Niklas Hyvärinen. Westerlund voitti tuloksella 657,7 (564+93,7) ja Hyvärinen oli toinen tuloksella 647,3 (562+85,3). Ampumaurheiluliiton määrittelemä liikkuvan maalin normaalijuoksujen A-tulosraja on 563 pistettä ja B-tulosraja 556 pistettä.

– Tulos piti ampua Buranan voimalla, kun selkä on vähän rikki. Selkä joskus kipeytyy, mutta nyt se on parempaan päin menossa. Kisa ei kulkenut niin, kuin sen pitäisi kulkea – kierto oli sellaista pätkimistä. Joskus pystyy kokemuksella tekemään väkisin tuloksen, Saviahde kertoo ja sanoo ampuneensa Nilsiässä tosissaan EM-paikasta.

– Kyllähän sitä katsastuksessa aina kunnon tulosta ammutaan, vaikka tämä oli kauden ensimmäinen kisa. Vuoden vaihteen jälkeen minun piti käydä Kuopiossa ensimmäisessä EM-katsastuksessa, mutta sairastin silloin poskiontelontulehduksen. Ei tullut sitten lähdettyä.

Saviahde, 31-vuotias lempääläläinen hankintainsinööri, hankki viime syksynä itselleen uuden ampumaurheiluprojektin aloittaessaan ilmapistooliharjoittelun. Projekti etenee edelleen.

– Ilmapistoolilla olen ampunut enemmän kuin liikkuvan maalin ilmakiväärillä. Syyskuun puolivälistä alkaen olen ampunut ilmapistoolilla noin 6500 laukausta ja ilmakiväärillä lähes pari tuhatta. Harjoituksissa ammun ilmapistoolilla aina 560 päälle ja parhaimmillaan 570. Se riippuu vähän päivästä. Paljon on vielä opeteltavaa, kun osumat ovat välillä ihan ympäri taulua, vaikka samalla tavalla yrittää ampua. Nyt sitä työtä pitää oikeasti ryhtyä tekemään, Saviahde sanoo.

Hän kertoo harjoittelunsa olevan helppoa, koska hänellä on oma ilma-aserata autotallissa. Kun harjoituksia kertyy päivittäin yksittäisellä harjoituksella ei tarvitse ahnehtia määrää.

– Maaliskuun alussa on Upseerien Ampumayhdistyksen kilpailut Tampereella. Siellä ajattelin ensimmäisen kerran kokeilla, mitä ilmapistoolilla ampumisesta tulee.

Liikkuvan maalin EM-katsastuksen täydelliset tulokset löydät täältä.

Nilsiän kilpailujen täydelliset tulokset löydät täältä.

Lisätietoja: http://riistamaalijaosto.sporttisaitti.com/