Yhdeksän ampujaa ilma-aseiden EM-kilpailuun
5.2.2007 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus valitsi yhdeksän ampujaa ilma-aseiden EM-joukkueeseen maanantaina 5. helmikuuta. Ilma-aseiden EM-kilpailut on Deauvillessä Ranskassa 12.-18. maaliskuuta.

Suomen joukkueessa ovat Joensuun Ampujien Henri Häkkinen (miesten ilmakivääri), Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran Marjo Yli-Kiikka, Lahden Ampumaseuran Hanna Etula ja Myllykosken Ampujien Viivi Koivu (naisten ilmakivääri), Rauman Seudun Urheiluampujien Tiia Törmälä (tyttöjen ilmakivääri), Kuortaneen Kunnon Mira Nevansuu ja Salon Seudun Ampujien Karoliina Keskitalo (naisten ilmapistooli), Kuortaneen Kunnon Jesse Peltomäki (poikien ilmapistooli) ja Raseborgs Skyttaren Krister Holmberg (liikkuva maali). Vuosi sitten Moskovassa järjestetyssä ilma-aseiden EM-kilpailussa Suomella oli 20 urheilijan joukkue. Sen paras saavutus oli Borgå Skyttar – Porvoon Ampujien Tarmo Koskelan EM-pronssi poikien liikkuvan maalin sekajuoksuissa.

– Ampumaurheiluliiton huippu-urheilijoiden tämän vuoden päätavoite on maakohtaisten edustuspaikkojen ampuminen vuoden 2008 olympialaisiin Pekingiin. Olemme asettaneet kaikkien lajien, luoti- ja haulikkolajien, yhteiseksi tavoitteeksi viiden maapaikan hankkimisen nykyisten kahden lisäksi. Ilma-aseiden EM-kilpailussa miesten ja naisten ilmakiväärissä sekä naisten ilmapistoolissa on jokaisessa jaossa kolme olympiaedustuspaikkaa, toteaa Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Leena Paavolainen.

– Joukkueelle ei ole asetettu olympiapaikka- tai mitalitavoitetta, mutta jokainen ampuja tietää, että EM-kilpailussa paikan hankkiminen on helpompaa kuin maailmancupin kilpailussa. Neljässä maailmancupissa jokaisessa olympialajissa on jaossa vain yksi paikka, josta kilpailevat lajin kaikki urheilijat ympäri maailman.

Suomen joukkueesta Henri Häkkinen, Marjo Yli-Kiikka ja Mira Nevansuu olivat jo viime vuoden MM-kilpailussa Zagrebissa lähellä olympiaedustuspaikkaa. 26-vuotias Häkkinen oli ilmakiväärissä 11:s tuloksella 595 ja oli tulosluettelossa toiseksi paras ilman paikkaa jäänyt. 28-vuotias Yli-Kiikka ampui ilmakiväärillä 396 ja jäi ensimmäisenä vaille paikkaa. 21-vuotias Nevansuu laukoi ilmapistoolilla 382 ja jäi hänkin ensimmäisenä vaille paikkaa.

Pekingin olympialaisten 390 edustuspaikasta on jaettu lähes puolet, 185. Olympiamaapaikat jakaantuvat 41 eri maalle. Suomelle edustuspaikan ovat ampuneet Juha Hirvi pienoiskiväärin täysotteluun eli 3 x 40 laukauksen kilpailuun, ja Satu Mäkelä-Nummela trapiin.

Suomen joukkue ilma-aseiden EM-kilpailussa Deauvillessä Ranskassa 12.-18.3.2007.

Miesten ilmakivääri

: Henri Häkkinen Joensuun Ampujat.

Naisten ilmakivääri

: Marjo Yli-Kiikka Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura, Hanna Etula Lahden Ampumaseura ja Viivi Koivu Myllykosken Ampujat.

Tyttöjen ilmakivääri

: Tiia Törmälä Rauman Seudun Urheiluampujat.

Naisten ilmapistooli

: Mira Nevansuu Kuortaneen Kunto ja Karoliina Keskitalo Salon Seudun Ampujat.

Poikien ilmapistooli

: Jesse Peltomäki Kuortaneen Kunto.

Liikkuva maali

: Krister Holmberg Raseborgs Skyttar.