Liikuntakerhotoimintaan tarjolla tuntuvaa tukea
6.2.2007 klo 12:00

3.-9.-luokkalaisille järjestettävään iltapäivätoimintaan, esimerkiksi liikuntakerhoihin, on mahdollista hakea valtionavustusta lukuvuodelle 2007-08. Avustusta voivat saada rekisteröidyt seurat, yhdistykset ja muut yhteisöt sekä kunnat ja seurakunnat. Liikuntatoimen kehittämistuki on tarkoitettu kuntakoordinoiduille iltapäivätoiminnan yhteishankkeille, joissa säännöllinen liikunta on osa toimintaa. Tuen hakuaika päättyy 28.2.2007. Nuorisotoimen tuki on tarkoitettu koulupäivän jälkeen säännöllisesti viikoittain järjestettäville kerhoille. Tuen hakuaika vaihtelee lääneittäin päättyen 28.2.2007 tai myöhemmin. Lisätietoja www.nuorisuomi.fi tai lääninhallitusten nettisivuilta.

Lasten liian vähäinen liikkuminen on kasvava haaste. Tutkimusten mukaan perheet toivovat 6–12 -vuotiaille lapsille uudenlaisia, monipuolisia liikuntaharrastusmahdollisuuksia, joihin on helppo tulla mukaan. Nuori Suomi on kehittänyt kerhotoimintamallin, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus päästä kokeilemaan eri lajeja ja liikkumaan eri toimintaympäristöissä monipuolisesti liikuntataitoja opetellen. Kannustava ilmapiiri kutsuu mukaan erityisesti lapsia, jotka eivät vielä harrasta liikuntaa. Tänä vuonna monipuolisten liikuntakerhojen perustamista vauhditetaan muun muassa valtionavustuksilla ja liikuntavälinepaketeilla.

Liikuntavälineet vauhdittavat kerhotoimintaa

Nuoren Suomen Löydä liikunta -toimintamalli tarjoaa mahdollisuuden perustaa uusia monipuolisia liikuntakerhoja tai kehittää jo olemassa olevaa toimintaa. Liikuntakerhon järjestäjä voi olla urheiluseura, koulu, vanhempainyhdistys tai joku muu yhteisö yksin tai yhdessä muiden kanssa. Liikunnan aluejärjestöjen järjestämä ohjaajakoulutus auttaa alkuun. Tänä vuonna Silja Line tukee monipuolisten harrastusmahdollisuuksien syntymistä ja lahjoittaa 500 liikuntavälineitä sisältävää Spurttisäkkiä Löydä liikunta –kerhoille. Spurttisäkkejä voi hakea 5.4.2007 asti. Ohjeet ja hakulomake löytyvät osoitteesta www.nuorisuomi.fi

Löydä liikunta –kerhojen valtakunnallinen kummi, pituushypyn MM-pronssimitalisti Tommi Evilä innostaa seuroja ja muita järjestäjiä mukaan.

– Jokainen lapsi, joka innostuu elinikäisestä liikunnasta, kokee mitaleja suuremman voiton ja saavuttaa itselleen vakituisen kiinnityksen oman hyvinvointinsa palkintopallille. Löydä liikunta -kerhoissa lapsilla on tilaisuus aidosti innostua monipuolisesta liikunnasta ja tehdä siitä itselleen elämäntapa.

Lisätietoja: http://www.nuorisuomi.fi