Suomelle jättipotti ilma-aseiden EM-kilpailusta: kolme hopeaa ja neljä olympiapaikkaa
17.3.2007 klo 12:00

Suomen yhdeksän ampujan joukkue laukoi todellisen jättipotin ilma-aseiden EM-kilpailussa Ranskan Deauvillessä 14.-17. maaliskuuta: kolme EM-hopeamitalia ja neljä edustuspaikkaa 2008 olympialaisiin Pekingiin. Olympiapaikoilla mitattuna Suomi oli EM-kilpailun suurin voittaja: Suomi 4 paikkaa, Puola ja Espanja 2 paikkaa sekä Ukraina, Serbia, Saksa ja Norja 1 paikka.

– Enempää ei voi odottaa. Tämä oli lähes täydellinen onnistuminen. Joukkueella oli mahdollisuus ampua viisi olympiapaikkaa ja otimme neljä, riemuitsi Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Leena Paavolainen kilpailun viimeisen finaalin jälkeen.

Suomen EM-joukkueen ainoana tavoitteena oli ampua olympiapaikkoja. Yksikin paikka olisi otettu riemuiten vastaan, mutta nyt niitä tuli neljä: Hanna Etula ja Marjo Yli-Kiikka naisten ilmakiväärissä, Henri Häkkinen miesten ilmakiväärissä ja Mira Nevansuu naisten ilmapistoolissa. Nyt suomalaisilla on yhteensä kuusi paikkaa Pekingin olympialaisiin, kun Juha Hirvi on ampunut paikan miesten pienoiskiväärin täysotteluun ja Satu Mäkelä-Nummela naisten trapiin. Ampumaurheiluliiton virallinen tavoite on saada seitsemän olympiaedustuspaikkaa, joista yksi jokaiseen lajiryhmään, kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeihin. Nyt jokaisella lajiryhmällä on paikka. Tänä vuonna paikkoja on jaossa vielä ruutilajien EM-kilpailussa heinäkuussa Espanjan Granadassa, maailmancupin kilpailuissa ja haulikkolajien MM-kilpailussa Kyproksen Nikosiassa syyskuussa.

– Se, että paikkoja on näin monta, helpottaa huomattavasti urheilijoiden valmentautumista olympialaisiin. Nyt pitää jokaisen paikan saavuttaneen urheilijan ja hänen valmentajansa kanssa miettiä, miten kaikki palaset saadaan kuntoon elokuuhun 2008 mennessä, Leena Paavolainen sanoi.

– Tänään nautimme urheilijoiden ja heidän valmentajiensa työn hedelmiä. Tarkemman analyysin ja pohdinnan aika on myöhemmin.

Mitalit bonuksena

Suomi ampui peräti kolme EM-hopeaa: Hanna Etula naisten ilmakiväärissä, Henri Häkkinen miesten ilmakiväärissä ja Mira Nevansuu naisten ilmapistoolissa. Sekä Häkkinen että Nevansuu ampuivat finaalisarjan parhaat tulokset. Etulakin oli finaalisarjan parhaita 103,0 pisteellään. Naisten ilmakiväärin finaalisarjan parhaan tuloksen ampui Marjo Yli-Kiikka.

– Oli todella hienoa, että urheilijat pystyivät tekemään tiukoissa paikoissa loistavia tuloksia. Olympiapaikan ampuneiden lisäksi Tiia Törmälä kilpaili hienosti tyttöjen ilmakiväärissä kuudenneksi.