Mikko Nordquist valittiin Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston puheenjohtajaksi
25.4.2007 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto valitsi Mikko Nordquistin puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudeksi 2007-2008. Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto kokoontui Vantaalla lauantaina 21. huhtikuuta.

65-vuotias porilainen Nordquist voitti äänestyksessä Timo Alasen äänin 12-11. 63-vuotias helsinkiläinen Alanen toimi liittovaltuuston puheenjohtajana neljä vuotta.

– Otan valtuuston puheenjohtajuuden mielenkiintoisena haasteena vastaan. Ampumaurheilun tila on tänä päivänä hyvä, kun haulikko-, kivääri- ja pistooliampujat menestyvät. Ampujiemme jo nyt hankkimat kuusi maapaikkaa 2008 olympialaisiin Pekingiin ovat hieno saavutus, sanoi Mikko Nordquist.

– Suomen Urheiluopiston alueelle Vierumäelle rakennettava kansainvälisen tason ampumaurheilun valmennus- ja kilpailukeskus antaa meille aivan uudet mahdollisuudet kansallisesti ja kansainvälisesti.

Nordquist aloitti vuoden vaihteessa Ampumaurheiluliiton Lounais-Suomen alueen puheenjohtajana ja on ollut porilaisen Satakunnan Ampujien puheenjohtajana 70-80-lukujen taitteessa. Aktiiviaikanaan kivääriampujana kilpaillut Nordquist toimii ylituomarina kotimaisissa kilpailuissa ja tuomarina kansainvälisissä arvokilpailuissa. 2001 eläkkeelle jäänyt Nordquist on koulutukseltaan filosofian maisteri ja hän on työskennellyt paperi- ja pakkausalalla myynti- ja markkinointitehtävissä Oy W Rosenlew Ab:ssä sekä muun muassa tehtaanjohtajana Puolassa.

Liittovaltuusto hyväksyi vuoden 2006 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen.

– Liike-elämän termejä käyttäen voin todeta, että pyöritimme 1,5 miljoonan liikevaihdon. Tuloksemme oli nyt voitollinen ja saimme vuonna 2006 maksettua pois pitkäaikaiset lainamme. Yhteenvetona voi todeta, että liiton talous on nyt vakaalla pohjalla, sanoi Ampumaurheiluliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Walldén avatessaan liittovaltuuston kokouksen.

Liittovaltuusto hyväksyi 65.000 euron lisätalousarvion vuodelle 2007. Lisärahaa saivat muun muassa ei-olympialajien valmennustoiminta (20.000 euroa), nuorisotoiminta (14.000 euroa), huippu-urheilu (14.000) ja viestintä (13.000).

Liittovaltuusto päätti, että Ampumaurheiluliitto hakee vuoden 2010 haulikkolajien ja vuoden 2011 ilma-aseiden EM-kilpailuja.

Liittovaltuusto hyväksyi muutoksen kilpailutoiminnan yleissääntöihin ja ohjeisiin muutoksen, jonka mukaan "ennätyskelpoisissa kilpailuissa ja aluemestaruuskilpailuissa mukaan lukien tukisarjat saa ISSF:n lajeissa samana päivänä samassa lajiryhmässä osallistua vain yhteen sarjaan".

Liittovaltuusto hyväksyi vuoden 2006 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden liittohallitukselle ja muille tilivelvollisille.

Liittovaltuusto valitsi puheenjohtajansa Mikko Nordquistin sekä jäsenensä Jussi Keskitalon ja Olavi Malmisen ehdollepanotoimikuntaan. Toimikunnan tehtävänä on valmistella 2007 syksyn liittovaltuustossa esille tulevat henkilövalinnat.

Liittovaltuusto päätti liittohallituksen esityksestä jäsenseuroilta vuonna 2008 kannettavaksi seuraavat jäsenmaksut:
– perheen 1. jäseneltä 20 euroa ja jäsenmaksuun sisältyy Urheiluampuja-lehden vuosikerta
– perheen 2. aikuisjäseneltä 15 euroa ja tämä jäsenmaksu ei sisällä lehteä. Perheeseen lähetetään vain yksi lehti.
– erillisten yhdistysten jäsenmaksu on 85 euroa / vuosi
Maksut ovat samat kuin vuonna 2007.

Lisäksi liittovaltuusto päätti liittohallituksen esityksestä seuraavat maksut:
– aikuisten lisenssi 34 euroa
– nuorten lisenssi 8 euroa
– harrastelisenssi 16 euroa
– yli 70-vuotiaiden lisenssi 9 euroa
– kansallinen kilpailulupa (aina ennätyskelpoinen) 100 euroa / 1. päivä, lisäpäivät 10 euroa / päivä
– ylituomarikortti 20 euroa
– I luokan tuomarikortti 10 euroa
– Urheiluampuja-lehden vuosikerta 35 euroa
Alueet päättävät itsenäisesti avointen alueellisten kilpailujen maksuista. Maksu saa olla enintään 25 euroa / päivä.
Maksut ovat samat kuin 2007.