Marko Talvitie 33:s olympiapistoolin maailmancupissa Münchenissä
1.6.2007 klo 12:00

Marko Talvitie oli 33:s olympiapistoolin maailmancupissa Münchenissä perjantaina 1. kesäkuuta. Talvitie ampui 569 (283+286) pistettä. Ville Nousiainen laukoi 568 (287+281) pistettä ja oli 37:s.

Jussi Puustinen (1150 pistettä) ja Juha Hirvi (1157) ottivat pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen kilpailun karsinnasta paikan peruskilpailuun. Henri Häkkinen (1142) karsiutui.

Miesten olympiapistoolin maailmancupin voitti Kiinan 29-vuotias Penghui Zhang 783,9 (585+198,9) pisteellä. Viime vuonna olympiapistoolin MM-kultaa voittanut kiinalainen otti jo kauden toisen maailmancupin voittonsa. Olympiamaapaikan ampui USA:n 32-vuotias Keith Sanderson, joka laukoi kolmanneksi 780,1 (583+197,1) pisteellä. Sanderson oli viime vuonna MM-kilpailussa viides.

Suomalaiset olympiapistooliampujat tavoittelivat Münchenissä sekä olympiamaapaikkaa että Ampumaurheiluliiton asettavaa A-tulosrajaa (581 pistettä) EM-kilpailuihin. Ampumaurheiluliiton hallitus valitsee EM-kisajoukkueen ensi tiistaina. Ruutiaseiden EM-kilpailu on heinäkuussa Espanjan Granadassa.

– Pisteissä näkyy heti, jos neljän sekunnin sarja menee mönkään. Täällä oli kolme sarjaa neljästä huonoja. Nyt kun tuntuma kisa-ammuntaan oli taas hyvä, niin harmittaahan tämä. EM-paikka on toiveiden varassa, sanoi Lehtimäen Ampujia edustava 30-vuotias Marko Talvitie, joka ampui 569 (283+286) pistettä ja oli 33:s.

Viime vuonna Talvitie oli maailmancupissa parhaimmillaan toinen ja ampui 780 (581+199,0) pistettä. Maailmancupin finaalissa hän oli neljäs 779,9 (584+195,9) pisteellä. Tänä vuonna hän on parhaimmillaan ampunut maailmancupissa 577 pistettä sijoittuen 11:nneksi huhtikuun alussa USA:ssa.

Kotkan Ampumaseuraa edustava 25-vuotias Ville Nousiainen laukoi 568 (287+281) pistettä ja oli 37:s. Kauden edellisessä maailmancupissa Thaimaan Bangkokissa hän ampui 573 pistettä ja oli 12:s.

– 287 pistettä eilen oli ihan hyvä tulos, kun olin kolmatta päivää pienessä kuumeessa. Tänään ei ollut enää kuumetta, mutta en ollut täysissä voimissakaan. Tänään suoritus oli huono. Oma syy, Nousiainen sanoi.

Jussi Puustinen ampui pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen kilpailun karsinnassa 1150 (397+374+379) pistettä ja otti paikan huomenna lauantaina käytävään peruskilpailuun.

– Makuuhan (397 pistettä) oli jo sitä, mitä pitäisikin olla. Muut asennot olivat taas, mitä olivat. Pysty ja polvi meinaavat välillä olla vähän väkisin tekemistä. Ne eivät toimi ihan kuin pitäisi, totesi 32-vuotias Jussi Puustinen, joka edustaa Joensuun Ampujia.

Joensuun Ampujien 26-vuotias Henri Häkkinen ampui 1142 (383+376+383) pistettä. Hän karsiutui huomisesta peruskilpailusta yhdellä pisteellä.

– Tämänpäiväisestä kilpailusta on vaikea löytää mitään hyvää. Kyllä se karsiutuminen oli jostain muusta kuin yhdestä pisteestä kiinni, Häkkinen suomi kilpailuaan.

Viime viikonloppuna Häkkinen ampui 1170 pistettä EM-katsastuksessa Säkylässä. Tulos on Häkkisen uran toiseksi paras. Häkkinen ampui ilmakiväärillä EM-hopeaa ja olympiamaapaikan maaliskuussa Ranskassa.

Kotkan Ampumaseuraa edustava 47-vuotias Juha Hirvi laukoi paraatilajissaan 1157 (393+378+386) pistettä. Hirvi on ampunut jo keväällä 2005 Suomelle olympiamaapaikan pienoiskiväärin täysotteluun.

– Kaikissa asennoissa oli jo pitkiä hyviä pätkiä. Ammunta on vähän arkaa vielä. Pitää saada lisää luottamusta niin alkaa osumaan, kommentoi Juha Hirvi, joka on kauden alun kamppaillut välineongelmien kanssa.

Pistooli- ja kiväärilajien maailmancup (4/4), München.

Olympiapistooli, miehet, 60 ls + 20 ls:n finaali: 1) Penghui Zhang Kiina 783,9 (585+198,9), 2) Sergei Poliakov Venäjä 782,2 (580 / 47 uusinnassa finaalipaikasta + 202,2), 3) Keith Sanderson USA 780,1 (583+197,1) (otti olympiamaapaikan), 4) Aleksei Klimov Venäjä 779,9 (582+197,9), 5) Ralf Schumann Saksa 779,5 (580 / 48 + 199,5), 6) Martin Podhrasky Tshekki 763,8 (581+182,8), …33) Marko Talvitie Suomi 569 (283+286), …37) Ville Nousiainen Suomi 568 (287+281).

Pienoiskivääri, miehet, 3 x 40 ls, karsintakilpailu:
1. karsintaerä:
Jussi Puustinen Suomi 1150 (397+374+379) ja Henri Häkkinen Suomi 1142 (383+376+383). Puustinen otti paikan huomenna lauantaina ammuttuun peruskilpailuun. Häkkinen karsiutui.
2. karsintaerä: Juha Hirvi Suomi 1157 (393+378+386). Hirvi otti paikan peruskilpailuun.

Lisätietoja: http://www.issf.tv