11 ampujaa haulikon MM-kisaan Kyprokselle
24.7.2007 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto valitsi 11 ampujan joukkueen haulikkolajien MM-kilpailuihin tänään tiistaina 24. heinäkuuta. Suomea edustavat Marko Kemppainen, Timo Laitinen ja Heikki Meriluoto (miesten skeet), Janne Kirvesmäki ja Petri Nummela (miesten trap), Mikko Mäkitalo (miesten kaksoistrap), Satu Mäkelä-Nummela (naisten trap), Marjut Heinonen (naisten skeet), Miikka Peltonen ja Vesa Pietarila (poikien skeet) sekä Veli-Matti Matikainen (poikien trap). MM-kilpailut ammutaan 1.-9. syyskuuta Nikosiassa Kyproksella.

– Joukkueen tavoitteena on ampua miesten haulikkolajeissa, skeetissä, trapissa tai kaksoistrapissa, maapaikka 2008 olympialaisiin Pekingiin. Naisten lajeissa Suomen kiintiö on jo täynnä, kun Satu Mäkelä-Nummela on ampunut paikan trapissa ja Marjut Heinonen skeetissä, toteaa Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Leena Paavolainen.

– Juuri päättyneet ISSF:n ruutilajien EM-kilpailut Espanjan Granadassa sekä koko kulunut kausi ovat osoittaneet, että olympiamaapaikka on erittäin kova tavoite miesten haulikkolajeissa. Tulostaso on ollut jopa yllättävän kova. Lisäksi MM-kilpailussa on jaossa vain yksi maapaikka jokaisessa lajissa ja se on viimeinen mahdollisuus paikan hankkimiseen. Paikkaa vailla olevia erittäin hyviä urheilijoita on vielä paljon ja jokainen heistä tekee kaiken mahdollisen paikan hankkiakseen.

Kaksoistrapissa on tänä vuonna jaettu maailmancupeissa ja EM-kilpailussa yhteensä viisi olympiamaapaikkaa ja jokaisen on ottanut kilpailun voittaja. Huonoimman voittotuloksen, 187 (142+45), on ampunut USA:n Walton Eller kauden toisessa maailmancupissa Korean Changwonissa huhtikuussa. Kaksoistrapissa suomalaisista kilpailee Salon Seudun Ampujia edustava Mikko Mäkitalo, joka on parhaimmillaan ampunut 185 (141+44) kauden ensimmäisessä maailmancupissa maaliskuussa Santo Domingossa Dominikaanisessa Tasavallassa.

Miesten trapissa on tänä vuonna jaettu maailmancupeissa ja EM-kilpailussa yhteensä kahdeksan olympiamaapaikkaa. Paikan saadakseen urheilijan on pitänyt päästä finaaliin. Paikan saaneiden huonoin peruskilpailutulos on 121 kiekkoa ja huonoin sijoitus viides. Trapissa suomalaisista kilpailee Lahden Ampumaseuran Petri Nummela ja Karstulan Seudun Metsästys- ja ampumaseuran Janne Kirvesmäki. Nummela on parhaimmillaan ampunut arvokilpailuissa 116 kiekkoa ja Kirvesmäki 117 kiekkoa. Kirvesmäki paukutti peruskilpailun SE-tuloksen 124 ja finaalin SE-tuloksen 142 kiekkoa maailmancupissa huhtikuussa 2006.

Miesten skeetissä on tänä vuonna jaettu maailmancupeissa ja EM-kilpailussa yhteensä yhdeksän olympiamaapaikkaa. Vain kerran paikan on ottanut finaalin ulkopuolelle jäänyt ampuja, kun Tanskan Anders Golding ampui kahdeksanneksi tuloksella 121 kiekkoa EM-kilpailussa 20. heinäkuuta. EM-kilpailussa oli jaossa viisi paikkaa. Tänä vuonna paikan ottaneiden huonoin peruskilpailutulos on 121 kiekkoa. Skeetissä suomalaisista kilpailevat Suomussalmen Urheiluampujien Marko Kemppainen, Sibbo Skyttegillen Timo Laitinen ja Siilinjärven Urheiluampujien Heikki Meriluoto. Meriluodon kauden paras tulos maailmancupeissa on 122 (Santo Domingo maaliskuussa), Kemppaisen 121 (Italian Lonato kesäkuussa) ja Laitisen 121 (Santo Domingo) kiekkoa.

– Olympiamaapaikoissa olemme jo ylittäneet oman tavoitteemme – kiitos hyvien, tavoitteissaan onnistuneiden urheilijoiden. Suomalaiset ovat ampuneet yhteensä kahdeksan maapaikkaa ja virallisena tavoitteena on ollut seitsemän. Tavoitetta laskettaessa on odotettu, että miehet ottavat haulikkolajeissa ainakin yhden paikan. 2004 olympialaisissa Ateenassa kilpaili miesten haulikkolajeissa kolme suomalaista (Marko Kemppainen skeet, Petri Nummela trap ja Joonas Olkkonen kaksoistrap), Leena Paavolainen sanoo.

– Toivon, että miehet onnistuvat haulikon MM-kisassa ja ottavat olympiamaapaikan, koska onnistuessaan he ovat mahdollisesti mitalisteja myös olympialaisissa. Marko Kemppainen osoitti sen ampumalla olympiahopeaa Ateenassa.

Suomen joukkue haulikkolajien MM-kilpailussa Nikosiassa Kyproksella 1.-9.9.2007.

Trap, miehet:

Janne Kirvesmäki, Karstulan Seudun Metsästys- ja ampumaseura